Εμπόριο: «Φρένο» στην κατηφόρα το 2013

Οι προβλέψεις μένουν συγκρατημένες, ωστόσο οι παράγοντες του εμπορίου συνομολογούν πως την τρέχουσα χρονιά υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις σταθεροποίησης. Η συγκέντρωση μεριδίων από μεγάλους και οι τάσεις ανάκαμψης.

Εμπόριο: «Φρένο» στην κατηφόρα το 2013

Ένα τρίμηνο που «χαμογέλασε» αποχαιρέτησαν οι ηγετικές εταιρείες του εμπορίου στις αρχές του 2013, διαπιστώνοντας είτε συγκράτηση της πτώσης των πωλήσεων τους, είτε ακόμη και οριακή αύξηση.

Οι πιο σημαντικοί παράμετροι για τις εμπορικές επιχειρήσεις που ξεκίνησαν με το «δεξί» το νέο έτος, είναι αφενός το γεγονός πως διατηρήθηκαν κάποιες θετικές τάσεις που είχε καταγραφεί στο δ’ τρίμηνο του 2012, αλλά και το ότι παρόλο που οι φετινοί πρώτοι μήνες του 2013, δεν ευνοήθηκαν από το bonus των πασχαλινών πωλήσεων, απέδωσαν σε επίπεδο πωλήσεων και σε κάποιες περιπτώσεις και καθαρών αποτελεσμάτων.

Οι προβλέψεις διατηρούνται συγκρατημένες, ωστόσο οι παράγοντες του εμπορίου συνομολογούν πως μέσα στην τρέχουσα χρονιά, υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις σταθεροποίησης.

Οι πιο συντηρητικοί εξ αυτών αποδίδουν τη θετική εξέλιξη στα μεγέθη τους, αφενός στα διαρκώς διευρυμένα μερίδια που κερδίζουν από τον ανταγωνισμό, αλλά και στην απόδοση των δραστηριοτήτων τους εκτός Ελλάδας. Οι πιο αισιόδοξοι εκτιμούν ότι το 2013 θα αποτελέσει το τελευταίο χρόνο ύφεσης, εκτρέφοντας ελπίδες για αναστροφή του κλίματος το 2014 και αύξηση της ζήτησης. 

Σύντομα ο... πάτος

Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου της Ηλεκτρονικής Αθηνών, κ. Γ. Στρούτση, αν και το α’ τετράμηνο του έτους είναι πτωτικό έναντι του αντιστοίχου διαστήματος του 2012, οι πωλήσεις υποχωρούν σε μονοψήφιο ποσοστό, με μειωμένη ένταση, έναντι των προηγούμενων ετών. «Ενδεχομένως σύντομα να δούμε τον πάτο της κατανάλωσης, ώστε το 2014 να δούμε ανάκαμψη». 

Θετικές εκτιμήσεις για την πορεία της εταιρίας τόσο στην εσωτερική αγορά όσο και στη διεθνή διατυπώνει και η διοίκηση του ομίλου Κορρέ. Σύμφωνα με το διευθύνοντα σύμβουλο κ. Βιδάκη, κατά το 2012 η εταιρία, παρά την πτωτική τάση της αγοράς (-5% στα καλλυντικά φαρμακείου), κατόρθωσε να αυξήσει κατά 30 μονάδες βάσης το μερίδιο αγοράς της, το οποίο πλέον διαμορφώνεται στο 10,1%. Η τάση διατηρείται και στο α΄ τρίμηνο του 2013, όπου η Κορρές διαπιστώνει αύξηση πωλήσεων κατά 20% στα εγχώρια κανάλια, τη στιγμή που το σύνολο της αγοράς κινείται στο +4%. 

