Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κέντρο logistics "ψάχνουν" οι Κινέζοι στην Ελλάδα

Τη σοβαρότητα του ενδιαφέροντος των Κινέζων επενδυτών για τον αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος» επιβεβαιώνει η δεύτερη, σε διάστημα μόλις ενός μήνα, έλευσή τους στη χώρα μας. Η εμπλοκή της Hochtief.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Κέντρο logistics ψάχνουν οι Κινέζοι στην Ελλάδα
Τη σοβαρότητα του ενδιαφέροντος των Κινέζων επενδυτών για τον αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος» επιβεβαιώνει, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η δεύτερη σε διάστημα μόλις ενός μήνα έλευσή τους στη χώρα μας, όπου και συναντήθηκαν με τον πρωθυπουργό Α. Σαμαρά αλλά και τον υπουργό Οικονομικών Γ. Στουρνάρα.

Οι Κινέζοι θεωρούν, ως φαίνεται, ότι η χώρα μας μπορεί να αποτελέσει το ιδανικό ορμητήριο για την επέκτασή τους στη γηραιά ήπειρο, καθώς μετά την παρουσία τους στο λιμάνι του Πειραιά, την οποία θέλουν να ενισχύσουν, επιδιώκουν να αποκτήσουν ισχυρή παρουσία και στο μεγαλύτερο ελληνικό αεροδρόμιο.

Οι κινεζικοί όμιλοι Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Asset Management επανέλαβαν χθες την επιθυμία τους να λάβουν μέρος στο εγχείρημα ιδιωτικοποίησης του αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος», χωρίς όμως να είναι αδιάφοροι και για τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων, που έχει ήδη δρομολογηθεί.


Το 4ο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Κίνας

Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, επικεφαλής της κοινοπραξίας είναι η εταιρία του αεροδρομίου του Shenzhen, η οποία διαχειρίζεται ένα ταχέως αναπτυσσόμενο αεροδρόμιο της Κίνας, με κίνηση που προσεγγίζει τα 30 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση, ενώ διακινούνται 828 χιλιάδες τόνοι εμπορεύματα. Το συγκεκριμένο αεροδρόμιο είναι το 5ο της Κίνας σε αριθμό επιβατών και το 4ο σε εμπορευματική κίνηση.

Το αεροδρόμιο αποτελεί τη βάση της κινεζικής αεροπορικής εταιρίας Shenzhen Airline, που είναι μέλος της Star Alliance από τον Νοέμβριο του 2012. Η εταιρία του αεροδρομίου Shenzhen Airport είναι εισηγμένη στο τοπικό χρηματιστήριο από το 1998. Η Friedmann Pacific Asset Management ltd. είναι εταιρία επενδύσεων με σημαντική παρουσία σε έργα υποδομών και μισθώσεις αεροσκαφών.

Στόχος της κοινοπραξίας είναι η περαιτέρω ενίσχυση της θέσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών με την προσέλκυση αεροπορικών εταιριών από τη ΝΑ. Ασία, και ειδικότερα η απευθείας αεροπορική σύνδεση Ελλάδας και Κίνας.


Η εμπλοκή της Hochtief

Η κοινοπραξία, σημειώνει το υπουργείο, διαμορφώνει αυτήν την περίοδο το επιχειρηματικό της σχέδιο και ετοιμάζεται για τη διαμόρφωση της πρότασής της, ενώ όπως τονίζεται πρόθεση των Κινέζων επενδυτών είναι να εξασφαλίσουν και το ποσοστό που κατέχει σήμερα η Hochtief.

Ασφαλώς, η εξέλιξη αυτή συνδέεται άμεσα με την κίνηση της Hochtief, στις αρχές της εβδομάδας, να βγάλει τον αερολιμένα Αθηνών εκτός της ομάδας αεροδρομίων τα οποία βρίσκονται υπό τη διαχείρισή της και έχει θέσει προς πώληση.

Η ύπαρξη αγοραστή ο οποίος έχει εκδηλώσει το έντονο ενδιαφέρον του για την αγορά του ΔΑΑ δεν πέρασε απαρατήρητη από την ισπανικών συμφερόντων εταιρία, η οποία έχει στο χαρτοφυλάκιό της ποσοστό 40% το μετοχικού κεφαλαίου του αεροδρομίου της Αθήνας.

Το ελληνικό αεροδρόμιο αποτελεί το πετράδι του στέμματος στις συμμετοχές της σε αεροδρόμια ανά τον κόσμο και από την πώληση η Hochtief θέλει να αποκομίσει το μέγιστο δυνατό όφελος.


Σύνθετο έργο η ιδιωτικοποίηση

Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του αερολιμένα είναι έργο αρκετά σύνθετο καθώς, στο πλαίσιο του εγχειρήματος που θα αναλάβει να διεκπεραιώσει το ΤΑΙΠΕΔ, περιλαμβάνει την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, η οποία λήγει το 2026, την πώληση τμήματος ή του συνόλου της συμμετοχής του Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΑΑ, που ανέρχεται στο 55%, αλλά και την πώληση μέρους ή όλης της συμμετοχής της Hochtief .

Η σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να επεκταθεί για διάστημα 20 ετών, ως το 2046. Ουσιαστικά, με τον τρόπο αυτόν το διάστημα παραχώρησης του αεροδρομίου φτάνει στα 50 έτη, όπως προέβλεπε η αρχική σύμβαση. Ωστόσο, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προχώρησε στην επαναδιαπραγμάτευσή της μειώνοντας τη συμβατική περίοδο παραχώρησης στα 30 έτη. Αυτός θεωρείται και ο βασικός λόγος που οδήγησε στην αύξηση των τελών του αεροδρομίου, βλάπτοντας σοβαρά την ανταγωνιστικότητά του.

Το ενδιαφέρον των Κινέζων για το ελληνικό αεροδρόμιο είναι διαχρονικό και σταθερό καθώς και το 2010, όταν και πάλι η Hochtief είχε εκδηλώσει την πρόθεσή της για την πώλησή του ποσοστού της, στη διαδικασία είχε συμμετάσχει η HΝΑ Group.


Τέλος στην εκκρεμότητα με τον ΦΠΑ

Να αναφέρουμε ότι η ύφεση της ελληνικής οικονομίας την τελευταία πενταετία έχει πλήξει και τα μεγέθη του ΔΑΑ, τα οποία καταγράφουν συρρίκνωση. Ωστόσο, στις θετικές ειδήσεις για το αεροδρόμιο της Αθήνας συγκαταλέγεται η επίλυση της χρόνιας εκκρεμότητας που υπήρχε αναφορικά με τις οφειλές ΦΠΑ.

Το δικαστήριο του Λονδίνου, το οποίο σύμφωνα με τη σύμβαση είναι αρμόδιο για την εκδίκαση υποθέσεων που αφορούν το αεροδρόμιο, έκρινε ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών δεν οφείλει στο ελληνικό δημόσιο τα ποσά του καταλογισθέντος ΦΠΑ μαζί με τα ποσά των επιβληθέντων προσθέτων φόρων. Το ύψος της οφειλής που διεκδικούσε το Δημόσιο ανερχόταν στα 163 εκατομμύρια ευρώ, ωστόσο η απόφαση του δικαστηρίου ήταν απαλλακτική.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v