Άντεξαν οι ισχυροί εργολήπτες το 2011

Τα εντυπωσιακά κεφαλαιακά κέρδη του ομίλου Ελλάκτωρ, οι αντοχές της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και της ΑΒΑΞ και η πτώση των εσόδων από διόδια χαρακτήρισαν τα οικονομικά αποτελέσματα των ισχυρότερων κατασκευαστικών ομίλων.

Άντεξαν οι ισχυροί εργολήπτες το 2011
Εντυπωσιακά κεφαλαιακά κέρδη του ομίλου Ελλάκτωρ, ύψους 261,2 εκατ. ευρώ, από την πώληση τμήματος και την αποτίμηση της λοιπής συμμετοχής στη European Goldfields που κατέχει τα Μεταλλεία Κασσάνδρας. Αντοχές των ομίλων ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ (του μοναδικού που παρουσιάζει αύξηση εσόδων και πιθανότατα σύντομα θα βρεθεί στην πρώτη θέση μεταξύ των εργολάβων με βάση το ανεκτέλεστο υπόλοιπο) και J&P ΑΒΑΞ. Σημαντική πτώση των εσόδων από διόδια:
 
Τα παραπάνω χαρακτήρισαν τα οικονομικά αποτελέσματα των τριών ισχυρότερων κατασκευαστικών ομίλων για το 2011.

Η διεθνής παρουσία, οι παραχωρήσεις και η ενέργεια διασώζουν τους ισχυρούς του κλάδου, παρά τη βουτιά στην εγχώρια αγορά δημοσίων έργων. Η αντοχή της τελευταίας διετίας μπορεί να αποδειχθεί σωτήρια καθώς από την αρχή του 2012 έχει αρχίσει να κινείται και το ΕΣΠΑ. Στο τετράμηνο έχουν προκηρυχθεί ή προκηρύσσονται έργα συνολικού προϋπολογισμού 1,6 δισ. ευρώ, το 25% από το οποίο είναι έργα της ανώτατης τάξης στην οποία ανήκουν.

Το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο των τριών ομίλων παραμένει ισχυρό και προσεγγίζει τα 7 δισ. ευρώ, αν συμπεριληφθούν και οι συμβάσεις παραχώρησης στους 4 από τους 5 οδικούς άξονες που έχουν παγώσει.

Το υψηλότερο ανεκτέλεστο μεταξύ των εισηγμένων εργοληπτών θα κατέχει σύντομα ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα καθώς στο σημερινό 1,7 δισ. αναμένεται να προστεθεί άλλο 1,5 δισ. από συμβάσεις σε έργα στα οποία έχει ανακυρηχθεί μειοδότης.

Κοντά στα 3 δισ. ευρώ βρίσκεται το ανεκτέλεστο του ομίλου Ελλάκτωρ, αλλά συμπεριλαμβάνει και το «νεκρό» έργο του Blue City στο Ομάν. Σε επίπεδα περί τα 2 δισ. ευρώ βρίσκεται το ανεκτέλεστο του ομίλου J&P ΑΒΑΞ.

Για τις βαλτωμένες συμβάσεις παραχώρησης στα τέσσερα από τα πέντε οδικά έργα (Ιονία Οδός, Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Τσακώνα, Μαλιακός - Κλειδί και Άξονας Κεντρικής Ελλάδας) η διοίκηση του ομίλου J&P ΑΒΑΞ υποστηρίζει στον ετήσιο απολογισμό πως στο τελευταίο τρίμηνο του έτους ενδέχεται να ξεκολλήσουν.

Είναι και η μοναδική από τις τρεις διοικήσεις που τολμά να προχωρήσει σε προβλέψεις οι οποίες βρίσκονται πιο κοντά στην πραγματικότητα από τις βαρύγδουπες εξαγγελίες της κυβέρνησης, που συνεχώς αποδεικνύονται λαθεμένες.

Στον μοναδικό άξονα που προχωρά, το τμήμα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, οι όμιλοι Ελλάκτωρ, J&P ΑΒΑΞ και Intracom πέτυχαν παράταση της περιόδου κατασκευής κατά 14 μήνες μέχρι τον Οκτώβριο του 2013, καθώς το Δημόσιο παραδέχθηκε πως οι καθυστερήσεις οφείλονται σε δική του υπαιτιότητα.

Μειωμένη η κίνηση

Από τους ετήσιους απολογισμούς των εργολάβων μαθαίνουμε πως η κίνηση στις εθνικές οδούς μειώνεται συνεχώς. Τα έσοδα του ομίλου Ελλάκτωρ από τον τομεά παραχωρήσεων το 2011 ανήλθαν σε 268,9 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά περίπου 7% έναντι του 2010, αλλά τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους και μη ελέγχουσες συμμετοχές ήταν 19 εκατ., έναντι 14,9 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Η διοίκηση υποστηρίζει πως «σε όλα τα οδικά έργα παραχώρησης του ομίλου παρατηρείται πτώση της κίνησης, η οποία οφείλεται στην αύξηση της τιμής των καυσίμων, στη μείωση των εμπορικών και επαγγελματικών μετακινήσεων, λόγω της συρρίκνωσης της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας, και στη μείωση των τουριστικών μετακινήσεων.

Η πτώση είναι εντονότερη στους αυτοκινητοδρόμους του εθνικού δικτύου, ενώ στην Αττική Οδό, που πλήττεται λιγότερο, η μείωση των διελεύσεων ήταν της τάξης του 11%».

Τα μεγέθη

Η Ελλάκτωρ εμφανίζει έσοδα 1,2 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά σχεδόν μισό δισ. από το 1,7 δισ. του 2010, ενώ τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 72,9 εκατ. (χάρη στη European Goldfields) από 19,9 εκατ. το 2010.

Ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα παρουσίασε έσοδα 856,9 εκατ. από 606,1 εκατ. ευρώ το 2010 και καθαρά κέρδη 2,2 εκατ. από ζημίες 3,1 εκατ. ευρώ το 2010.

Ο όμιλος J&P ΑΒΑΞ παρουσίασε κύκλο εργασιών 694,8 εκατ. ευρώ (από 790,6 εκατ. το 2010) και ζημίες 3,7 εκατ. από κέρδη 6,3 εκατ. το 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v