Μια από τις κερδισμένες του 2012, η αλυσίδα Πλαίσιο κατάφερε να συγκρατήσει τη μείωση πωλήσεων σε επίπεδα πολύ μικρότερα του μέσου όρου της αγοράς. Παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις της Πλαίσιο στα τρία πρώτα τρίμηνα του 2012 κινήθηκαν μειούμενες έναντι των αντίστοιχων του 2011, με αποτέλεσμα σε ετήσια βάση να παρουσιάσει πτώση πωλήσεων κατά 8,1%, το τέταρτο τρίμηνο σημειώθηκε οριακή αύξηση των πωλήσεων της τάξης του 0,9%. 

Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με τη διοίκηση της Πλαίσιο, πρέπει να αποδοθεί αφ’ ενός μεν στην ελαφρά βελτίωση του καταναλωτικού κλίματος, αφετέρου δε στη συνεχή αύξηση μεριδίων της αλυσίδας. Αυτή η τάση διατηρήθηκε και στο α’ τρίμηνο του 2013, όπου παρουσίασε αύξηση της κερδοφορίας με τις πωλήσεις να παραμένουν σχεδόν στα ίδια επίπεδα. 

Σύμφωνα με τον κ. Γ. Γεράρδο πρόεδρο του ομίλου, μπορεί η μέση απόδειξη να έχει υποχωρήσει, ωστόσο, η επισκεψιμότητα στην αλυσίδα αυξήθηκε και κατά συνέπεια οι αγοραστές, ενισχύοντας τα μερίδια της Πλαίσιο στη φθίνουσα αγορά. 

Η πλέον ανθεκτική και ηγέτιδα στην ελληνική λιανεμπορική εγχώρια αγορά, Jumbo ευνοήθηκε από την υπεραπόδοση των επεκτάσεων της στις ξένες αγορές (Βαλκάνια) ώστε να εμφανίσει αύξηση τζίρου κατά 0,41% στο εννεάμηνο της χρήσης 2012-2013. Παρά την αναστάτωση που προκάλεσαν δε οι εξελίξεις στην Κύπρο, οι πωλήσεις κατά την περίοδο του Πάσχα τόσο σε Ελλάδα όσο και σε Βουλγαρία ήταν καλύτερες από τις αναμενόμενες, με αποτέλεσμα ο τζίρος για το δεκάμηνο (Ιούλιος- Απρίλιος) να τερματίσει στα περσινά επίπεδα για την αλυσίδα. 

Δυνατό α’ τρίμηνο διήνυσε και ο όμιλος Σαράντη, όπου παρά την πτώση των πωλήσεων στην εσωτερική αγορά κατά 11% (λόγω εποχικότητας), η απόδοση των πωλήσεων εξωτερικού εξισορρόπησε τις απώλειες. Η δε κερδοφορία του εκτινάχθηκε κατά 105% στους πρώτους μήνες του έτους. Επιπλέον, αύξηση πωλήσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό κατέγραφε και τον Απρίλιο ο όμιλος. 

Σε ότι αφορά τις προοπτικές του ομίλου Folli Follie το 2013, στο α’ τρίμηνο του έτους καταγράφεται αύξηση πωλήσεων κατά 30% στην Κίνα, κατά 10% στην Ιαπωνία, ενώ ακόμη και στην Ελλάδα η διοίκηση της εταιρίας καταγράφει θετικά αποτελέσματα (+10%). Επίσης ο κλάδος του ταξιδιωτικού εμπορίου εμφανίζει αύξηση πωλήσεων κατά 10% την ώρα που η επιβατηγός κίνηση εμφανιζόταν στα τέλη Μαρτίου μειωμένη κατά 2% σε σχέση με πέρυσι. 


Με δεδομένες τις προβλέψεις για αύξηση της τουριστικής κίνησης, ο όμιλος αναμένει σημαντική ανάκαμψη του κλάδου το 2013. Ειδικότερα, για τη δραστηριότητα στην εγχώρια αγορά (που συμμετέχει με περισσότερο από 45% στον ενοποιημένο τζίρο) η διοίκηση του ομίλου εκτιμά ότι το 2013 η ελληνική αγορά θα δει τον «πάτο» της ύφεσης, βρίσκοντας ισορροπία από το 2014 και μετά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v