Τριπλό «ξήλωμα» στη ρύθμιση δανείων

Πώς η τρόικα «ψαλιδίζει» τους δικαιούχους της ρύθμισης. Ο όρος τα δάνεια να αντιστοιχούν ως 5 φορές το ετήσιο εισόδημα, το κυμαινόμενο επιτόκιο και τα περιουσιακά κριτήρια. Πέφτει στο 1 δισ. το κόστος της ρύθμισης.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Τριπλό «ξήλωμα» στη ρύθμιση δανείων
Αρκετά βήματα πίσω στη ρύθμιση για τα «κόκκινα δάνεια» αναγκάζεται να κάνει η κυβέρνηση σε μια προσπάθεια να αμβλύνει τις αντιρρήσεις της τρόικας και να προχωρήσει, έστω και «κουρεμένη», σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό, η ρύθμιση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τη διάρκεια των αλλεπάλληλων συναντήσεων που έχουν γίνει τις τελευταίες ημέρες αποφασίστηκε μεν να διατηρηθούν οι βασικές αρχές της πρότασης της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά να υπάρξουν αρκετές ουσιαστικές αλλαγές που φέρνουν τα πάνω κάτω σε ό,τι αφορά τον αριθμό των δανειοληπτών που εν τέλει θα καταφέρουν να ενταχθούν στη ρύθμιση, και όχι μόνο.

Ο αρχικός σχεδιασμός για υπαγωγή 120.000 δανειοληπτών επί του συνόλου του 1,2 εκατ. προβληματικών δανείων όπως όλα δείχνουν θα περιοριστεί δραματικά. Αν εν τέλει συμπεριληφθεί και η πρόταση που έχει πέσει στο τραπέζι βάσει της οποίας στη ρύθμιση θα υπαχθούν μόνο οι δανειολήπτες εκείνοι που το σύνολο των δανείων τους δεν ξεπερνά κατά πέντε φορές το εισόδημά τους, τότε μιλάμε για πολύ μικρό αριθμό.

Το κριτήριο αυτό κατεβάζει πολύ τον πήχη γιατί στην «καλύτερη» περίπτωση, και με οικογενειακό εισόδημα 25.000 ευρώ που προβλέπει η ρύθμιση, θα μπορέσουν να υπαχθούν όσοι δανειολήπτες έχουν δάνεια των οποίων το ύψος δεν υπερβαίνει τα 125.000 ευρώ. Ποσό ιδιαίτερα χαμηλό αν αναλογιστεί κανείς ότι τα τελευταία χρόνια αρκετές χιλιάδες δανειολήπτες είχαν λάβει στεγαστικά άνω των 200.000 ευρώ!

Απώτερος στόχος να μην πέσει ακόμη πιο έξω το τραπεζικό σύστημα και να περιοριστεί το κόστος από τη ρύθμιση στο 1 δισ. ευρώ. Οι πιο κυνικοί, πάντως, σημειώνουν ότι με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο, δηλαδή πολύ ή λίγο κουρεμένο, το σχέδιο για τη ρύθμιση των ενυπόθηκων στεγαστικών και καταναλωτικών κόκκινων δανείων πρέπει να «περάσει» για να υλοποιηθεί η προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης.


Ποιες αλλαγές φέρνει η τρόικα στο αρχικό σχέδιο

Για να περιοριστεί το κόστος από τα περίπου 2 - 3 δισ. ευρώ, όπου το έχουν ανεβάσει τα κλιμάκια της τρόικας, στο 1 δισ. ευρώ που «αντέχει» το τραπεζικό σύστημα, απαιτείται, σύμφωνα με τους δανειστές, να γίνουν σημαντικές αλλαγές στα κριτήρια του αρχικού σχεδίου που είχε παρουσιαστεί από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης στις 19 Νοεμβρίου. Από τις μέχρι σήμερα διαπραγματεύσεις προκύπτουν τα εξής:


