Ανασύνταξη δυνάμεων στη λιανική αγορά

Μάχη για την κατάκτηση μεριδίων στην αγορά προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, η οποία αναπτύσσεται με υψηλούς ρυθμούς δίνουν οι οργανωμένες αλυσίδες. Τα σχέδια των Πλαίσιο, Multirama, Π. Γερμανού, Μicroland, Fnac.

Ανασύνταξη δυνάμεων στη λιανική αγορά
της Πέννυ Κούτρα

Μάχη για την κατάκτηση μεριδίων στην αγορά προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, η οποία αναπτύσσεται με υψηλούς ρυθμούς λόγω της αυξανόμενης διείσδυσης νέων τεχνολογιών και της ζήτησης για προϊόντα ψυχαγωγίας, δίνουν οι οργανωμένες αλυσίδες, προσπαθώντας παράλληλα να διατηρήσουν σε υγιή επίπεδα τα περιθώρια κέρδους τους.

Ο συγκεκριμένος λιανικός τομέας, ύστερα από περίοδο παρατεταμένης ύφεσης, που οδήγησε στο κλείσιμο δεκάδων καταστημάτων, στην αναδιοργάνωση πολλών επώνυμων αλυσίδων και στη συγκέντρωσή τους σε ισχυρότερα δίκτυα, έχει περάσει εδώ και περίπου δύο χρόνια σε νέα φάση ανάπτυξης.

Επιπλέον, το τελευταίο διάστημα επιχειρούνται νέες επενδύσεις, όπως η στρατηγική είσοδος του εφοπλιστή κ. Β. Ρέστη στο μετοχικό κεφάλαιο της Multirama και η επέκταση της αλυσίδας Public, συμφερόντων του κ. Π. Γερμανού.

Οι εξειδικευμένες αλυσίδες του χώρου, αν και εδραιώνουν τη θέση τους, υφίστανται ταυτόχρονα τον ανταγωνισμό από τα εναλλακτικά λιανικά δίκτυα ηλεκτρικών ειδών, τα οποία εισέρχονται στον χώρο διεκδικώντας κομμάτι από την πίτα τόσο των ηλεκτρονικών και των αναλωσίμων όσο και της κινητής τηλεφωνίας.

Ωστόσο, οι σημαντικότερες εξελίξεις που χαρακτηρίζουν αυτή τη νέα εποχή για τον χώρο περιλαμβάνουν κυρίως την έλευση ξένων πολυεθνικών εταιρειών, την ορμή των οποίων σπεύδουν να αντιμετωπίσουν οι εγχώριοι παίκτες μέσω της διαρκούς επέκτασης αλλά και της συγκρατημένης τιμολογιακής πολιτικής.

Η αλυσίδα Πλαίσιο Computers, από τις λίγες που ακόμη και την περίοδο των ισχνών αγελάδων εμφάνιζαν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, συνεχίζει την επεκτατική πολιτική της. Στα σχέδια της διοίκησης της εταιρείας είναι να προστεθεί ένα ακόμη κατάστημα μέχρι το τέλος του 2007, αυξάνοντας το πανελλαδικό της δίκτυο στα 21 σημεία.

Στα μελλοντικά σχέδια της Πλαίσιο περιλαμβάνονται η περαιτέρω επέκταση στο εξωτερικό μετά την πρόσφατη είσοδο στη Βουλγαρία με ένα κατάστημα και η διατήρηση του πολλαπλού μοντέλου προώθησης προϊόντων το οποίο εφαρμόζει μέχρι σήμερα.

Σημαντική ώθηση στα σχέδια της εταιρείας αναμένεται να δώσει και η ολοκλήρωση του νέου κέντρου διανομής και συναρμολόγησης στη Μαγούλα Αττικής.

Στο εννεάμηνο του 2007 η Πλαίσιο Computers παρουσίασε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 23,1%, φτάνοντας στα 264 εκατ. ευρώ, έναντι 214,4 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2006. Τα μικτά κέρδη του ομίλου, παρά την επιθετική εμπορική πολιτική που εφαρμόζεται, ενισχύθηκαν κατά 19,6%, φτάνοντας στα 48,9 εκατ. ευρώ, ενώ το περιθώριο διαμορφώθηκε στο 18,5%. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) του ομίλου διαμορφώθηκαν στα 11,7 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 19,1%, ενώ τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων ενισχύθηκαν κατά 28%, φτάνοντας στα 7,5 εκατ. ευρώ. Τέλος, ανάπτυξη κατά 42,4% παρουσίασαν και τα ενοποιημένα καθαρά κέρδη μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας, τα οποία ανήλθαν σε 5,3 εκατ. ευρώ.

Στην αναδιάρθρωση του δικτύου των καταστημάτων του, με στόχο να αυξήσει περαιτέρω την αποτελεσματικότητά του, επικεντρώνεται ο όμιλος Multirama, δίνοντας έμφαση στη δημιουργία μεγαλύτερων εμπορικών σημείων. Παράλληλα, ο όμιλος ενισχύεται κεφαλαιακά κατά 15 εκατ. ευρώ με την είσοδο του εφοπλιστή κ. Β. Ρέστη στο μετοχικό του κεφάλαιο.

Η αύξηση θα πραγματοποιηθεί με μετρητά με παραίτηση παλαιών μετόχων και θα ενισχύσει τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας. Παράλληλα, η Multirama αποφάσισε την έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου έως 30 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι ο όμιλος έχει ήδη εγκαινιάσει το πρώτο υπερκατάστημα (1.400 τ.μ.) στον Πειραιά, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου θα λειτουργήσουν άλλα τέσσερα.

