Εμπόριο: Οι μετοχές που «υποφέρουν»

Το ταμπλό έχει ήδη προεξοφλήσει μια σαφώς επιδεινούμενη πορεία στα εταιρικά κέρδη, η οποία ωστόσο δείχνει χειρότερη από την κατάσταση που μέχρι σήμερα αντιμετωπίζουν
οι περισσότερες εισηγμένες.

  • του Στέφανου Κοτζαμάνη
Εμπόριο: Οι μετοχές που «υποφέρουν»
Το ταμπλό έχει ήδη προεξοφλήσει μια σαφώς επιδεινούμενη πορεία στα εταιρικά κέρδη, η οποία ωστόσο δείχνει χειρότερη από την κατάσταση που μέχρι σήμερα αντιμετωπίζουν
οι περισσότερες εισηγμένες.


Oι ελκυστικοί χρηματιστηριακοί δείκτες πολλών εισηγμένων εταιρειών του εμπορικού κλάδου δεν είναι σε θέση να εμποδίσουν τη σημαντικότατη υποχώρηση την οποία παρουσιάζουν οι μετοχές τους στο ταμπλό της Σοφοκλέους.

Αυτό σημαίνει ότι:

* Είτε -για συγκυριακούς λόγους, όπως οι ρευστοποιήσεις ξένων θεσμικών προκειμένου να καλύψουν «τρύπες ρευστότητας»- οι μετοχές αυτές είναι διαπραγματεύσιμες σε ευκαιριακές τιμές.

* Είτε η χρηματιστηριακή αγορά «γνωρίζει κάτι παραπάνω» και έχει προεξοφλήσει πολύ δυσκολότερες μέρες για τον κλάδο, τόσο φέτος όσο και τα επόμενα χρόνια.

* Είτε, τέλος, πρόκειται για συνδυασμό των δύο παραπάνω παραγόντων.

Σε κάθε περίπτωση, υπάρχουν μετοχές εταιρειών με -θεωρητικά τουλάχιστον- ισχυρό growth, που είναι διαπραγματεύσιμες με μονοψήφιους δείκτες P/E, όπως επίσης και τίτλοι με πολύ υψηλή μερισματική απόδοση, με βάση τα μερίσματα τα οποία διένειμαν φέτος.

Ορατές οι επιπτώσεις της κρίσης

Το μόνο βέβαιο είναι ότι στις περισσότερες αγορές του εμπορικού κλάδου οι επιπτώσεις από την κρίση είναι κάτι παραπάνω από ορατές. Υπάρχουν εταιρείες από τον χώρο της λιανικής που βλέπουν τις πωλήσεις τους να μειώνονται, ενώ αρκετές άλλες ανεβάζουν μεν τους τζίρους, πλην όμως αυτό δεν οφείλεται στα προϋπάρχοντα καταστήματα αλλά στα νέα που δημιουργούνται.

Μια «πρώτη γεύση» των δυσκολιών φάνηκε στα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου, ωστόσο όλοι γνωρίζουν ότι -μετά την αναμενόμενη υστέρηση του καλοκαιριού- είχαμε κακό Σεπτέμβριο. Και επίσης ξέρουν ότι ο προβληματισμός για το μέλλον είναι ακόμη εντονότερος, καθώς όλα δείχνουν ότι αφενός το κόστος χρηματοδότησης θα αυξηθεί, αφετέρου το 2009 θα είναι έτος όπου ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας θα υποχωρήσει κάτω από το 3%.

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ

«Από τον περασμένο Νοέμβριο μέχρι σήμερα, η κατάσταση στην αγορά των ηλεκτρικών συσκευών παραμένει δύσκολη. Εμείς στην Ηλεκτρονική δεν καταφέρνουμε κάθε μήνα να ξεπεράσουμε τις περυσινές πωλήσεις μας στα υπάρχοντα καταστήματα, με αποτέλεσμα σε επίπεδο like for like τα έσοδά μας να διατηρούνται περίπου στάσιμα. Για την τρέχουσα χρήση (λήγει τον Ιούνιο του 2009), το growth που προβλέπουμε το βασίζουμε κυρίως στη λειτουργία νέων καταστημάτων και δευτερευόντως στις περικοπές κάποιων εξόδων και σε ορισμένες κινήσεις οι οποίες αποσκοπούν σε καλύτερη οργάνωση και λειτουργία».

