Καταργείται η απόσυρση - Αλλαγές στα τέλη

Την άμεση κατάργηση του μέτρου της απόσυρσης αποφάσισαν οι υπουργοί Οικονομικών και Περιβάλλοντος Γ. Παπακωνσταντίνου και Τ. Μπιρμπίλη. Σημαντικές αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας.

  • του Φάνη Γραβρινιώτη
Καταργείται η απόσυρση - Αλλαγές στα τέλη
Την κατάργηση του μέτρου της απόσυρσης αποφάσισαν και ανακοίνωσαν οι υπουργοί Οικονομικών και Περιβάλλοντος, κ. Γ. Παπακωνσταντίνου και Τ. Μπιρμπίλη.

Η κατάργηση του μέτρου θα ισχύσει από αύριο με πράξη νομοθετικού περιεχομένου.

Σύμφωνα με τον κ. Παπακωνσταντίνου, η απόσυρση δεν έχει περιβαλλοντικό όφελος, ενώ παράλληλα έχει τεράστιο δημοσιονομικό κόστος.

Όσοι έχουν ήδη αποσύρει το παλαιό τους αυτοκίνητο θα λάβουν την αποζημίωση που προέβλεπε η προηγούμενη ρύθμιση, ενώ θα έχουν τη δυνατότητα, αν το επιθυμούν, να λάβουν το μισό ποσό της απόσυρσης και δύο κάρτες απεριορίστων διαδρομών.


**** Αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας

Σημαντικές αλλαγές επέρχονται στα τέλη κυκλοφορίας τα οποία θα καθορίζονται με βάση τον κυβισμό και την παλαιότητα των οχημάτων. Τα μικρού κυβισμού θα πληρώνουν χαμηλότερα τέλη και όσο αυτός αυξάνεται θα αυξάνονται και τα σχετικά ποσά.

Ειδικότερα, ανάλογα με την τεχνολογία τους τα οχήματα χωρίστηκαν σε 4 κλάσεις:
* Α (κυκλοφορία από το 2005 έως σήμερα), για τα οχήματα νέας τεχνολογίας 4,5 ευρώ.
* Β (κυκλοφορία από ο 2000 έως το 2004).
* Γ (κυκλοφορία από το 1996 έως 1999). 
* Δ για τα παλαιότερης τεχνολογίας (κυκλοφορία πριν από την 31η Δεκεμβρίου 1995). 

Με την προηγούμενη πράξη Σουφλιά για τον υπολογισμό των νέων τελών κυκλοφορίας προστέθηκε στα υφιστάμενα τέλη κυκλοφορίας ένα σταθερό ποσό στις τρεις κατηγορίες Β, Γ, Δ των αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας, ασχέτως κυβισμού, ενώ μειώθηκαν ελαφρά τα τέλη για την κατηγορία Α, αναφέρουν πηγές του ΥΠΕΧΩΔΕ.

Με τον τρόπο αυτόν υπολογισμού για τα μικρού κυβισμού αυτοκίνητα είχαμε αυξήσεις που έφθαναν το 400%, ενώ για τα μεγάλου κυβισμού της τάξης του 20%, τονίζουν χαρακτηριστικά.

**** Τα νέα τέλη παρατίθενται στον παρακάτω πίνακα: 


<301

301-785

786 - 1357

1.358 - 1.928

1.929 - 2.357

>2.357

A

0

28

94

184

428

562

B

35

63

137

252

521

680

Γ

51

79

162

302

596

780

Δ

68

96

187

352

671

880

ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ ΤΕΛΗ

18

46

112

202

446

580

**Το αρχείο από το ενημερωτικό σημείωμα για την απόσυρση των αυτοκινήτων επισυνάπτεται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

