Πότε θα ”δαγκώσει ο σκύλος”;

Οι οικονομικές επιπτώσεις των υψηλότερων πετρελαϊκών τιμών ήταν ο ”σκύλος που γάβγιζε αλλά δεν δάγκωνε” μέχρι στιγμής στο έτος. Εάν κάποιος έλεγε στους οικονομολόγους στα τέλη του 2004 ότι το πετρέλαιο θα ξεπερνούσε τα 70 δολάρια και θα παρέμενε πάνω από τα 50 δολάρια για όλο το έτος, θα προέβλεπαν σίγουρα χαμηλότερο ρυθμό παγκόσμιας ανάπτυξης. Θα δαγκώσει τελικά ο σκύλος;

του Philip Coggan

Οι οικονομικές επιπτώσεις των υψηλότερων πετρελαϊκών τιμών ήταν ο ”σκύλος που γάβγιζε αλλά δεν δάγκωνε” μέχρι στιγμής στο έτος. Εάν κάποιος έλεγε στους οικονομολόγους στα τέλη του 2004 ότι το πετρέλαιο θα ξεπερνούσε τα 70 δολάρια το βαρέλι και θα περνούσε το μεγαλύτερο μέρος του έτους πάνω από τα επίπεδα των 50 δολαρίων, θα προέβλεπαν σίγουρα χαμηλότερο ρυθμό παγκόσμιας ανάπτυξης.

Η εξήγηση ενδέχεται να είναι ότι μεσολαβεί κάποια χρονική περίοδος πριν αρχίσουν να έχουν σημαντικές επιπτώσεις οι υψηλότερες πετρελαϊκές τιμές και ότι θα τις αντιληφθούμε στους επόμενους μήνες. Η πρόσφατη ισχυρή διόρθωση της ρούπιας της Ινδονησίας, καθώς το ασιατικό κράτος προσπαθεί να ανταποκριθεί στο τίμημα των υψηλών εισαγωγών ”μαύρου χρυσού”, ίσως είναι μια ένδειξη ευρύτερων προβλημάτων.

Η ενδεχομένως ισχυρότερη επίπτωση αναμένεται στους καταναλωτές των ανεπτυγμένων χωρών. Θα προκαλέσουν οι υψηλές πετρελαϊκές τιμές μείωση των δαπανών τους σε άλλα αγαθά και υπηρεσίες; Η ακριβή τιμή της βενζίνης αποτελεί φλέγον ζήτημα στις ΗΠΑ στην τρέχουσα φάση. Οι αυτοκινητιστές που έχουν συνηθίσει να θεωρούν ακριβή τη βενζίνη στα 2 δολάρια το γαλόνι, καλούνται να πληρώσουν 2,6-2,7 δολάρια.

Η Capital Economics επικεντρώνεται στον ρυθμό της αύξησης των τιμών. Η βενζίνη έχει ακριβύνει κατά 26 σεντς από την αρχή του μήνα. ”Οι έντονες μεταβολές στις τιμές τείνουν να πλήττουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη και τις δαπάνες πολύ περισσότερο από τις σταδιακές μεταβολές”, επισημαίνει.

”Η ψυχολογική επίδραση στους καταναλωτές είναι ισχυρότερη και οι μεγάλες κινήσεις τείνουν να συγκεντρώνουν την αρνητική κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης”. Ωστόσο, τα στοιχεία της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στις ΗΠΑ έδειξαν αναπάντεχη βελτίωση του κλίματος τον Αύγουστο, κυρίως λόγω των καλύτερων προοπτικών στην αγορά εργασίας.

Σε γενικές γραμμές, το πετρέλαιο θεωρείται ότι έχει μικρότερες επιπτώσεις στις οικονομίες, σε σχέση με τη δεκαετία του ’70 λόγω της μετακίνησης από τη βιομηχανία στις υπηρεσίες. Όμως ο πόνος των Αμερικανών καταναλωτών από την ακριβή βενζίνη ίσως να έχει απαλυνθεί από άλλους παράγοντες, όπως την ισχυρή αύξηση του στεγαστικού τους πλούτου.

Ως εκ τούτου, η πραγματική απειλή για τις οικονομίες ίσως να είναι η άρση αυτών των παραγόντων. ”Εκτιμούμε ότι οι ευνοϊκοί παράγοντες που αποζημιώνουν για τις υψηλές πετρελαϊκές τιμές, όπως τα χαμηλά επιτόκια, η σημαντική ενίσχυση των τιμών στη στεγαστική αγορά και τα αφύσικα χαμηλά επίπεδα αποταμίευσης, θα κινηθούν αντίστροφα στους επόμενους 6-12 μήνες”, προειδοποιεί ο Abhijit Chakrabortti, αναλυτής της JP Morgan.

© The Financial Times Limited 2005. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v