Αυτά δήλωσε ο κ. Γιάννης Στρούτσης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ηλεκτρονικής, η οποία μέσα στην επόμενη διετία στόχους έχει να διευρύνει τον χώρο των καταστημάτων της κατά 65%, να αυξήσει τις πωλήσεις της στα 300 εκατ. ευρώ (έναντι 227 εκατ. κατά τη χρήση που έληξε τον Ιούνιο) και τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) κατά 10% ετησίως.

Από χρηματιστηριακή πλευρά, μπορεί το P/E να είναι ανώτερο του 10, ωστόσο, με την τρέχουσα κεφαλαιοποίηση της εισηγμένης γύρω στα 98 εκατ. ευρώ, διαθέτει ταμείο 25 εκατ. και ακίνητη περιουσία η τρέχουσα αξία της οποίας υπερβαίνει τα 30 εκατ. ευρώ.

SPRIDER

Στη Sprider οι πωλήσεις των παλαιών καταστημάτων (σύγκριση like for like) υποχώρησαν κατά 5,9% στο πρώτο εξάμηνο και κατά 4% στο οκτάμηνο του 2008. Αν, βέβαια, συνυπολογιστεί το γεγονός ότι κάποια καταστήματα έμειναν κλειστά μερικούς μήνες προκειμένου να ανακαινιστούν, η πτώση υπολογίζεται γύρω στο 1%, σε μία περίπου στάσιμη αγορά.

Γενικότερα, οι αναλυτές φαίνεται να μην εμπιστεύονται τις προβλέψεις κερδών (18,5 εκατ. ευρώ) που αναφέρονται για φέτος στο guidance της εισηγμένης, ενώ περιορίζουν και τα ποσοστά ανάπτυξης για την επόμενη διετία. Πιο «σκληρός» από τους ελληνικούς οίκους η Alpha Finance, που προβλέπει για φέτος επίδοση 15 εκατ. ευρώ και ουσιαστικά πολύ χαμηλή βελτίωση επιδόσεων την επόμενη τριετία, σε αντίθεση με το guidance το οποίο αναφέρεται σε πολύ ισχυρά ποσοστά ανάπτυξης.

Από την πλευρά της η εταιρεία δεν έχει προβεί σε αναθεώρηση των στόχων της, ενώ κύκλοι της αγοράς φέρουν τη Sprider να συμπεριφέρεται ως «recession story».

Ανεξάρτητα, όμως, από τις επιφυλάξεις των αναλυτών, οι τιμές-στόχοι παραμένουν σαφώς υψηλότερες από την τρέχουσα τιμή της μετοχής στο ταμπλό, η οποία υποχωρεί σε ολοένα και χαμηλότερα επίπεδα (-31% τον τελευταίο μήνα, -71% το τελευταίο δωδεκάμηνο) και το P/E είναι πλέον αρκετά μικρότερο του 10, ακόμη και αν επιβεβαιωθεί η πλέον δυσμενέστερη εκτίμηση των αναλυτών.

ΒΑΡΔΑΣ

Πτώση σε like for like επίπεδο παρουσίασαν οι πωλήσεις και της εταιρείας Βάρδας κατά το πρώτο φετινό εξάμηνο, λόγω των επιπτώσεων της γενικότερης δυσμενούς συγκυρίας στην αγορά ένδυσης. Συγκεκριμένα, στο πρώτο μισό της χρήσης οι πωλήσεις της εισηγμένης υποχώρησαν από τα 27,6 εκατ. στα 25,2 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη από το 1,89 στο 1,67 εκατ. ευρώ.

Η διοίκηση της Βάρδας αναφέρεται σε «συντηρητικές προβλέψεις» για το δεύτερο εξάμηνο του έτους, προσπαθώντας να ανακτήσει χαμένο έδαφος μέσω της λειτουργίας καινούργιων καταστημάτων και της εισαγωγής νέων σημάτων και προϊόντων.

Κατά το τρίτο τρίμηνο, η εισηγμένη φαίνεται να κερδίζει κάποιους «πόντους» στο μέτωπο των πωλήσεων, προσδοκώντας κάτι καλύτερο μέχρι το τέλος της χρονιάς, καθώς το τελευταίο τρίμηνο χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα και φέτος θα ενισχυθεί και από τη λειτουργία κάποιων νέων καταστημάτων. Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, αυτά θα απαιτήσουν και πρόσθετες δαπάνες.