*** Απόσυρση

Στο παρελθόν -τονίζουν κύκλοι του ΥΠΕΧΩΔΕ- αντίστοιχα μέτρα στη χώρα μας ανταποκρίθηκαν σε μια υπαρκτή ανάγκη για την ανανέωση του στόλου των Ι.Χ. αυτοκινήτων. Σήμερα συντελεί κατά κύριο λόγο στην ενίσχυση της συγκεκριμένης αγοράς και στην αύξηση των εισαγωγών. Σε αυτές τις δυσχερείς δημοσιονομικά συνθήκες το μέτρο αυτό συνεπάγεται πολύ μεγάλο κόστος για τον προϋπολογισμό, χωρίς να συνεισφέρει στην ενίσχυση της παραγωγικής δυναμικότητας της χώρας μας. Με την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου ενισχύονται οι εισαγωγές και άρα επιβαρύνεται ακόμα περισσότερο το έλλειμμα στο εξωτερικό ισοζύγιο της χώρας μας, χωρίς να στηρίζονται εγχώρια η ανάπτυξη και η απασχόληση.

Καταργούμε συνεπώς το μέτρο της απόσυρσης. Η απόσυρση όπου και όποτε εφαρμόστηκε δεν είχε ουσιαστικά κανένα σημαντικό περιβαλλοντικό όφελος. Σύγχρονες μελέτες αποδεικνύουν ότι τα νέα αυτοκίνητα που αντικαθιστούν τα παλαιά χρησιμοποιούνται πολύ περισσότερο. Στόχος μιας περιβαλλοντικής πολιτικής στον χώρο του αυτοκινήτου θα πρέπει να είναι η αποθάρρυνση της χρήσης του Ι.Χ.

Σε κάθε περίπτωση, σε όσους συμπολίτες μας απέσυραν το αυτοκίνητό τους προφανώς και θα δοθούν τα κίνητρα που προέβλεπε η υφιστάμενη ρύθμιση Σουφλιά. Θέλοντας να δώσουμε το στίγμα της νέας προσέγγισης στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, προτείνουμε στους ενεργούς πολίτες να επιλέξουν να μην εισπράξουν όλο το ποσό του κινήτρου αγοράς νέου οχήματος αλλά μέρος αυτού και τη χορήγηση, έναντι του υπόλοιπου ποσού, δύο καρτών απεριορίστων διαδρομών με τα ΜΜΜ - επιλογή που αυξάνει και το ποσό του κινήτρου κατά 20%. Αυτό είναι μια δυνατότητα που έχει συμβολικό αλλά και ουσιαστικό χαρακτήρα.


*** Πράσινος Δακτύλιος

Ο Πράσινος Δακτύλιος καταργείται γιατί η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην Αθήνα πρέπει να είναι ενταγμένη σε ένα μακροπρόθεσμο στρατηγικό πλαίσιο αλλαγής της νοοτροπίας και, ταυτόχρονα, αποθάρρυνσης της χρήσης του αυτοκινήτου προς όφελος άλλων τρόπων μεταφοράς φιλικών προς το περιβάλλον και την πόλη, επισημαίνουν πηγές του ΥΠΕΧΩΔΕ.

Εξάλλου, το μέτρο αυτό είχε χρονοδιάγραμμα εφαρμογής από το 2011 για την Αθήνα και πολύ αργότερα για τις άλλες ελληνικές πόλεις. Η κυκλοφορία στο κέντρο της Αθήνας και στα κέντρα των ελληνικών πόλεων θα αντιμετωπιστεί στο πλαίσιο συνολικού πακέτου για την πολιτική αυτοκινήτου και τη βιώσιμη κινητικότητα (όπως τεχνικός έλεγχος, κάρτες καυσαερίων, ενίσχυση του ρόλου των ΜΜΜ, δίκτυα πεζοδρόμων ποδηλατοδρόμων, ήπιας κυκλοφορίας, αντιμετώπιση της παράνομης στάθμευσης κ.λπ.), που θα διαμορφωθεί με τη συμμετοχή του υπουργείου Περιβάλλοντος, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v