Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η παγίδα στο κυνήγι για πρόβλεψη της τιμής του Bitcoin

Για κάθε επιτυχημένη πρόβλεψη που γίνεται δημοφιλής, υπάρχουν πολλές αποτυχημένες που χάνονται στην... αφάνεια. Πώς επιδρά η φύση του ανθρώπου. Γράφει ο Στέργιος Στεργίου.

Η παγίδα στο κυνήγι για πρόβλεψη της τιμής του Bitcoin
  • του Στέργιου Στεργίου*

Γρήγορη ερώτηση: Ασχολείσαι με το bitcoin; Εάν ναι, τότε συνέχισε το διάβασμα διότι θα προσπαθήσω να σου δείξω που θα φτάσει η τιμή του κρυπτονομίσματος μέσα στο ‘24… ή και όχι!

Πόσο μας νοιάζει η τιμή του Bitcoin;

Είτε βρίσκεσαι εδώ για την “τεχνολογία” - το οποίο, στο θέμα του bitcoin, δεν μου βγάζει νόημα διότι ούτε το blockchain είναι κάτι καινούργιο, ούτε μπορεί να χρησιμοποιηθεί για εμπορικούς σκοπούς στην αγορά.

Είτε είσαι εδώ για την “χρηματοοικονομική επανάσταση” που ισχυρίζεται ότι θέλει να φέρει δημιουργώντας ένα παράλληλο τραπεζικό σύστημα, εκτός του παραδοσιακού - το οποίο, όλως παραδόξως, μου βγάζει περισσότερο νόημα. Είτε - ναι, μην ντρέπεσαι - βρίσκεσαι εδώ απλά για την πιθανότητα του κέρδους βρε παιδί μου…

Ας κοιταχτούμε όλοι μεταξύ μας και ας συμφωνήσουμε πως η τιμή στην οποία διαπραγματεύεται το bitcoin είναι κάτι που ενδιαφέρει τους πάντες. Φαντάζομαι πως θα μας άρεσε να μάθουμε που θα φτάσει μέσα στο 2024, έτσι δεν είναι; Ε, τι καλύτερο από το να απευθυνθούμε στους “ειδικούς”;

Ο Robert Kiyosaki προβλέπει ότι το bitcoin θα φτάσει τα $100.000, η Pantera Capital τα $148.000, το Motley fool τα $150.000 ενώ η Cathie Wood… το $1.000.000.

Φαντάζομαι καταλαβαίνεις τι σημαίνουν όλες αυτές οι προβλέψεις, έτσι; ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΙΠΟΤΑ!

Μπορείς να προβλέψεις τις τιμές;

Έχω αναφέρει αρκετές φορές τη γνώμη μου για προβλέψεις τιμών σε χρηματοοικονομικά προϊόντα όπως μετοχές, ETFs και κρυπτονομίσματα. Στην καλή περίπτωση, θα κατέτασσα τη βαρύτητα τους στο ίδιο επίπεδο με την αστρολογία. Φαντάσου, λοιπόν, στην κακή… (και όσοι πιστεύετε στα ζώδια, don’t hate me).

Η οικονομία δεν αποτελεί μία οντότητα αλλά το συνονθύλευμα πολλών ιδιοτελών μονάδων οι οποίες συμπεριφέρονται απρόβλεπτα. Οι μεταβλητές είναι τόσες πολλές που δυσκολευόμαστε, καλά καλά, να τις μελετήσουμε. Πόσο μάλλον να κάνουμε προβλέψεις.

Κάθε πρόβλεψη τιμής είναι εγγενώς αναξιόπιστη δεδομένης μιας δομικής αλήθειας: το μέλλον είναι άγνωστο. Θα μπορούσες να πεις πως, κατά κάποιο τρόπο, η απόδοση που λαμβάνεις από μία επένδυση αποτελεί μιας μορφής επιβράβευση για τον κίνδυνο της αβεβαιότητας που δέχεσαι να αναλάβεις.