Με βάση το μέρισμα που διανεμήθηκε για τη χρήση του 2007 (15 λεπτά ανά μετοχή), η αντίστοιχη απόδοση προσεγγίζει το 9%, ενώ η χρηματιστηριακή αγορά φαίνεται ότι έχει προεξοφλήσει σημαντική πτώση κερδών και μερίσματος για την τρέχουσα χρήση.

Η τιμή της μετοχής την τελευταία πενταετία έχει υποχωρήσει κατά 60% και η τρέχουσα κεφαλαιοποίησή της βρίσκεται γύρω στα 18 εκατ. ευρώ.

JUMBO

Η Jumbo φαίνεται να είναι η μόνη μέχρι σήμερα εταιρεία λιανικής πώλησης που αντιμετωπίζει τόσο αποτελεσματικά τη γενικότερη συγκυρία. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης κ. Απ. Βακκάκης είχε προβλέψει ότι θα σημειωνόταν πτώση στη ζήτηση στην ελληνική οικονομία και πως αυτή θα είχε διάρκεια, πλην όμως η επιχείρησή του κατέφερε να αυξήσει τις πωλήσεις της, όχι μόνο λόγω της προσθήκης νέων καταστημάτων αλλά και σε like for like επίπεδο.

Η τρέχουσα κατάσταση αντιμετωπίστηκε μέσω της διάθεσης σε χαμηλότερη τιμή, πλην όμως επώνυμων προϊόντων. Σε ό,τι αφορά δε την κερδοφορία, τη χρήση που έληξε στις 30 Ιουνίου αυξήθηκε κατά 21,4%, στα 82,5 εκατ. ευρώ (σε επίπεδα ανώτερα του guidance), παρά το γεγονός ότι κατά την περυσινή σημειώθηκε πυρκαγιά σε κατάστημα και παρόλο που υπήρξε μη επαναλαμβανόμενη φορολόγηση 1,4 εκατ. ευρώ (νόμος περί αφορολόγητων αποθεματικών).

Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο είναι το πολύ θετικό ξεκίνημα του πρώτου καταστήματος στη Βουλγαρία, σε μία χώρα όπου η Jumbo σκοπεύει να ανοίξει περισσότερα από δώδεκα καταστήματα.

Η εισηγμένη εταιρεία, που διακρίνεται για τον παροιμιώδη συντηρητισμό της, επιμένει στους στόχους του τριετούς business plan της (+15% ετήσια άνοδο κερδών). Κατά το α΄ τρίμηνο, μάλιστα, της τρέχουσας κρίσης η πορεία είναι καλύτερη των προβλέψεων.

Παρ’ όλα αυτά, η μετοχή της έχει υποχρεωθεί σε σημαντικές απώλειες, προφανώς λόγω των ρευστοποιήσεων από ξένα θεσμικά χαρτοφυλάκια. Ακόμη και με βάση τα κέρδη της χρήσης που έληξε, το P/E του τίτλου είναι μονοψήφιο.

ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ

Κατά την τακτική γενική συνέλευση της εισηγμένης εταιρείας, η διοίκηση είχε διατυπώσει την εκτίμηση ότι η υποχώρηση του πρώτου τριμήνου θα περιοριζόταν σημαντικά και θα γινόταν προσπάθεια έτσι ώστε στο σύνολο της χρήσης να επαναληφθούν οι περυσινές επιδόσεις. Επίσης, είχε αναφερθεί ότι θα άλλαζε η πολιτική διανομής μερίσματος ώστε να αντιστοιχεί σε πολύ υψηλό ποσοστό των καθαρών κερδών.
 
Πράγματι, στο εξάμηνο η υποχώρηση των πωλήσεων περιορίστηκε στο 6,5%, ωστόσο τα κέρδη συνέχισαν να υστερούν σημαντικά έναντι των αντίστοιχων περυσινών (-33,8%). Η πορεία του τρίτου τριμήνου είναι ιδιαίτερα σημαντική, λόγω και της έντονης εποχικότητας την οποία παρουσιάζει.

Για τη χρήση του 2007 η Μοτοδυναμική διένειμε μέρισμα 42 λεπτών, που αντιστοιχεί σε μερισματική απόδοση της τάξεως του 17%!

Προφανώς η αγορά φαίνεται να έχει προεξοφλήσει σημαντική υστέρηση κερδοφορίας και συντηρητικότερη μερισματική πολιτική, λόγω των υψηλότερων πλέον επιτοκίων και της επιπρόσθετης φορολόγησης των μερισμάτων.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 550 της εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ" (3 - 7 Οκτωβρίου 2008).


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v