Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μεγάλο ενδιαφέρον για το Θριάσιο

Το ενδιαφέρον μεγάλων ελληνικών και ξένων εταιριών αναμένεται ότι θα προσελκύσει ο διαγωνισμός της ΓΑΙΑΟΣΕ για την κατασκευή του μεγάλου εμπορευματικού κέντρου σε ιδιοκτησία του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Μεγάλο ενδιαφέρον για το Θριάσιο
Το ενδιαφέρον μεγάλων ελληνικών και ξένων εταιριών αναμένεται ότι θα προσελκύσει ο διαγωνισμός της ΓΑΙΑΟΣΕ για την κατασκευή, με σύμβαση παραχώρησης, του μεγάλου εμπορευματικού κέντρου σε ιδιοκτησία του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο.

Ο διαγωνισμός αφορά στην κατασκευή, λειτουργία και εκμετάλλευση του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου στην Ελλάδα, το οποίο παράλληλα θα είναι και ένα από τα μεγαλύτερα στην ευρύτερη περιοχή, και είναι βέβαιο ότι θα συγκεντρώσει ενδιαφέρον τόσο από ελληνικές επιχειρήσεις όσο και από μεγάλους ομίλους του εξωτερικού.

Εξάλλου, είναι πολύ πρόσφατη η επιβεβαίωση του ενδιαφέροντος από την κινεζική Cosco διά στόματος του προέδρου της κ. Wei Jiafu, ο οποίος ερωτηθείς κατά την πρόσφατη επίσκεψη στη χώρα μας τόνισε χαρακτηριστικά: "Είμαστε μια ναυτιλιακή εταιρία και επικεντρωνόμαστε στις θαλάσσιες μεταφορές. Σε αυτό το πλαίσιο θα εξετάσουμε σχέδιο για το Θριάσιο προκειμένου να αξιολογήσουμε τη συμμετοχή μας".

Δεν είναι όμως μόνο το εξ Ανατολών ενδιαφέρον, αφού πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι το μεγάλο εμπορευματικό στο Θριάσιο συγκεντρώνει και ευρωπαϊκό ενδιαφέρον. Μάλιστα, αναφέρουν ότι το έργο αυτό θα αποτελέσει αντικείμενο των επαφών που έχει στη χώρα μας στις αρχές του επόμενο μήνα ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών, κ. Μπισερό.

Η σύμπραξη του λιμανιού

Η πλέον πιθανή εκδοχή είναι ότι η κινεζική εταιρία, η οποία διακαώς επιθυμεί να εξασφαλίσει έξοδο προς το εσωτερικό της χώρας και κατ’ επέκταση στο εξωτερικό για τα εμπορεύματα που φέρνει στο λιμάνι του Πειραιά, θα προσέλθει από κοινού με τον ΟΛΠ, με τον οποίο έχει συνεργασία στο λιμάνι του Πειραιά.

Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς έχει εδώ και καιρό ξεκαθαρίσει το ενδιαφέρον του για το εμπορευματικό στο Θριάσιο Πεδίο. Μάλιστα, δεν πρόκειται απλώς για ενδιαφέρον, καθώς ήδη από την πλευρά του ΟΛΠ έχει δημιουργηθεί και η εταιρία που θα συμμετάσχει στον εν λόγω διαγωνισμό. Πρόκειται για την Εταιρεία Συνδυασμένων Μεταφορών και Διαχείρισης Εμπορευμάτων Α.Ε. (LOGISTICS ΟΛΠ Α.Ε.), η οποία θα διεκδικήσει για λογαριασμό του ΟΛΠ το έργο.

Η συμμετοχή της θυγατρικής του ΟΛΠ θα γίνει είτε με τη σύμπραξή της σε κοινοπρακτικό εταιρικό σχήμα είτε απευθείας, αφού προηγουμένως εισέλθουν στο μετοχικό της κεφάλαιο οι εταιρίες με τις οποίες θα συμπράξει για τη διεκδίκηση του έργου. Στο σχήμα υπολογίζεται ότι θα συμμετέχουν εταιρίες διακίνησης και διαχείρισης containers αλλά και μεταφορικές, ενώ δεν πρέπει να αποκλείεται και η συμμετοχή κατασκευαστικών εταιριών που θα αναλάβουν το κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου.

Οι κατασκευαστές

Άλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κατά τον προηγούμενο διαγωνισμό που κρίθηκε άγονος πριν από έναν χρόνο πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαδικασία είχαν κρατήσει οι κατασκευαστικές, με τις εταιρίες ΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ να ηγούνται των δύο σχημάτων που είχαν φτάσει στην τελική διαδικασία.

Ο διαγωνισμός εκείνος οδηγήθηκε σε ακύρωση μετά την απόσυρση των δύο σχημάτων που αποχώρησαν, εκφράζοντας φόβους ότι στο δεδομένο οικονομικό περιβάλλον δεν εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα της επένδυσης. Ωστόσο, το πλέον πιθανό είναι ότι οι εταιρίες των κατασκευών θα θελήσουν να είναι παρούσες σε αυτόν τον διαγωνισμό.

Με ίδια κεφάλαια

Το εμπορευματικό κέντρο συνολικού προϋπολογισμού 150 εκατομμυρίων ευρώ θα αναπτυχθεί σε έκταση 600 στρεμμάτων του ΟΣΕ, στην οποία θα μπορούν να αναπτυχθούν στεγασμένες εγκαταστάσεις 240 στρεμμάτων. Η υψηλότερη οικονομική προσφορά θα είναι το κριτήριο κατακύρωσης του διαγωνισμού.

Το έργο θα χρηματοδοτηθεί με ίδια κεφάλαια του παραχωρησιούχου, χωρίς χρηματοδότηση από κονδύλια του Δημοσίου ή της Ε.Ε.

Να σημειώσουμε επίσης ότι εντός του 2011 θα είναι έτοιμη η σιδηροδρομική σύνδεση του χώρου του εμπορευματικού στο Θριάσιο με το λιμάνι του Ικονίου, έργο κρίσιμο για τη λειτουργία του εμπορευματικού κέντρου που εξασφαλίζει την έξοδο των εμπορευμάτων από το λιμάνι προς το σιδηροδρομικό δίκτυο και τους μεγάλους οδικούς άξονες.
 
Εξάλλου, ένας από τους στόχους της δημιουργίας του εμπορευματικού κέντρου είναι η αύξηση του μεριδίου των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών από το 1% που είναι σήμερα στο 7 %.

Κρατάει χρόνια αυτή η… προσπάθεια

Να αναφέρουμε τέλος ότι ο νέος διαγωνισμός αποτελεί συνέχεια ενός κύκλου που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1970, αλλά ακόμη δεν έχει καταφέρει να έχει αποτελέσματα. Ήδη, τότε έγιναν οι πρώτες απαλλοτριώσεις για τη δημιουργία εγκαταστάσεων του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο. Μερικά χρόνια αργότερα, τη δεκαετία του 1980, εκπονήθηκε η πρώτη μελέτη, ενώ τις επόμενες δεκαετίες η ωρίμανση του έργου ήταν πολύ αργή, χωρίς κανένα αποτέλεσμα.

Το έλλειμμα της χώρας μας σε τέτοιου είδους σύγχρονες υποδομές είναι τεράστιο και το εμπορευματικό στο Θριάσιο είναι μόνο η αρχή, αφού σύγχρονα εμπορευματικά κέντρα θα πρέπει να δημιουργηθούν και σε άλλες πύλες της χώρας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v