“Ναι Στέργιο, αλλά έχω δει πολλούς να πέφτουν μέσα!”. Φυσικά και έχεις δει! Και ένα σπασμένο ρολόι θα σου πει σωστά την ώρα δύο φορές την ημέρα, αλλά δεν θα βασιζόσουν σε αυτό για να κανονίσεις το πρόγραμμα σου. Έτσι, λοιπόν, αναμφίβολα αρκετοί αναλυτές καταφέρνουν να βγουν αληθινοί σε κάποιες από τις προβλέψεις που κάνουν. Όμως αυτό θα γίνει περιστασιακά, χωρίς καμία συνέπεια και εντελώς… στην τύχη!

Αλλά για να έχουμε καλό ερώτημα, γιατί να μην το δούμε αντίστροφα; Για κάθε επιτυχημένη πρόβλεψη που καταφέρνει να γίνει δημοφιλής, ακολουθούν αμέτρητες αποτυχημένες οι οποίες χάνονται στην αφάνεια.

Τα παραδείγματα, ουκ ολίγα: Ο McAfee προέβλεπε ότι το BTC θα φτάσει τα $500.000 μέσα στο 2020, ο Antony Pompliano τα $100.000 μέσα στο 2019, ενώ ο Peter Schiff με κάθε ευκαιρία μας λέει ότι θα φτάσει στο... 0 μέσα στις επόμενες ημέρες.

Δυστυχώς, το μικρό μας μυαλουδάκι είναι προγραμματισμό να δίνει σημασία μόνο σε όσες επιβεβαιώνονται και να προσπερνάει μαεστρικά όλες τις υπόλοιπες. Και δεν το λέω εγώ, υπάρχει κοτζάμ cognitive bias με το όνομα “προκατάληψη της επιβεβαίωσης”. Σύμφωνα με αυτή, οι άνθρωποι τείνουν να αναζητούν, να ερμηνεύουν και να θυμούνται πληροφορίες οι οποίες υποστηρίζουν ή επιβεβαιώνουν τις ήδη υπάρχουσες πεποιθήσεις τους. Η μετάφραση σε απλά ελληνικά θα ήταν: “Θυμάσαι μόνο ό,τι σε βολεύει!”.

Και γιατί συνεχίζουμε να προσπαθούμε;

Θα έλεγα πως εντοπίζω δύο λόγους: Από την μία είναι η φύση του ανθρώπου και, από την άλλη, διότι… media, παιδιά!

Το κομμάτι των media

Ας προσπαθήσουμε να πλαισιώσουμε το θέμα από first principles. Ποιος είναι ο βασικός στόχος ενός online publisher; Θέλει να προσελκύσει περισσότερα μάτια στο περιεχόμενο του, τα οποία στην συνέχεια μεταφράζονται σε αυξημένα διαφημιστικά έσοδα. Για να προσελκύει περισσότερο κόσμο θα πρέπει να δημιουργεί συνεχώς περιεχόμενο και να το προβάλει με ελκυστικούς τρόπους.

Κι αν έχουμε καταλάβει ότι κάτι δουλεύει εξαιρετικά στον κόσμο του online publishing είναι θεματικές με ακραίες απόψεις που πολώνουν. Τόσο από την μία, όσο και από την άλλη πλευρά. Στη βάση του, δεν έχει σημασία τόσο το τι λες, αρκεί να βρεις έναν edgy τίτλο και ένα πιασάρικο thumbnail. Θες παράδειγμα; Ορίστε δύο θέματα που φιλοξενήθηκαν σε παγκοσμίου φήμης ειδησεογραφικό portal με διαφορά… μίας ημέρας.

Στο πρώτο, ένας οικονομολόγος μας προειδοποιεί ότι η επερχόμενη κρίση θα βυθίσει τον SP 500 κατά 40%. Λίγες ώρες μετά, ένας άλλος οικονομολόγος μας λέει ότι το χρηματιστήριο δίνει σήμα ότι ο ίδιος δείκτης θα εκτοξευθεί κατά 25%. Κοινώς, πιάσε το αυγό και κούρευτο…

Όπως περιπαιχτικά λέγαμε και στο πανεπιστήμιο: Ένας οικονομολόγος είναι κάποιος που με βεβαιότητα μπορεί να σου απαντήσει αύριο, γιατί αυτό που είχε προβλέψει χθες για σήμερα, δεν επαληθεύτηκε. Κάποιος ο οποίος είναι χρόνια μέσα στο παιχνίδι - είτε αυτό ονομάζεται επενδύσεις και αγορές, είτε online publishing - κατανοεί πως όλα αυτά αποτελούν μονάχα “θόρυβο” και τίποτα περισσότερο.

