Τράπεζες:Τι θα γίνει με ανακεφαλαιοποίηση

Για αργότερα μεταθέτει η κυβέρνηση τον προσδιορισμό των όρων ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών καθώς το πολυνομοσχέδιο λύνει το θέμα του πότε και υπό ποιες προϋποθέσεις θα καταβάλουν τόκο οι τράπεζες για τις προνομιούχες.

Τράπεζες:Τι θα γίνει με ανακεφαλαιοποίηση
Για αργότερα μεταθέτει η κυβέρνηση τον προσδιορισμό των όρων ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, καθώς το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή λύνει μόνο το θέμα του πότε και υπό ποιες προϋποθέσεις θα καταβάλουν τόκο οι τράπεζες για τις προνομιούχες μετοχές.

Ειδικότερα, στο πολυνομοσχέδιο δεν περιλαμβάνονται οι όροι της ανακεφαλαιοποίησης, ούτε το χρονοδιάγραμμα που είχε διαρρεύσει με το προσχέδιο του μνημονίου.

Στον αντίποδα, περιλαμβάνεται διάταξη η οποία επεκτείνει την υφιστάμενη εξουσιοδότηση προς το υπουργικό συμβούλιο να εξειδικεύσει τους όρους της ανακεφαλαιοποίησης.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται, το υπουργικό συμβούλιο μπορεί να εξειδικεύσει τους όρους και τις προϋποθέσεις κεφαλαιακής ενίσχυσης των τραπεζών, να καθορίσει περαιτέρω τους όρους διάθεσης των κοινών μετοχών καθώς και να προσδιορίζει τις λεπτομέρειες της σύμβασης προεγγραφής, σε περίπτωση κάλυψης από το ταμείο υπό αίρεση μετατρέψιμων ομολογιών (CoCos).

Όπως προκύπτει από τις παραπάνω αναφορές, θα υπάρξει, σε δεύτερο χρόνο, πράξη υπουργικού συμβουλίου με την οποία θα ρυθμίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις της ανακεφαλαιοποίησης.

Το πολυνομοσχέδιο αρκείται στο να ρυθμίζει μόνο το θέμα της απόδοσης τόκου για τις προνομιούχες μετοχές που έχουν εκδώσει οι τράπεζες έναντι της κρατικής βοήθειας που έλαβαν με τον νόμο Αλογοσκούφη, ενώ περιλαμβάνει και ρύθμιση δανείων του Παρακαταθηκών και Δανείων προς ΟΤΑ.

Η ρύθμιση προβλέπει ότι οι τράπεζες θα καταβάλλουν σταθερή απόδοση 10% στο Δημόσιο για τις προνομιούχες μετοχές, εφόσον η καταβολή του δεν θα οδηγούσε «σε μείωση των κυρίων στοιχείων των βασικών ιδίων κεφαλαίων κάτω από το προβλεπόμενο ελάχιστο όριο». Κάτω δηλαδή από το 9%.

Αυτό σημαίνει ότι μια τράπεζα, αν μετά την ανακεφαλαιοποίηση έχει βασικά εποπτικά κεφάλαια που αντιστοιχούν στο 9% του σταθμισμένου ενεργητικού της και δεν τα ενισχύσει μέσω αποτελεσμάτων ή εγγραφής υπεραξιών, δεν θα καταβάλλει τον ετήσιο τόκο 10% για τις προνομιούχες.

Στόχος της νέας ρύθμισης είναι να λύσει το θέμα που δημιουργήθηκε μετά τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σχετικά με την υποχρέωση των πιστωτικών ιδρυμάτων να καταβάλλουν στο ελληνικό δημόσιο ετήσια σταθερή απόδοση των προνομιούχων μετοχών.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το πολυνομοσχέδιο, στόχος της ρύθμισης είναι να πάψει να είναι υποχρεωτική η καταβολή της σταθερής απόδοσης 10% ώστε να μην τίθεται εν αμφιβόλω ο χαρακτηρισμός των προνομιούχων μετοχών ως κύριων στοιχείων των βασικών εποπτικών κεφαλαίων.

Η ρύθμιση δεν αποσαφηνίζει αν η εξυπηρέτηση από τις τράπεζες του τόκου των προνομιούχων θα προηγείται των υποχρεώσεων που θα αναλάβουν αυτές έναντι του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, όπως για παράδειγμα η πληρωμή τόκου για τα CoCos που θα εκδώσουν οι τράπεζες και θα καλύψει το ταμείο.

Πληρώνει για να πληρωθεί 555,6 εκατ. ευρώ το Δημόσιο

Επιπρόσθετα, με το πολυνομοσχέδιο οι τράπεζες καλούνται να καταβάλουν εφάπαξ τα 555,6 εκατ. ευρω που οφείλουν στο Δημόσιο από τόκο για τις προνομιούχες μετοχές παρελθουσών χρήσεων. Το ποσό ανά τράπεζα θα καθοριστεί επακριβώς στην σύμβαση προεγγραφής που θα υπογράψει με το ΤΧΣ.

Στην πράξη βέβαια τα 555,6 εκατ. ευρώ θα τα δώσει από την μια τσέπη το Δημόσιο για να τα εισπράξει από την άλλη, καθώς για να καταβάλουν οι τράπεζες το παραπάνω ποσό θα πρέπει με τη σειρά τους να το πάρουν μέσω της ανακεφαλαιοποίησης από το ΤΧΣ.


