ΤΑΙΠΕΔ:Παράταση ένα μήνα για τα λιμάνια

Παράταση έναν μήνα για το σχέδιο παραχώρησης των λιμανιών. Τι συζητήθηκε στο Μαξίμου. Πονοκέφαλος η προσφορά της Cosco, που έχει μπει στο στόχαστρο των Βρυξελλών. Ποιοι δεν καλοβλέπουν την άνοδο του Πειραιά.

ΤΑΙΠΕΔ:Παράταση ένα μήνα για τα λιμάνια
Το βράδυ της Τετάρτης έγινε μία ακόμα σύσκεψη για τις ιδιωτικοποιήσεις στο Μέγαρο Μαξίμου, στην οποία εκτός από τον πρωθυπουργό Αντ. Σαμαρά συμμετείχαν οι υπουργοί Οικονομικών Γ. Στουρνάρας, Ναυτιλίας Κ. Μουσουρούλης και ο πρόεδρος του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) Τάκης Αθανασόπουλος.

Όταν ο πρωθυπουργός αναρωτήθηκε γιατί δεν είναι έτοιμο το σχέδιο για την παραχώρηση των λιμανιών, ο κ. Αθανασόπουλος απάντησε πως «θέλουμε λίγο χρόνο ακόμα, πρόεδρε». «Έρχεται η τρόικα και το μνημόνιο λέει πως έπρεπε να ήμασταν έτοιμοι», απάντησε ο Αντ. Σαμαράς, για να προσθέσει πως «πρέπει να κλείνουμε εντός χρόνου τις εκκρεμότητες». «Δεν ξέρω τι θα κάνετε, αύριο πρέπει να πείτε κάτι για τα λιμάνια», κατέληξε. Πράγματι, την Πέμπτη, τελευταία ημέρα του Φεβρουαρίου, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ εξέδωσε μια σύντομη και γενικόλογη ανακοίνωση με τα πιθανά σενάρια παραχώρησης.

Στην πραγματικότητα, το σχέδιο Ποσειδών για τα λιμάνια δεν είναι έτοιμο και το Ταμείο πήρε έναν μήνα προθεσμία για την ολοκλήρωσή του, όπως αποφασίστηκε στη σύσκεψη της Τετάρτης.

Στην ίδια σύσκεψη συζητήθηκε εκτενώς και ένα ακόμα ζήτημα που απασχολεί την κυβέρνηση: Παράγοντες της Κομισιόν, που δεν βλέπουν με καλό μάτι τη ραγδαία άνοδο του Πειραιά στην ευρωπαϊκή αγορά διαμετακομιστικού εμπορίου, έχουν βάλει στο στόχαστρο την Cosco, η οποία έχει δηλώσει πως θα καταθέσει προσφορά για την απόκτηση του ΟΛΠ.

Το μοντέλο των Κινέζων («να μας πείτε πόσα θέλετε») δεν συγκινεί τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία έχει εξηγήσει πως πρέπει να γίνει διαγωνισμός. Το πώς ακριβώς θα γίνει ο διαγωνισμός, όμως, με την Cosco να υπόσχεται «απογείωση» του Πειραιά, είναι ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος των αρμοδίων. Τώρα σκέφτονται να πωλήσουν το ποσοστό του ΟΛΠ που είναι μνημονιακή υποχρέωση και σε δεύτερη φάση να προχωρήσουν στη σύμβαση παραχώρησης του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων που έχει μείνει στη διαχείριση του οργανισμού, μαζί ή ξεχωριστά με τον σταθμό κρουαζιέρας.

Ακόμα μεγαλύτερο πονοκέφαλο προκαλεί η παρέμβαση της Κομισιόν η οποία ερευνά τη σύμβαση του ελληνικού δημοσίου με την Cosco (έπειτα από προσφυγές της Νομαρχίας Πειραιά επί Γ. Μίχα και του σωματείου των ναυτεργατών) για κρατικές ενισχύσεις.

Κυβερνητικά στελέχη που γνωρίζουν τι συμβαίνει στους διαδρόμους των Βρυξελλών υποστηρίζουν πως η πρόσφατη συμφωνία των Κινέζων με τη Hewlett-Packard (HP) έχει ανησυχήσει ακόμα περισσότερο κάποια από τα ανταγωνιστικά λιμάνια του Πειραιά στη βόρεια Ευρώπη, που βλέπουν να χάνουν κίνηση.


Η μάχη για τα μερίδια αγοράς και ο Πειραιάς

Για να κατανοήσει κάποιος την εκτίναξη του Πειραιά στη διεθνή κατάταξη με τα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων (containers) πρέπει να μελετήσει τα στοιχεία της τελευταίας τριετίας. Το 2010 το λιμάνι του Πειραιά δεν βρισκόταν στη λίστα με τα 100 μεγαλύτερα του κόσμου καθώς είχε διακινήσει containers χωρητικότητας περί τα 864.000 TEUs. Το 2011, ο Πειραιάς ήταν πρώτος στον κόσμο σε αύξηση κίνησης αφού σχεδόν τη διπλασίασε στο 1.680.000 TEUs με αποτέλεσμα να βρεθεί στην 79η θέση με τα μεγαλύτερα λιμάνια διεθνώς.
 
Με βάση τα στοιχεία του 2012, διακινήθηκαν 2.100.000 TEUs και το ελληνικό λιμάνι σκαρφαλώνει στα πρώτα 60 του κόσμου. Με την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου της Cosco, που θα επιτρέψει τη διακίνηση 3.700.000 TEUs ετησίως, ο Πειραιάς θα είναι ένα από 35 ισχυρότερα διαμετακομιστικά κέντρα διεθνώς με βάση τα containers και το τρίτο μεγαλύτερο της Μεσογείου (μετά τη Βαλένθια στην Ισπανία και το Πορτ Σάιντ στην Αίγυπτο).

Επίδοση εντυπωσιακή καθώς θα χρειαστεί περί τα πέντε χρόνια για να σκαρφαλώσει από την αφάνεια στις κορυφαίες θέσεις.

Το ελληνικό λιμάνι θα επωφεληθεί και από τη σιδηροδρομική σύνδεση προκειμένου να πάρει μερίδιο από τα ισχυρά ευρωπαϊκά διαμετακομιστικά κέντρα όπως το Ρότερνταμ (10ο στην παγκόσμια κατάταξη και 1ο στην Ευρώπη το 2011), το Αμβούργο (14ο στην παγκόσμια κατάταξη), την Άντβερπ (15η διεθνώς) και τη Βρέμη (21η διεθνώς). Όπως είναι φυσικό, οι Ευρωπαίοι δε βλέπουν θετικά τους Κινέζους και προσπαθούν να βάλουν εμπόδια στον δρόμο τους.

Η Cosco ανεβαίνει ραγδαία στη διεθνή κατάταξη με τους μεγαλύτερους διαχειριστές τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων. Το 2011 βρέθηκε στην πέμπτη θέση παγκοσμίως με μερίδιο 2,6% (διακίνησε 15,4 εκατ. TEUs). Στην πρώτη τετράδα βρίσκονται η PSA International της Σιγκαπούρης (με μερίδιο 8,1%), η Hutchison Port Holdings από το Χονγκ Κονγκ (7,4%), η DP World του Ντουμπάι (5,6%) και η APM Terminals (βραχίονας του ευρωπαϊκού ναυτιλιακού κολοσσού A.P. Moller-Maersk) με μερίδιο 5,4%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v