Το κομμάτι της φύσης του ανθρώπου

Θεωρώ πως οι άνθρωποι, από τη φύση μας, νιώθουμε μία πηγαία ανάγκη να έχουμε τον έλεγχο. Είτε αυτό αφορά τη φύση, είτε τα συναισθήματα τρίτων προς εμάς, είτε την οικονομία… παλεύουμε να διατηρήσουμε τον έλεγχο.

Μία πρόβλεψη σου δίνει ακριβώς αυτό: Μία αίσθηση ελέγχου πάνω στο τι μπορεί να επιφυλάσσει το μέλλον. Ακόμα και αποτυχημένες να είναι, αυτός που τις αναζητά συνεχίζει να αντλεί ικανοποίηση. Νιώθει ότι κάνει κάτι. Ότι μελετάει. Ότι βάζει τον κόπο και την προσπάθεια που χρειάζεται.

Η επιλογή του να αφεθείς στο χάος και να δεχτείς ότι το μέλλον είναι άγνωστο, είναι κάτι που όλοι φοβούνται. Αλλά, δυστυχώς ή ευτυχώς, η πρόβλεψη του μέλλοντος δεν είναι διαδικασία εντάσεως προσπάθειας ή γνώσης.

Ο καρτουνίστας Scott Adams το είχε θέσει τέλεια: “Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να προβλέψεις το μέλλον. Για παράδειγμα, μπορείς να διαβάσεις ωροσκόπια, φύλλα τσαγιού, κάρτες ταρώ ή κρυστάλλινες σφαίρες. Συλλογικά, αυτές οι μέθοδοι θεωρούνται ως “ψιλο-τρελές”. Στον αντίποδα, μπορείς να πάρεις καλά τεκμηριωμένα γεγονότα και να τα βάλεις σε εξελιγμένα μοντέλα υπολογιστών, που συνήθως αναφέρονται ως… "η απόλυτη σπατάλη χρόνου”.

Από την άλλη, εάν είσαι αρχάριος, δεν γνωρίζεις καν τι δεν γνωρίζεις και είναι πολύ εύκολο να την πατήσεις θεωρώντας πως κάποιος έχει τη δυνατότητα να προβλέψει το μέλλον. Και το χειρότερο; Να στοιχηματίσεις χρήματα πάνω σε αυτό!

Και εδώ είναι η παγίδα - η συντριπτική πλειονότητα όσων αναζητούν τέτοιου είδους περιεχόμενο είναι νεοεισερχόμενοι και το κάνουν διότι ψάχνουν καθοδήγηση. Και αρκετές φορές, θα βασίζουν τις αποφάσεις τους πάνω στις προβλέψεις που ακούνε.

Κλείνοντας

Για όποιον και από τους τρεις αρχικούς λόγους ασχολείσαι με το bitcoin, κάνε μία χάρη στο εαυτό σου και άφησε τις προβλέψεις τιμών στην άκρη. Κατά πάσα πιθανότητα, το μόνο που θα καταφέρουν είναι να σε μπερδέψουν περισσότερο…

Στόχος τους είναι το clickbait. Θέλουν να σε ιντριγκάρουν με κάποιο έντονο συναίσθημα, να πάρουν το κλικ σου και να τραβήξουν την προσοχή σου σε αυτούς.

Διότι μην ξεχνάς, το νόμισμα του internet είναι η προσοχή.

Και αν θες να συνεχίσεις να τις βλέπεις;

Θα σου πω τι κάνω εγώ! Μου αρέσει να ασχολούμαι αλλά το κάνω μονάχα καφενειακά. Κοινώς, δεν βασίζω καμία απόφαση σε αυτά που προβλέπει ο οποιοσδήποτε για το μέλλον.

 

* Ο Στέργιος Στεργίου (Sterg) είναι οικονομολόγος (στο πτυχίο και μόνο), αρθρογραφεί στο moneyminority.com και, που και που, βγάζει κάνα βίντεο στο YouTube

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v