Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Υποθαλάσσια Θεσ/νίκης: Αποζημίωση 75 εκατ.

Αποζημίωση έως και 75 εκατ. ευρώ είναι πιθανόν να υποχρεωθεί να καταβάλει το ελληνικό δημόσιο στην κοινοπραξία που ανέλαβε να υλοποιήσει το έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Υποθαλάσσια Θεσ/νίκης: Αποζημίωση 75 εκατ.
Αποζημίωση η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, ενδέχεται να αγγίξει ακόμη και το ποσό των 75 εκατ. ευρώ είναι πιθανόν να υποχρεωθεί να καταβάλει το ελληνικό δημόσιο στην κοινοπραξία που ανέλαβε να υλοποιήσει το έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης αλλά και στις τράπεζες που θα χρηματοδοτούσαν την εν λόγω σύμβαση παραχώρησης.

Η διαδικασία της διαιτησίας, όπως τουλάχιστον αναφέρουν στο euro2day.gr παράγοντες που παρακολουθούν από κοντά την υπόθεση, θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί προ διμήνου, ωστόσο καθυστερεί με ευθύνη και ενέργειες του Δημοσίου, το οποίο προσπαθεί με κάθε τρόπο να αποφύγει την άμεση πληρωμή του ποσού που θα επιδικαστεί.

Αυτό το ποσό οι ίδιοι παράγοντες -βάσει της εξέλιξης της διαιτησίας- υπολογίζουν ότι θα κινηθεί μεταξύ 70 και 75 εκατ. ευρώ.

Το μεγαλύτερο μέρος από αυτό, και συγκεκριμένα περίπου 50 εκατ. ευρώ, θα το μοιραστούν οι τράπεζες-χρηματοδότες για τα δάνεια που διέθεσαν, ενώ το υπόλοιπο θα καταλήξει στα ταμεία των τεχνικών εταιριών Άκτωρ Παραχωρήσεις, Archirodon Group και Boscalis, που συναποτελούσαν την κοινοπραξία κατασκευής και διαχείρισης του ακυρωθέντος έργου.

Αξίζει να σημειωθεί πως οι κατασκευαστές και οι τράπεζες είχαν ζητήσει αρχικά ως αποζημίωση από το ελληνικό δημόσιο το ποσό των 130 εκατ. ευρώ, αλλά ίσως τελικά λάβουν σχεδόν το ήμισυ των απαιτήσεών τους.

Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί, πάντως, ότι σε πρόσφατες δηλώσεις του ο υπουργός Υποδομών κ. Δημήτρης Ρέππας είχε ανεβάσει το ποσό των ζητούμενων αποζημιώσεων στα 410 εκατ. ευρώ, όμως αυτό δεν το επιβεβαιώνουν οι αντίδικοι του Δημοσίου.

Καθυστέρηση που κοστίζει

Η απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου σχετικά με το ύψος της αποζημίωσης δεν αναμένεται πριν από τον Σεπτέμβριο, τη στιγμή όπου η υπόθεση θα έπρεπε να έχει ξεκαθαρίσει από τον περασμένο Μάρτιο.

Η καθυστέρηση αυτή, που αποδίδεται σε κωλυσιεργία του ελληνικού δημοσίου λόγω της κακής κατάστασης στην οικονομία και των άδειων ταμείων, επιβαρύνει περαιτέρω το τελικό κόστος που θα κληθεί να καταβάλει το κράτος εξαιτίας των τόκων οι οποίοι προστίθενται στο ποσό που τελικά θα επιδικαστεί.

Η σύμβαση για το έργο παραχώρησης της υποθαλάσσιας αρτηρίας της Θεσσαλονίκης ήταν ύψους 475 εκατ. ευρώ και ανατέθηκε στην κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός (συμμετείχαν με 50% η Άκτωρ Παραχωρήσεις, με 32,5% η Archirodon Group και με το υπόλοιπο 17,5% η Boscalis) τον Οκτώβριο του 2006.

Όμως, λίγο μετά την εγκατάσταση των εργοταξίων, κάτοικοι της Θεσσαλονίκης υπέβαλαν προσφυγές κατά του έργου, με αποτέλεσμα να διακοπούν οι εργασίες μέχρις ότου αποφανθεί το ΣτΕ.

Στο μεταξύ, απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ακύρωσε τη μέθοδο κατασκευής της υποθαλάσσιας αρτηρίας, προκρίνοντας διαφορετικό τρόπο για τη δημιουργία της σήραγγας και αλλάζοντας ουσιαστικά τους όρους της υπογραφείσας σύμβασης.

Τα σοβαρά αυτά εμπόδια και ταυτόχρονα η απροθυμία του αρμόδιου υπουργείου (ΥΠΕΧΩΔΕ) να διευθετήσει τις εκκρεμότητες, ώστε να προχωρήσει η υλοποίηση του έργου, ανάγκασαν την κατασκευάστρια κοινοπραξία και τις χρηματοδότριες τράπεζες να καταγγείλουν πέρυσι το καλοκαίρι τη σύμβαση και να προσφύγουν στο διαιτητικό δικαστήριο για τη διεκδίκηση αποζημίωσης από το Δημόσιο.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v