Οι επιμέρους αλλαγές


Το πολυνομοσχέδιο προχωρά και σε επιμέρους αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του ΤΧΣ. Για παράδειγμα, μετονομάζει το εκτελεστικό συμβούλιο σε εκτελεστική επιτροπή, ορίζει ότι η τελευταία εκπροσωπεί το ταμείο δικαστικά και εξώδικα και ασκεί οποιαδήποτε αρμοδιότητα δεν απονέμεται ρητά στο γενικό συμβούλιο.

Προβλέπει επίσης ότι τον πρόεδρο του γενικού συμβουλίου δύναται να αντικαθιστά οποιοδήποτε εκ των υπόλοιπων μελών, εκτός βεβαίως των εκπροσώπων του υπουργείου Οικονομικών και της Τραπέζης της Ελλάδος, ενώ καταργεί την εμπλοκή της ΕΚΤ στο ΤΧΣ..

Επίσης παρέχει τη δυνατότητα στην Τράπεζα της Ελλάδος να καθορίζει εντός εξαμήνου, και όχι τριμήνου όπως ισχύει σήμερα, τα οριστικά στοιχεία ενεργητικού που μεταβιβάζονται σε περιπτώσεις διάσπασης τραπεζών. Η εν λόγω τροποποίηση κρίνεται αναγκαία προκειμένου να υπάρχει επαρκής χρόνος για την ολοκλήρωση της αποτίμησης από τον ή τους νόμιμους ελεγκτές του συνόλου των μεταβιβασθέντων περιουσιακών στοιχείων και κατόπιν για τον οριστικό καθορισμό του ποσού από την Τράπεζα της Ελλάδος.

Επιμήκυνση στα δάνεια των ΟΤΑ από ΤΠΔ

Το πολυνομοσχέδιο προβλέπει επίσης δυνατότητα ρύθμισης δανείων που έχουν λάβει από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (Τ.Π.Δ.) οι ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, που έχουν ιδρύσει αυτοί, οι σύνδεσμοι αυτών και οι δημοτικές επιχειρήσεις, ώστε να ενισχυθεί η βιωσιμότητά τους και να διευκολυνθεί η απρόσκοπτη συνέχιση της λειτουργίας τους.

Ειδικότερα, ρυθμίζεται άπαξ η επιμήκυνση της αποπληρωμής δανειακών συμβάσεων τους με το ΤΠΔ μέχρι οκτώ έτη, με υποβολή σχετικής αίτησης, έως τις 31.12.2012, του οικείου νομικού προσώπου, μετά από απόφαση του αρμόδιου οργάνου του, στην οποία θα καθορίζεται επακριβώς ο επιθυμητός χρόνος της επιμήκυνσης.

Παραλλήλως, χορηγείται, με την ίδια ως άνω διαδικασία, περίοδος χάριτος διάρκειας έως τριών ετών, εντός της οποίας καταβάλλονται μόνο τόκοι και επέρχεται, για την περίοδο αυτή, μείωση του επιτοκίου των συναφθέντων δανείων κατά μισή (0,5) ποσοστιαία μονάδα.

Δίνεται διάρκεια παράτασης αποπληρωμής των οφειλών δήμων, πρώην κοινοτήτων και καθολικών διαδόχων αυτών, ως και των περιφερειών, που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις συνομολόγησης δανείων του άρθρου 264 του ν. 3852/2010 και των σε εκτέλεση αυτών εκδοθεισών υπουργικών αποφάσεων ή όσων εντάσσονται στο ειδικό πρόγραμμα για την οικονομική τους εξυγίανση του άρθρου 262 του ίδιου νόμου επιμηκύνεται έως δέκα επιπλέον έτη.

Η αποκλειστική προθεσμία εντός της οποίας θα πρέπει να έχει λάβει χώρα η συνομολόγηση δανείων ισόποσων με τα πάσης φύσεως υφιστάμενα στο ΤΠΔ χρεωστικά ανοίγματα των δήμων και πρώην κοινοτήτων παρατείνεται έως τις 31.6.2013, εφόσον έχει υποβληθεί το σχετικό αίτημα το αργότερο έως τις 31.1.2013.

...και διευκολύνσεις ρευστότητας

Προκειμένου να διευκολυνθεί η ρευστότητα των ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού κατά την έναρξη της νέας περιόδου και για να καλυφθούν επαρκώς οι λοιπές τρέχουσες υποχρεώσεις τους (μισθοδοσία κ.λπ.), αναστέλλεται η παρακράτηση των τοκοχρεολυτικών δόσεων χορηγηθέντων δανείων από το ΤΠΔ για τον μήνα Σεπτέμβριο του έτους 2012.

Τα τυχόν ποσά επιστρέφονται σε αυτούς κατόπιν υποβολής σχετικής αίτησής τους, θα εξοφληθούν δε αυτά, ως και οι τυχόν λοιπές ανεξόφλητες, κατά την 1η.1.2013, οφειλές τους από χορηγηθέντα δάνεια, άτοκα, εντός του έτους 2013, κατά μέγιστο σε έντεκα ισόποσες μηνιαίες δόσεις, αρχής γενομένης από τις 31.1.2013, με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ΤΠΔ.

Επιπρόσθετα, παρατείνεται έως τις 30.6.2013 η προθεσμία εντός της οποίας θα πρέπει να συναφθεί το δάνειο, που προβλέπεται στο άρθρο 2 παρ. 2 του ν. 4038/2012, με τις διατάξεις του οποίου παρέχεται η δυνατότητα στους δήμους που δεν μπορούν να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους να εγγράψουν στο σκέλος των εσόδων και στον Κ.Α. που αφορά τα δάνεια το ποσό που αντιστοιχεί αποκλειστικά για τα χρέη που έχουν προκύψει μέχρι τις 31.12.2011, το οποίο θα καλυφθεί με το προαναφερθέν δάνειο από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v