Νέο λιμάνι στο Φαληρικό Δέλτα

Την κατασκευή ενός νέου λιμανιού στο Φαληρικό Δέλτα, το οποίο θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από κρουαζιερόπλοια, φαίνεται πως προωθεί η κυβέρνηση, υπό τις ευλογίες του Μεγάρου Μαξίμου.

Νέο λιμάνι στο Φαληρικό Δέλτα
Την κατασκευή ενός νέου λιμανιού στο Φαληρικό Δέλτα, το οποίο θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από κρουαζιερόπλοια, φαίνεται πως προωθεί η κυβέρνηση, υπό τις ευλογίες του Μεγάρου Μαξίμου.

Το νέο λιμάνι εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό για την αξιοποίηση της παραλιακής ζώνης της Αττικής, από το Φάληρο μέχρι το Σούνιο, ταυτόχρονα με την αξιοποίηση του Ελληνικού.

Η επένδυση στην ενίσχυση των υποδομών κρουαζιέρας, στην Αττική, αλλά και σε συγκεκριμένα λιμάνια στο Αιγαίο, στα οποία δε μπορούν σήμερα να ελλιμενιστούν κρουαζιερόπλοια, μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε τετραπλασιασμό των ετησίων εσόδων που έχει η Ελλάδα μέχρι το 2016. Αυτός είναι και ο λόγος που, σύμφωνα με το Βήμα, το σχέδιο παρακολουθεί στενά ο πρωθυπουργός.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Εθνικής Τράπεζας, παρά την ελκυστικότητα της χώρας μας ως προορισμού κρουαζιέρας (απορροφά το 17% των επισκέψεων σε ευρωπαϊκά λιμάνια), το όφελος της ελληνικής οικονομίας από τον συγκεκριμένο κλάδο είναι σχετικά χαμηλό.

Τα άμεσα έσοδα που προκύπτουν από τον ευρωπαϊκό κλάδο της κρουαζιέρας έφτασαν τα 15 δισ. το 2011 (από 8,5 δισ. το 2005). Η Ιταλία συγκεντρώνει το 30% των συγκεκριμένων εσόδων, ενώ 9% αντιστοιχεί στην Ισπανία και μόλις 4% στην Ελλάδα (μόλις 600 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 0,3% του ΑΕΠ και στο 5,2% της συνολικής τουριστικής δαπάνης).
Βασική αιτία είναι η χαμηλή χρήση των ελληνικών λιμανιών ως βάσεων εκκίνησης κρουαζιέρας.

Συγκεκριμένα, μόλις το 16% των επιβατών κρουαζιέρας που επισκέφθηκαν την Ελλάδα ξεκίνησαν από ελληνικό λιμάνι το 2011, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό εκτιμάται κοντά στα 75% στην Ιταλία και στην Ισπανία.
 
Εκτιμάται πως η μέση δαπάνη ενός τουρίστα είναι της τάξης των €300 ανά επιβάτη στα λιμάνια εκκίνησης έναντι περίπου €20 στα λιμάνια διέλευσης.

Μελέτες, όπως η πρόσφατη της Εθνικής Τράπεζας, δείχνουν πως αν τα 2/3 των επιβατών που επισκέπτονται την Ελλάδα ξεκινούσαν από ελληνικά λιμάνια, ακόμα και με σταθερή διεθνή ζήτηση, τα συνολικά ετήσια έσοδα θα μπορούσαν να ξεπεράσουν το €1,2 δισ. το 2016 από €0,6 δισ. το 2011.

Στην περίπτωση που «θα έχουμε παράλληλα αύξηση της διεθνούς ζήτησης (30 εκατ. πελάτες κρουαζιέρας το 2016) και του home porting σε ελληνικά λιμάνια (τα 2/3 των επιβατών που επισκέπτονται την Ελλάδα να ξεκινούν από ελληνικό λιμάνι), τα συνολικά ετήσια έσοδα θα μπορούσαν να εκτιναχθούν σε επίπεδο κοντά στα 2 δισ. ευρώ το 2016».

«Το πρόσθετο άμεσο ετήσιο όφελος για την ελληνική οικονομία από τον κλάδο κρουαζιέρας μπορεί να φθάσει από €300 εκατ. έως €1,3 δισ. σε ορίζοντα πενταετίας. Η αύξηση αυτή των άμεσων εσόδων μπορεί να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά, δημιουργώντας συνολικά 10.000-30.000 νέες θέσεις εργασίας (20.000 - 40.000 θέσεις το 2016, από 12.000 θέσεις το 2011)».

Οι αναλυτές της Εθνικής εκτιμούν πως μέχρι το 2021 ο τουρισμός μπορεί να δημιουργήσει επιπλέον 18 δισ. ευρώ άμεση και έμμεση ακαθάριστη προστιθέμενη αξία σε ετήσια βάση και να αυξήσει την απασχόληση κατά περίπου 220 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας. Το θετικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι της τάξης των 3 δισ. ευρώ, ενώ το εμπορικό ισοζύγιο θα μπορούσε να ωφεληθεί κατά περίπου 9 δισ. ετησίως.

Επέκταση για τον ΟΛΠ

Το σχέδιο για τη δημιουργία ξεχωριστού, σύγχρονου λιμένα για τα κρουαζιερόπλοια κυκλοφορεί λίγες ημέρες μετά τη δημοσίευση προκήρυξης από τον ΟΛΠ για την επέκταση του «επιβατικού λιμένα κρουαζιέρας - νότιος προβλήτας λιμένος Πειραιώς», προϋπολογισμού 220 εκατ. ευρώ.

Το έργο, η τύχη του οποίου είναι άγνωστη, στην περίπτωση όπου προχωρήσει το σχέδιο για λιμάνι κρουαζιεροπλοίων στο Φαληρικό Δέλτα, είχε κριθεί απαραίτητο καθώς το κεντρικό λιμάνι του Πειραιά δε μπορεί σήμερα να φιλοξενήσει τα (μεγαλύτερα) νέας γενιάς κρουαζιερόπλοια.

Μέχρι το τέλος του 2012 προβλέπεται, επίσης, πως θα παραδοθούν δύο νέες θέσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων στην Ακτή Μιαούλη, οι οποίες επίσης χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ Αττικής, καθώς και δύο σύγχρονοι σταθμοί υποδοχής επιβατών 9.500 τ.μ. Οι υποδομές του λιμανιού δε φαίνεται, πάντως, να θεωρούνται επαρκείς από την κυβέρνηση, γι' αυτό και προωθεί τη λύση του Φαληρικού Δέλτα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v