1. Πεδίο εφαρμογής

Η τρόικα αποδέχεται τη βασική αρχή της ρύθμισης. Δηλαδή να αφορά μισθωτούς και συνταξιούχους ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, καθώς και όσους έχουν τεκμαιρόμενη σχέση εξαρτημένης εργασίας (η δραστηριότητά τους παρέχεται αποκλειστικά σε ένα νομικό πρόσωπο) με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 25.000 ευρώ και εφόσον αυτό έχει μειωθεί περισσότερο από 35% από την 1η.1.2010. Επιπλέον να μπορούν να ενταχθούν άνεργοι, πάσχοντες από βαριά ασθένεια ή και από μόνιμη αναπηρία και πολύτεκνοι.


2. Ποια δάνεια υπάγονται

Και σε αυτήν την περίπτωση η τρόικα φαίνεται να δέχεται την πρόταση του υπουργείου Ανάπτυξης. Δηλαδή να υπαχθούν δάνεια που αφορούν μόνο την κύρια κατοικία του δανειολήπτη με αντικειμενική αξία έως 180.000 ευρώ ή 200.000 ευρώ για τους πολύτεκνους.

Ωστόσο, αν και στην πρώτη ανάγνωση η τρόικα συμφωνεί με τη βασική πρόταση, θέτει ορισμένους περιορισμούς. Συγκεκριμένα, κατεβάζει τον πήχη στο όριο της περιουσίας που πρέπει να έχει κάποιος για να ενταχθεί στη ρύθμιση. Το υπουργείο έχει προτείνει το ύψος της κινητής και ακίνητης περιουσίας να μην ξεπερνά τις 300.000 ευρώ, με την τρόικα να πιέζει να κατέβει το όριο αυτό ή να προσδιοριστεί επακριβώς τι περιλαμβάνει η περιουσία (καταθέσεις, ακίνητα, αγροτεμάχια, μετοχές κ.ά.) του δανειολήπτη που επιθυμεί να υπαχθεί στη νέα ρύθμιση.


3. Τι χορηγείται

Οι μεγάλες ενστάσεις της τρόικας αφορούν τόσο την περίοδο χάριτος όσο και το χαμηλό επιτόκιο. Συγκεκριμένα, η περίοδος χάριτος των 4 ετών με επανεξέταση στα 2 έτη, που πρότεινε το υπουργείο Ανάπτυξης, επί της ουσίας ακυρώνεται. Οι δανειστές ζητούν την ετήσια επανεξέταση.

Ανατροπή υπάρχει και στο σκέλος του επιτοκίου. Από σταθερό επιτόκιο 1,5% που προέβλεπε το αρχικό σχέδιο, προκρίνεται η λύση κυμαινόμενου επιτοκίου με βάση το 1,5%, το οποίο όμως θα ακολουθεί τις διακυμάνσεις του επιτοκίου της ΕΚΤ.

Σοβαρές ενστάσεις υπάρχουν και για τις μηδενικές καταβολές σε περίπτωση μηδενικών εισοδημάτων.


Βελτίωση του ν. 3869/2010 (νόμος Κατσέλη) για τα υπερχρεωμένα

Ενστάσεις υπάρχουν και στην πρόταση του υπουργείου για τις αλλαγές που προτείνει για τον νόμο Κατσέλη. Η τρόικα διαφωνεί με την πρόταση του υπουργείου σύμφωνα με την οποία η ελάχιστη καταβολή, από την αίτηση μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης, ορίζεται στο 10% της τρέχουσας δόσης με ελάχιστο ποσό καταβολής τα 40 ευρώ μηνιαίως.

Οι δανειστές πιέζουν το ποσοστό, και κατ’ επέκταση το ποσό αυτό, να αυξηθεί, «γνωρίζοντας» ότι η εκδίκαση της αίτησης στα ειρηνοδικεία της χώρας μπορεί να πάρει ακόμη και 8 χρόνια.


*To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε τη συνέντευξη και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε τη συνέντευξη σημαντική, διαδώστε τη με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v