Διυλιστήρια: Προσδοκίες για rebound το 2011

Παρά την αναμενόμενη νέα υποχώρηση της ζήτησης στην εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών, μέσα στο 2011, στα επιτελεία των ΕΛΠΕ και της Motor Oil επικρατεί κλίμα συγκρατημένης αισιοδοξίας για την επόμενη χρονιά.

Διυλιστήρια: Προσδοκίες για rebound το 2011
* Οι πίνακες που αφορούν στους χρηματιστηριακούς δείκτες των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

Παρά την αναμενόμενη νέα υποχώρηση της ζήτησης στην εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών, μέσα στο 2011, στα επιτελεία των δύο μεγάλων (και εισηγμένων) διυλιστηρίων της χώρας, των Ελληνικών Πετρελαίων και της Motor Oil, επικρατεί κλίμα συγκρατημένης αισιοδοξίας για την επόμενη χρονιά.

Ο πρώτος λόγος σχετίζεται με το ότι η σύγκριση γίνεται με τις μειωμένες οικονομικές επιδόσειςτου 2010, όπου: α) τα περιθώρια διύλισης κυμάνθηκαν πολύ χαμηλά, και μάλιστα τα επίπεδα του τρίτου τριμήνου αποτέλεσαν αρνητικό ιστορικό ρεκόρ και β) η ζήτηση στα πρατήρια βενζίνης σημείωσε πτώση, που φαίνεται πως ξεπέρασε το 10%, αναγκάζοντας πολλά σημεία πώλησης να διακόψουν τη λειτουργία τους.

Στον συγκεκριμένο τομέα, μάλιστα, η κατάσταση αναμένεται να γίνει ακόμα χειρότερη μέσα στο 2011 λόγω της εντεινόμενης οικονομικής ύφεσης και της ανόδου στην τιμή των καυσίμων, την οποία καλείται να πληρώσει ο τελικός καταναλωτής.

Ο δεύτερος λόγος είναι μια σειρά εξελίξεις, εκ των οποίων άλλες οφείλονται σε κινήσεις των ίδιων των ομίλων και άλλες σε γεγονότα σχετικά με τη διεθνή πορεία των αγορών.

Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος, ας μην ξεχνάμε πως τα δύο διυλιστήρια εξαγόρασαν πέρυσι τις δύο μεγαλύτερες αλυσίδες εμπορίας λιανικών καυσίμων: τα ΕΛΠΕ την BP και η Motor Oil τη Shell. Από την εξαγορά της BP, η διοίκηση των ΕΛΠΕ αναμένει νέες σημαντικές συνέργιες μέσα στο 2011 στο κομμάτι της εμπορίας (ΕΚΟ και BP), τις οποίες οι αναλυτές υπολογίζουν γύρω στα 10 εκατ. ευρώ.
 
Αν μάλιστα συνεκτιμηθεί ότι για την επόμενη χρονιά αναμένεται καλύτερη παρουσία της ΕΚΟ στα Βαλκάνια, τότε, πιστεύεται, τα ΕΛΠΕ θα διατηρήσουν σταθερές τις πωλήσεις τους σε όγκο με καλύτερη κερδοφορία.

Από την πλευρά της Motor Oil, δεν δίνονται νούμερα για τις συνέργιες μεταξύ της Avin και της Shell, ωστόσο τα στελέχη της δηλώνουν ικανοποιημένα για την εξέλιξη της όλης υπόθεσης και αισθάνονται καλά γιατί η πτώση του όγκου στο 9μηνο του 2010 διατηρήθηκε στο -8%, επίδοση αρκετά καλύτερη του μέσου όρου της αγοράς.

Το σίγουρο πάντως είναι ότι μέσα στο 2011 τα κέρδη της Shell θα «τρέξουν» για λογαριασμό της Motor Oil σε δωδεκάμηνη βάση, άρα θα είναι μεγαλύτερα από τα περυσινά, αφού το deal ολοκληρώθηκε προς τα μέσα της χρονιάς.

Οφέλη μέσα στο 2011 για τα δύο διυλιστήρια θα προκύψουν επίσης και από τις επενδύσεις τους. Έτσι, το project της αύξησης στην παραγωγική δυναμικότητα της Motor Oil ξεκίνησε να λειτουργεί το 2010, ουσιαστικά από το δεύτερο τρίμηνο και μετά και φέτος θα ενισχύσει τα μεγέθη του ομίλου σε 12μηνη βάση.

Επίσης, η Motor Oil, έχοντας ολοκληρώσει το επενδυτικό της πρόγραμμα, επιτυγχάνει ήδη σημαντικές θετικές ταμειακές ροές, με αποτέλεσμα ο δανεισμός της να υποχωρεί, και αυτό αναμένεται να συνεχιστεί και μέσα στο 2011, με όποια επίδραση μπορεί να έχει αυτό στο κόστος χρηματοδότησης της εταιρείας.

Αντίθετα, το επενδυτικό πρόγραμμα των ΕΛΠΕ βρίσκεται σε εξέλιξη και ο καθαρός δανεισμός τους υπολογίζεται πως θα κυμανθεί γύρω στα 2,2 δισ. ευρώ στο τέλος του 2010. Από τις επενδύσεις όμως αυτές αλλά και από το πρόγραμμα μετασχηματισμού αναμένονται σημαντικά οφέλη, τα οποία για την επόμενη χρονιά υπολογίζονται σε κάποιες δεκάδες εκατ. ευρώ (50 εκατ. ευρώ από την Εθνική Χρηματιστηριακή).

Όσο για τα αποτελέσματα των επενδύσεων, εκτιμάται πως θα επιδράσουν ουσιαστικά από το 2012 και μετά. Μέσα στο 2011, πάντως, τα ΕΛΠΕ θα επηρεαστούν θετικά από τη λειτουργία της νέας παραγωγικής μονάδας, ισχύος 420 MW, της θυγατρικής τους Elpedison.

--- Προσδοκίες για περιθώριο διύλισης

Τα σημαντικότερα οφέλη πάντως και για τους δύο ομίλους ελπίζεται ότι θα έρθουν από το μέτωπο των περιθωρίων διύλισης, καθώς η παγκόσμια ζήτηση για ενέργεια αναμένεται να αυξηθεί μέσα στο 2011, όταν η προσφορά των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων θα έχει μειωθεί λόγω των προβλημάτων που προκάλεσε σε αρκετές παραγωγικές μονάδες η διεθνής κρίση.

Ειδικότερα για τα ΕΛΠΕ, εκτιμάται βελτίωση στα περιθώρια και στα πετροχημικά προϊόντα.

Επιπλέον, θετικές εξελίξεις θα μπορούσαν να προέλθουν και από άλλους παράγοντες, όπως για παράδειγμα από την κυβερνητική πρόθεση να επεκταθούν και στις εισηγμένες ΔΕΚΟ οι μισθολογικές περικοπές που ψηφίστηκαν πρόσφατα στη Βουλή για τις μη εισηγμένες εταιρείες του Δημοσίου.

* Οι πίνακες που αφορούν στους χρηματιστηριακούς δείκτες των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

** Αναδημοσίευση από το 667ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ", 30 Δεκεμβρίου 2010 - 3 Ιανουαρίου 2011.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v