Διπλό χτύπημα από την εφορία και τη ΔΕΗ

Φορτώνοντας νέα βάρη στους πολίτες η κυβέρνηση κάλυψε τις απαιτήσεις για τη δόση. Οι ανατιμήσεις στη ΔΕΗ και ο "αιφνιδιασμός": νέος φόρος από το... πουθενά σε ΙΧ άνω των 2.000 κ.ε. Ποιοι και πόσο πληρώνουν. Πίνακες.

Διπλό χτύπημα από την εφορία και τη ΔΕΗ
Πρώτα έδωσαν κίνητρα, το 2009, για να αγοράσει ο κόσμος αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, μετά τους άλλαξαν τα …φώτα στα τέλη κυκλοφορίας το 2010 και το 2011, και τώρα καθιερώνουν χαράτσι διαρκείας με τη μορφή φόρου πολυτελείας, όχι για αυτόν που έχει ένα Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού και πραγματικά μεγάλη οικονομική επιφάνεια, αλλά και για εκατοντάδες χιλιάδες οικογενειάρχες που αγόρασαν ένα οικογενειακό αυτοκίνητο 2.000 κυβικών και τώρα είναι απολύτως εγκλωβισμένοι. Ούτε να το πουλήσουν μπορούν, διότι κανείς δεν αγοράζει μεγάλου κυβισμού Ι.Χ, αλλά ούτε και να το συντηρήσουν…

Παρασκευή λίγο πριν τα μεσάνυχτα, κατατέθηκε στη Βουλή το περιβόητο νομοσχέδιο "σκούπα" με τις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου οι οποίες είχαν δημοσιευθεί σε ΦΕΚ και η κύρωσή τους αποτελεί προαπαιτούμενο για τη δόση του Γενάρη. Η κύρωση αναμένεται σήμερα. Χθες ανακοινώθηκε το ηλεκτροσόκ με τα τιμολόγια της ΔΕΗ, την Παρασκευή ψηφίστηκε το φορολογικό επομένως από προαπαιτούμενα περνά και αυτή τη φορά τις εξετάσεις η κυβέρνηση.

Εκεί όμως που οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών, κόβονται πραγματικά στις εξετάσεις είναι στη συνέχεια λόγων και έργων που παγιδεύουν εκατομμύρια φορολογούμενους σε επιλογές οι οποίες νωρίτερα οι ίδιες είχαν οδηγήσει.

Η επιβολή φόρου πολυτελούς διαβίωσης με συντελεστές 5% και 10% που μπήκε σφήνα στις διατάξεις του νόμου σκούπα με τις Πράξεις, αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση, ενώ δεν μπορεί παρά να αναδειχθεί το γεγονός της κατάθεσης μιας διάταξης φορολογικού περιεχομένου σε νόμο σκούπα την ώρα που υπάρχει φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο συζητείται στη Βουλή.

Ορισμένοι, ίσως όχι τυχαία, συνδέουν το γεγονός ότι περιελήφθη στο νομοσχέδιο σκούπα , με την λήξη της προθεσμίας για κατάθεση πινακίδων τρεις μέρες νωρίτερα (στις 8 του μήνα)…


Τι φέρνει ο νέος φόρος

Ο νέος φόρος, όσον αφορά τα αυτοκίνητα, θα επιβαρύνει ιδιοκτήτες Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού και ηλικίας έως 10 ετών. Επιβάλλεται με συντελεστές 5% και10% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης (στο τεκμήριο δηλαδή), βεβαιώνεται με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος, ενσωματώνεται στο εκκαθαριστικό και εξοφλείται όπως ο φόρος εισοδήματος κάθε χρόνο. Πρώτη φορά θα πληρωθεί το 2014 για αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν το 2013 και θα επιβάλλεται εφεξής κάθε χρόνο καθώς δεν πρόκειται για έκτακτο αλλά για νέο μόνιμο - μέχρι να καταργηθεί, αν καταργηθεί- φόρο.

