Τυφώνας ”Κατρίνα”: Η επόμενη μέρα

Ένα ποσοστό της τάξεως του 12% των μονάδων παραγωγής και ένα 10% των μονάδων διύλισης πετρελαίου έχουν διακόψει τις εργασίες τους στις ΗΠΑ. Αυτό, όμως, φαίνεται πως είναι μόνο η αρχή, καθώς οι αναλυτές προειδοποιούν για μακροπρόθεσμες συνέπειες, τη στιγμή που η ΔΥΕ επισημαίνει ότι η Ευρώπη ίσως χρειαστεί να στείλει αποθέματα στις ΗΠΑ.

Ένα ποσοστό της τάξεως του 12% των μονάδων παραγωγής και ένα 10% των μονάδων διύλισης πετρελαίου έχουν διακόψει τις εργασίες τους στις ΗΠΑ. Αυτό, όμως, φαίνεται πως είναι μόνο η αρχή, καθώς οι αναλυτές προειδοποιούν για μακροπρόθεσμες συνέπειες, τη στιγμή που η ΔΥΕ επισημαίνει ότι η Ευρώπη ίσως χρειαστεί να στείλει αποθέματα στις ΗΠΑ. Εν τω μεταξύ, το κόστος που θα κληθούν να καλύψουν οι ασφαλιστικές μπορεί να φτάσει και τα 25 δισ. δολ.

Οι μακροπρόθεσμες συνέπειες στην παραγωγή

της Sheila McNulty στο Λονδίνο

Ο τυφώνας ”Κατρίνα” έπληξε τη Δευτέρα κομμάτια της ευαίσθητης αγοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου στις ΗΠΑ, με τους αναλυτές να εκτιμούν ότι ένα ποσοστό της τάξεως του 12% των μονάδων παραγωγής πετρελαίου και ένα 10% των μονάδων διύλισης έχουν διακόψει τις εργασίες τους. Αυτό, όμως, φαίνεται πως είναι μόνο η αρχή.

”Το θέμα για την αγορά είναι οι μακροπρόθεσμες συνέπειες στις πλατφόρμες, τους αγωγούς και τις εγκαταστάσεις”, επισημαίνει η Katherine Spector της JP Morgan Chase Bank. Η αναλύτρια επισημαίνει ότι ο τυφώνας Ιβάν, ο τελευταίος ισχυρός τυφώνας που έπληξε τις ΗΠΑ πέρυσι, ”απέδειξε πόσο ευάλωτες είναι οι θαλάσσιες εγκαταστάσεις εξόρυξης πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού”.

Στο μέτωπο του φυσικού αερίου, το Henry Hub, το σημείο παράδοσης του συμβολαίου futures του Nymex και η αγορά φυσικού αερίου με τη μεγαλύτερη ρευστότητα στη Βόρειο Αμερική, χρειάστηκε να κλείσει λόγω του τυφώνα, προκαλώντας σοκ στην ενεργειακή αγορά.

Ο Mark Flannery της Credit Suisse First Boston τονίζει ότι το 10% των εγκαταστάσεων διύλισης πετρελαίου δέχτηκε άμεσο πλήγμα από τον τυφώνα, γεγονός που σημαίνει ότι η προσφορά διυλισμένου πετρελαίου θα είναι περιορισμένη για τις επόμενες εβδομάδες.

”Η άμεση επίπτωση του τυφώνα θα είναι ακόμη υψηλότερες τιμές βενζίνης”, επισημαίνει ο Paul Sankey της Deutsche Bank.

Το κόστος της καταστροφής

του Patrick Jenkins στη Φρανκφούρτη

Οι ασφαλιστικές εταιρίες σε όλο τον κόσμο δέχτηκαν ισχυρότατο πλήγμα από τη μεγαλύτερη ασφαλισμένη φυσική καταστροφή στην ιστορία, καθώς οι ειδικοί επισημαίνουν ότι ο τυφώνας ”Κατρίνα” ενδέχεται να τους κοστίσει έως και 25 δισ. δολάρια.

Η πετρελαϊκή βιομηχανία φέρεται να έχει δεχτεί τα μεγαλύτερα πλήγματα, τόσο σε θαλάσσιες μονάδες εξόρυξης, όσο και σε επίγειες μονάδες διύλισης, ενώ ισχυρό πλήγμα έχει δεχτεί και ο τουριστικός κλάδος.

Σύμφωνα με τη Munich Re, τη μεγαλύτερη εταιρία επανασφαλίσεων στον κόσμο, ο τυφώνας ”Andrew” ήταν η πιο ακριβή φυσική καταστροφή, όταν είχε πλήξει τη Φλόριντα το 1992, με τις ζημιές να φτάνουν τα 30 δισ. δολάρια. Όμως, μόλις 17 δισ. δολ. από αυτά ήταν ασφαλισμένα.

Σε μια αρχική εκτίμηση, η Risk Management Solutions τοποθετεί το ασφαλιστικό κόστος εντός του εύρους των 10-25 δισ. δολ.

Εν τω μεταξύ οι μεγάλες εταιρίες επανασφάλισης, Munich Re, Swiss Re και Hanover Re, δήλωσαν ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 24 ώρες μετά την καταστροφή για να υπολογίσουν την επιβάρυνση.

Ευρωπαϊκό πετρέλαιο στις ΗΠΑ

της Carola Hoyos στο Λονδίνο

Η Ευρώπη θα χρειαστεί να στείλει μέρος των στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου στις ΗΠΑ εάν οι ζημιές στα διυλιστήρια της χώρας από τον τυφώνα αποδειχθούν σοβαρές, προειδοποίησε τη Δευτέρα η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας, η οποία έχει την ευθύνη του συντονισμού των αποθεμάτων έκτακτης ανάγκης των χωρών με τη μεγαλύτερη κατανάλωση πετρελαίου στον κόσμο.

Όπως επισημαίνει η Υπηρεσία, στην παρούσα φάση, η Ευρώπη, οι ΗΠΑ και η Ιαπωνία έχουν επαρκή αποθέματα ώστε να μπορούν να περιμένουν για μια εβδομάδα για να εκτιμηθούν οι ζημιές, προτού απελευθερωθούν τα στρατηγικά αποθέματα για τη μείωση των τιμών.

© The Financial Times Limited 2005. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v