Η σημερινή συνεδρίαση της επιτροπής μεταφορών αναμένεται να ρίξει περαιτέρω φως στις προθέσεις της βουλής και των κομμάτων σε ότι αφορά τις προωθούμενες ρυθμίσεις σε σχέση με τα τέλη κυκλοφορίας και τον φόρο κατανάλωσης οχημάτων.
Μετά από έντονες συζητήσεις στη βουλή και την παρουσίαση αναθεωρημένου κειμένου νομοσχεδίου για τα τέλη κυκλοφορίας από το τμήμα οδικών μεταφορών την περασμένη Δευτέρα, φαίνεται να έχει ενισχυθεί ο βαθμός συναίνεσης σε σχέση με το συγκεκριμένο θέμα, αν και εξακολουθούν να παραμένουν διαφορετικές απόψεις και προσεγγίσεις σε ότι αφορά την πτυχή του φόρου κατανάλωσης.
Με βάση τις τελευταίες αλλαγές στο νομοσχέδιο για τα τέλη κυκλοφορίας μηχανημάτων οχημάτων που εγγράφονται για πρώτη φορά στη Δημοκρατία, αφαιρείται η διασύνδεση της επιπρόσθετης χρέωσης με την ηλικία του οχήματος κατά την ημερομηνία εγγραφής του και εντάσσεται η παράμετρος της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας του και ειδικότερα τα πρότυπα εκπομπών «Euro».
Τα εν λόγω πρότυπα συνδυάζουν τον παράγοντα της ηλικίας ενός οχήματος με την τεχνολογία του και κατ’ επέκταση με τις εκπομπές ρύπων σε αντίθεση με το προηγούμενο νομοσχέδιο με βάση το οποίο τα τέλη κυκλοφορίας καθορίζονταν μόνο βάσει της ηλικίας των οχημάτων.
Με τις αλλαγές, μεταξύ άλλων, αφαιρείται η πρόβλεψη για σχέδιο απόσυρσης άλλου παλιού οχήματος, με την προοπτική όπως επανέλθει με τη μορφή ενός πιο ολοκληρωμένου και ελκυστικού σχεδίου. Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο απόσυρσης παλιού οχήματος όπως είχε παρουσιαστεί μαζί με τα δύο νομοσχέδια δεν είχε αποκομίσει θετικά σχόλια καθώς κρίθηκε ανεπαρκές και μη ικανοποιητικό σχεδόν από όλες τις πλευρές των εμπλεκομένων.
Αβέβαιη εξακολουθεί να είναι η πορεία που θα λάβει το νομοσχέδιο για κατάργηση του φόρου κατανάλωσης με ορισμένα κόμματα να προκρίνουν την υιοθέτηση κλιμακωτού φόρου κατανάλωσης στα οχήματα αναλόγως των εκπομπών ρύπων ενώ, την περασμένη εβδομάδα η συζήτηση του θέματος στην επιτροπή οικονομικών είχε περιστραφεί γύρω από δύο επιλογές, της κατάργησης ή του μηδενισμού του φόρου κατανάλωσης.
Η εκτελεστική εξουσία προκρίνει την πλήρη κατάργηση του φόρου προβάλλοντας ως επιχειρήματα την απλοποίηση του φορολογικού πλαισίου των μηχανοκίνητων οχημάτων που περιλαμβάνει τέλος εγγραφής, τέλος κυκλοφορίας, εισαγωγικούς δασμούς και ΦΠΑ, καθώς και την εξάλειψη της κριτικής που δέχεται η Κυπριακή Δημοκρατία σε ευρωπαϊκό επίπεδο για παρεμπόδιση της ελεύθερης διακίνησης οχημάτων.
Σε σημείωμα που κατέθεσε την περασμένη Δευτέρα στην επιτροπή οικονομικών το υπουργείο οικονομικών, αναφέρεται ότι εάν αντί της κατάργησης του φόρου επιλεγεί η διατήρησή του με μηδενικό συντελεστή, τότε θα επιβαρύνεται το τμήμα τελωνείων με διοικητικό κόστος για τη διεξαγωγή διαδικασιών που δεν επιφέρουν έσοδα στο κράτος ενώ παράλληλα, δεν θα απλοποιηθούν οι διαδικασίες για το δημόσιο, τους πολίτες και τον εμπορικό κόσμο.
Οι πολίτες και ο εμπορικός κόσμος όπως σημειώνεται, θα επιβαρύνονται με κόστος για τον τελωνισμό οχημάτων για τα οποία το κράτος δεν θα εισπράττει οποιοδήποτε ποσό.
Ο ΔΗΣΥ που αρχικά υποστήριζε την κατάργηση του φόρου, φαίνεται να έχει συμβιβαστεί με την επιλογή του μηδενισμού την οποία προκρίνει και το ΔΗΚΟ.
Αντίθετα, το ΑΚΕΛ, η ΕΔΕΚ και οι Οικολόγοι υποστηρίζουν την επιλογή του κλιμακωτού φόρου κατανάλωσης αναλόγως των εκπομπών ρύπων των οχημάτων, με επιπλέον επιβάρυνση για όσους επιλέγουν μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε την περασμένη Δευτέρα ο πρόεδρος της επιτροπής μεταφορών Γιώργος Προκοπίου, στη σημερινή συνεδρίαση θα τεθούν επί τάπητος οι εισηγήσεις των βουλευτών για τροποποιήσεις επί των κειμένων που έχουν ενώπιον τους ώστε να υπάρξει κατάληξη σε αυτές που θα οδηγηθούν στην ολομέλεια.
Στόχος της επιτροπής είναι όπως στις αρχές Μαρτίου τεθούν προς ψήφιση στην ολομέλεια, τόσο το νομοσχέδιο για την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, όσο και το νομοσχέδιο για την κατάργηση του φόρου κατανάλωσης στα αυτοκίνητα.
Η λήψη τελικής απόφασης επί των νομοσχεδίων από την ολομέλεια της βουλής εκτιμάται ότι θα δώσει ανάσα στην αγορά αυτοκινήτου η οποία σύμφωνα με τους εμπλεκόμενους φορείς και τα στοιχεία που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες, έχει παγώσει εν αναμονή οριστικών απαντήσεων σε σχέση με τις προωθούμενες ρυθμίσεις.
ΠΗΓΗ:Stockwatch