Προειδοποιήσεις για την οικονομία της Κύπρου

Σύμφωνα με την έκθεση οικονομικών προοπτικών Ιανουαρίου 2019, το 2018 το πραγματικό ΑΕΠ εκτιμάται ότι έχει αυξηθεί κατά 3,8%. Το 2019 ο ρυθμός μεγέθυνσης αναμένεται να μετριαστεί, καθώς το πραγματικό ΑΕΠ προβλέπεται να αυξηθεί κατά 3,1%.

Προειδοποιήσεις για την οικονομία της Κύπρου

Η κυπριακή οικονομία εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται με αρκετά θετικούς ρυθμούς κατά το 2019, αν και κάπως χαμηλότερους συγκριτικά με το 2018, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Κέντρου Οικονομικών Ερευνών του Πανεπιστημίου Κύπρου το οποίο επισημαίνει τους πολλούς κινδύνους που απειλούν την ανάπτυξη.

Σύμφωνα με την έκθεση οικονομικών προοπτικών Ιανουαρίου 2019, το 2018 το πραγματικό ΑΕΠ εκτιμάται ότι έχει αυξηθεί κατά 3,8%. Το 2019 ο ρυθμός μεγέθυνσης αναμένεται να μετριαστεί, καθώς το πραγματικό ΑΕΠ προβλέπεται να αυξηθεί κατά 3,1%.

Ανάμεσα στους κυριότερους παράγοντες που συμβάλλουν στη διαμόρφωση των προοπτικών περιλαμβάνονται οι ισχυροί ρυθμοί αύξησης της εγχώριας οικονομικής δραστηριότητας και απασχόλησης τα προηγούμενα τρίμηνα, οι υποβοηθητικές χρηματοοικονομικές συνθήκες στην Κύπρο (π.χ. χαμηλά επιτόκια δανεισμού, απομόχλευση, μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων) και τα ψηλά επίπεδα εγχώριας οικονομικής εμπιστοσύνης.

Η πρόβλεψη για επιβράδυνση του ρυθμού μεγέθυνσης το 2019 συγκριτικά με το 2018 συνδέεται κυρίως με λιγότερο θετικές επιδόσεις εγχώριων οικονομικών δεικτών καθώς και με αυξημένη αβεβαιότητα στο εξωτερικό οικονομικό περιβάλλον, σχετικά με π.χ. τον μελλοντικό ρυθμό μεγέθυνσης της παγκόσμιας οικονομίας, πολιτικές αναφορικά με το διεθνές εμπόριο και Brexit, που αντικατοπτρίζεται στην πορεία αρκετών ξένων μακροοικονομικών και χρηματοοικονομικών δεικτών.

Κίνδυνοι για χαμηλότερους από τους προβλεπόμενους ρυθμούς μεγέθυνσης που σχετίζονται με εγχώριους παράγοντες περιλαμβάνουν τα ψηλά επίπεδα ιδιωτικού χρέους και μη εξυπηρετούμενων δανείων, το ψηλό δημόσιο χρέος, μαζί με την ισχυρότερη διασύνδεση μεταξύ τραπεζικού τομέα και κράτους, μετά την πώληση της Κυπριακής Συνεργατικής Τράπεζα, πιθανό επιπρόσθετο δημοσιονομικό κόστος από την εφαρμογή του σχεδίου Εστία ή και από τη νεοσύστατη κρατική εταιρεία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων.

Δημοσιονομικοί κίνδυνοι που ενδεχομένως να προκύψουν προέρχονται από (i) την εφαρμογή του ΓεΣΥ, (ii) μεγαλύτερες από τις προγραμματιζόμενες αυξήσεις στο κρατικό μισθολόγιο και (iii) καθυστερήσεις στην εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων (π.χ. δικαστικό σύστημα, δημόσια διοίκηση).

Κίνδυνοι για τις προοπτικές ανάπτυξης που πηγάζουν από το εξωτερικό περιβάλλον περιλαμβάνουν ψηλότερη αβεβαιότητα, περαιτέρω υποτίμηση της στερλίνας και ασθενέστερη από την αναμενόμενη μεγέθυνση στο Ηνωμένο Βασίλειο σε περίπτωση Brexit χωρίς συμφωνία με την ΕΕ, χαμηλότερους από τους προβλεπόμενους ρυθμούς μεγέθυνσης στην ευρωζώνη και επιβράδυνση της ρωσικής οικονομίας λόγω χαμηλότερων τιμών του πετρελαίου και αυξημένος ανταγωνισμός από άλλους τουριστικούς προορισμούς.

Θετικότερες από τις προβλεπόμενες προοπτικές μπορούν να διαμορφωθούν λόγω ταχύτερης μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων καθώς και από μεγαλύτερο βαθμό υλοποίησης επενδύσεων από ό,τι αντανακλάται στους οικονομικούς δείκτες.

ΠΗΓΗ: Stockwatch.com.cy

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v