Πακέτο ισορροπιών στη στήριξη τραπεζών

"Σολομώντεια λύση" στον χειρισμό του πακέτου. Αλλού η συμμετοχή είναι... αναλογική κι αλλού τίθενται όροι που θα ξεχωρίσουν ποιοι έχουν ανάγκη και θα υποχρεωθούν να έχουν εκπρόσωπο του Δημοσίου. Οι λεπτομέρειες.

Πακέτο ισορροπιών στη στήριξη τραπεζών
Χωρίς ηττημένους επικοινωνιακά φαίνεται ότι έληξε -σε πρώτη φάση- η υπόγεια τραπεζική διελκυστίνδα σχετικά με τη χρήση του πακέτου στήριξης που παρέχει η κυβέρνηση.

Έπειτα από συνεχείς διαβουλεύσεις, τα πράγματα κατέληξαν στους βασικούς όρους που είχε θέσει εξ αρχής το Δημόσιο, με ορισμένες πρόσθετες λεπτομέρειες να καλύπτουν τα βασικά συμφέροντα όλων των πλευρών, τουλάχιστον από πλευράς αρχικών εντυπώσεων, καθώς όλες οι τράπεζες εμφανίστηκαν "ενδιαφερόμενες" και σύμφωνες με τα μέτρα.

Όσα έγιναν γνωστά από επίσημους κύκλους καταγράφονται στο ρεπορτάζ που μετέδωσε το Euro2day.gr αμέσως μετά την τελευταία συνάντηση των τραπεζιτών με τον κ. Γιώργο Αλογοσκούφη.

Οι βασικές πτυχές στις οποίες είχε άλλωστε επέλθει συμφωνία από την προηγούμενη συνάντηση είχαν παρουσιαστεί αναλυτικά σε ρεπορτάζ του Euro2day.gr την Τρίτη.

Αξίζει όμως να αναφερθούν εκ νέου, μαζί με τις τυχόν λεπτές διαφοροποιήσεις.

-Κεντρικό σημείο του όλου εγχειρήματος εμφανίζεται να είναι η προσπάθεια διατήρησης του ρυθμού αύξησης της πιστωτικής επέκτασης σε ποσοστό της τάξεως του 10% και άνω, για το ερχόμενο έτος, προκειμένου να στηριχθεί η ανάπτυξη της οικονομικής δραστηριότητας.

-Η παροχή εγγύησης του Δημοσίου σε δανεισμό των τραπεζών (έως το ποσό των 15 δισ. συνολικά) αλλά και η παροχή ειδικών ομολόγων (έως 8 δισ. ευρώ) προς τις τράπεζες θα γίνει ανάλογα με το μερίδιο αγοράς της κάθε μίας στον τομέα των χορηγήσεων.

-Μια μικρή διαφοροποίηση, η οποία όμως φαίνεται να απηχεί πλήρως τις απόψεις της Εθνικής Τράπεζας, αφορά τους όρους και τις διαδικασίες, με βάση τις οποίες θα μπορούν οι τράπεζες να ζητούν συμμετοχή του Δημοσίου, σε αύξηση κεφαλαίου, μέσω της έκδοσης προνομιούχων μετοχών.

Ειδικότερα, αναφέρουν έγκυρες πληροφορίες, η ΤτΕ θα καθορίζει δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας tier 1 για κάθε τράπεζα ξεχωριστά κατόπιν ενδελεχούς εξέτασης των στοιχείων του ενεργητικού και του παθητικού της, με διεξαγωγή και stress tests, ώστε να προκύπτει ο αναλαμβανόμενος κίνδυνος για κάθε μία, τόσο στην Ελλάδα όσο και συνολικά, λαμβανομένων δηλαδή υπ' όψιν των θέσεων και επενδύσεών της σε χώρες της ευρύτερης περιοχής.

Εφόσον από τη διεργασία αυτή προκύπτει ανάγκη για κάποια τράπεζα να κάνει αύξηση κεφαλαίου και χρειάζεται η συμμετοχή του Δημοσίου, τότε και μόνο τότε θα υπάγεται η τράπεζα αυτή στο συγκεκριμένο μέτρο.

Που σημαίνει ότι αν κάποια τράπεζα έχει τη δυνατότητα να κάνει αύξηση χωρίς τη βοήθεια του Δημοσίου, ή αν δεν χρειάζεται να κάνει αύξηση με βάση τους δείκτες επάρκειας, δεν θα εντάσσεται στο μέτρο.

Για πρώτη φορά, επίσης, έγινε γνωστό ότι το χρονικό διάστημα που ορίζεται ως προθεσμία για να κάνουν οι τράπεζες χρήση των μέτρων στήριξης είναι το τέλος Ιανουαρίου του 2009.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι τα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας μπορούν να αξιοποιηθούν από όσες τράπεζες τα χρειάζονται αμέσως μετά την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου.

Στην περίπτωση όμως της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου απαιτείται προηγουμένως να γίνουν οι διαδικασίες προσδιορισμού της κεφαλαιακής επάρκειας κάθε τράπεζας αλλά -το κυριότερο- να ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις από τη γενική συνέλευση όποιας τράπεζας υπαχθεί στο μέτρο.

Τις προηγούμενες ημέρες το παρασκήνιο είχε εστιαστεί στο αν θα κάνει χρήση των μέτρων η Εθνική Τράπεζα, ή όχι, καθώς για πολλούς τα οικονομικά της στοιχεία δεν δείχνουν να το έχει ανάγκη.

Επιπροσθέτως, πληροφορίες ανέφεραν ότι η διοίκησή της θέλει πάση θυσία να αποφύγει οποιοδήποτε μέτρο θα μπορούσε να δημιουργήσει έστω και την αίσθηση της έμμεσης επανακρατικοποίησης στους ξένους μετόχους της, δηλαδή την παρουσία εκπροσώπου του Δημοσίου στη σύνθεση της διοίκησής της.

Με δεδομένη, λοιπόν, έως… στιγμής, τη χθεσινή δήλωση "κορυφαίου στελέχους" του υπουργείου Οικονομίας ότι "σε σχέση με τις αρχικές ανακοινώσεις για θέματα συμμετοχής του Δημοσίου στο Δ.Σ. των τραπεζών, σε θέματα αμοιβών τραπεζικών στελεχών και σε θέματα προνομιούχων μετοχών, δεν υπάρχουν αλλαγές" θα πρέπει να θεωρηθεί περίπου βέβαιο ότι η ΕΤΕ, τουλάχιστον σε αυτή τη φάση, δεν προτίθεται να κάνει χρήση ούτε της εγγύησης του Δημοσίου, αλλά ούτε και του μέτρου των προνομιούχων μετοχών.

Κι αυτό διότι αμφότερα τα μέτρα, με βάση την πρόσφατη εξαγγελία του κ. Αλογοσκούφη, θα επιφέρουν συμμετοχή εκπροσώπου του Δημοσίου στα Δ.Σ. των τραπεζών για σημαντικό χρονικό διάστημα και με δικαίωμα αρνησικυρίας (βέτο) σε θέματα αμοιβών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v