Συγκεκριμένα προβλέπεται συντελεστής:

• 5% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης για επιβατικά αυτοκίνητα από 1.929 έως και 2.500 κυβικά εκατοστά και
• 10% για αυτοκίνητα πάνω από 2.500 κυβικά.

Εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας.


Πόσο πάει το μαλλί

Ο νέος φόρος δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητος. Ιδιοκτήτης καινούργιου επιβατικού αυτοκινήτου 1.929 κυβικών εκατοστών, για το οποίο η ετήσια αντικειμενική δαπάνη είναι 8.374 ευρώ θα κληθεί να πληρώσει φόρο πολυτελούς διαβίωσης 418,7 ευρώ το χρόνο, μέχρι το αυτοκίνητό του να συμπληρώσει δεκαετία. Αν το ίδιο αυτοκίνητο έχει ηλικία πάνω από πέντε και έως δέκα έτη, ο ετήσιος φόρος πολυτελούς διαβίωσης περιορίζεται σε 293 ευρώ.

Στα 2.000 κυβικά, ο ετήσιος φόρος αυξάνεται σε 440 ευρώ για αυτοκίνητα ηλικίας έως 5ετών και περιορίζεται σε 308 ευρώ για Ι.Χ ηλικίας πάνω από 5 και έως 10 ετών.

Στα 2.500 κυβικά ο φόρος φτάνει στα 665 ευρώ στην περίπτωση όπου η ηλικία του αυτοκινήτου δεν υπερβαίνει τα 5 χρόνια και στα 465 ευρώ για αυτοκίνητα ηλικίας πάνω από πέντε και έως δέκα ετών.


Φόρος πολυτελείας για τα αυτοκίνητα

Κυβικά εκατοστά

Μέχρι και 5 έτη

Πάνω από 5 μέχρι και 10 έτη

1.929

418,7

293

2.000

440

308

2.400

620

434

2.500

665

465

2.600

1.420

994

2.800

1.600

1.120

3.000

1.780

1.246

4.000

2.980

2.086

5.000

4.180

2.926



Σκάφη και πισίνες

Ο νέος φόρος πολυτελούς διαβίωσης παραλίγο να χτυπήσει και όσους φορολογούμενους έχουν στην κατοχή τους σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης. Τελικά αυτό δεν έγινε καθώς το υπουργείο Οικονομικών απέσυρε τη συγκεκριμένη ρύθμιση. Δεν συνέβει το ίδιο με αεροσκάφη, ελικόπτερα και ανεμόπτερα, εσωτερικές ή εξωτερικές πισίνες. Για τα συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία, ο ετήσιος φόρος είναι 10% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης και αφορά:

• Αεροσκάφη, ελικόπτερα και ανεμόπτερα. Όποιος έχει στην κατοχή του αεροσκάφος με ισχύ κινητήρα έως 150 ίππους, οπότε το τεκμήριο είναι 65.000 ευρώ, θα πρέπει να πληρώνει 6.500 ευρώ το χρόνο, ενώ για τους κατόχους ανεμόπτερων όπου το τεκμήριο είναι σταθερό 8.000 ευρώ, ο φόρος διαμορφώνεται σε 800 ευρώ.

• Εσωτερικές και εξωτερικές πισίνες. Το τεκμήριο για τις εσωτερικές πισίνες έως 60 μέτρα είναι 320 ευρώ ανά μέτρο με αποτέλεσμα για πισίνα τριάντα μέτρων ο φόρος να ανέρχεται σε 960 ευρώ ενώ για τις εξωτερικές το τεκμήριο είναι 160 ευρώ το μέτρο για δεξαμενές κολύμβησης έως 60 τετραγωνικά. Έτσι, για εξωτερική πισίνα τριάντα τετραγωνικών, ο ετήσιος φόρος διαμορφώνεται σε 480 ευρώ.

Φόρος πολυτελείας για τις πισίνες

Επιφάνεια

Εξωτερική

Εσωτερική

30 τ.μ

480

960

50 τ.μ.

800

1600

60 τ.μ.

960

1920



* To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v