Στόχος της διοίκησης είναι η λειτουργία πέντε υπερκαταστημάτων τον χρόνο, μέσω της πλήρους αναδιάρθρωσης του υφιστάμενου δικτύου 79 καταστημάτων. Σημειώνεται ότι η εταιρεία διαθέτει παρουσία στη Βουλγαρία με έναν εμπορικό χώρο και προσανατολίζεται στην ενίσχυση της θέσης της στην τοπική αγορά, ωστόσο συγκεκριμένες κινήσεις αναμένεται να πραγματοποιηθούν πλέον στη χρήση του 2008. O όμιλος Multirama στο εννεάμηνο του 2007 παρουσίασε βελτίωση πωλήσεων, αλλά ζημιογόνα οικονομικά αποτελέσματα.

Ειδικότερα, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών παρουσίασε αύξηση κατά 25,90% και ανήλθε στα 98 εκατ. ευρώ από 77,84 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2006. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν στο 1,89 εκατ. ευρώ από 0,96 εκατ. ευρώ το 2006, ενώ τα ενοποιημένα αποτελέσματα προ φόρων ανήλθαν σε ζημίες ύψους 1,33 εκατ. ευρώ από 2,51 εκατ. ευρώ το 2006. Τα ενοποιημένα αποτελέσματα μετά φόρων ανήλθαν σε ζημίες 1,49 εκατ. ευρώ από κέρδη ύψους 1,74 εκατ. ευρώ το 2006.

Η Microland, ένας ακόμη εξειδικευμένος παίκτης της αγοράς, έπειτα από μακρά περίοδο αναδιοργάνωσης, ξεκινά εκ νέου την ανάπτυξή της στοχεύοντας να ανοίξει περισσότερα από 140 καταστήματα μέχρι το τέλος του 2009, ενώ για το τρέχον έτος εκτιμά ότι το δίκτυό της θα φτάσει στα 71 σημεία.

Η ταχύτατη επέκταση στηρίζεται στη μέθοδο του franchise και σε ένα win-win μοντέλο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, οι ετήσιες πωλήσεις ανά κατάστημα το 2007 θα ξεπεράσουν το 1 εκατ. ευρώ, φτάνοντας στα 2 εκατ. ευρώ έως το 2009. Σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, η Microland εκτιμά ότι οι πωλήσεις της αλυσίδας το 2007 θα φτάσουν συνολικά στα 81 εκατ. ευρώ, ενώ την επόμενη χρονιά θα εκτοξευτούν στα 142 εκατ. ευρώ.

Απέναντι στις παραδοσιακές αλυσίδες αρχίζουν να αναπτύσσονται επίσης και τα λιανικά δίκτυα προϊόντων ψυχαγωγίας και πολιτισμού. Ήδη η αλυσίδα Public, συμφερόντων του κ. Π. Γερμανού, εγκαινίασε το κατάστημα-ναυαρχίδα της στην Πλατεία Συντάγματος, το οποίο αποτελεί το τέταρτο σημείο πώλησης έπειτα από εκείνα που λειτουργούν στη Θεσσαλονίκη, στον Βόλο και στη Λευκωσία στην Κύπρο. Το νέο Public, συνολικού εμβαδού 5.000 τ.μ., στεγάζεται στο ανακατασκευασμένο Μέγαρο Πάλλη και διαθέτει μεγάλη ποικιλία προϊόντων εικόνας και ήχου, ηλεκτρονικών υπολογιστών, Internet και επικοινωνίας, μουσικής, βιβλίων και ταινιών.

H συνολική επένδυση για τη δημιουργία του νέου καταστήματος ανήλθε στα 10 εκατ. ευρώ και στεγάζεται σε ακίνητο που ανήκει στον βασικό μέτοχο της αλυσίδας, κ. Πάνο Γερμανό.

Στα επεκτατικά σχέδια της εταιρείας περιλαμβάνεται η δημιουργία δεύτερου καταστήματος Public στη Θεσσαλονίκη στα τέλη του 2008, εντός του πολυκαταστήματος που δημιουργείται στη Στοά Χιρς, καθώς και η δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος της αλυσίδας εντός του 2008. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, το 2007 η αλυσίδα θα κλείσει με κύκλο εργασιών ύψους 20 εκατ. ευρώ, ενώ με την προσθήκη και του νέου κεντρικού καταστήματος οι πωλήσεις αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά το 2008.

Τη δημιουργία δεύτερου καταστήματος στη Γλυφάδα, μετά το πιλοτικό στο The Mall, θα εγκαινιάσει και η γαλλική εταιρεία Fnac, η οποία αναπτύσσεται με joint venture στην Ελλάδα μαζί με τον όμιλο Μαρινόπουλου.

Ωστόσο, δυναμική παρουσία στην αγορά κινητής τηλεφωνίας και ηλεκτρονικών ειδών δηλώνουν και οι παραδοσιακές αλυσίδες ηλεκτρικών, οι οποίες δίνουν έμφαση τόσο στις ανταγωνιστικές τιμές όσο και στις υπηρεσίες.

Η Ηλεκτρονική Αθηνών, η Κωτσόβολος και η ομόσταβλη Εlectroworld, αλλά και η Media Markt, η οποία προετοιμάζει τη δημιουργία της νέας αλυσίδας Saturn (με ειδίκευση στα ηλεκτρονικά και στις μαύρες συσκευές), εκτός από την επέκταση των καταστημάτων του δικτύου τους δίνουν μάχη για τα μερίδια αγοράς στον συγκεκριμένο τομέα, με την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών αλλά και ευρύτερης γκάμας προϊόντων.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 510 της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ”, 28/12 - 1/1/08.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v