Βασανιστική αναζήτηση νέων κοιτασμάτων πετρελαίου

Η πολυδιαφημισμένη πλατφόρμα Thunder Horse της ΒΡ στα 6.000 πόδια κινδύνεψε να βυθιστεί από το χτύπημα του τυφώνα Ντένις και η πλατφόρμα Sakhalin-2 της Shell στα παγωμένα σιβηρικά εδάφη θα κοστίσει τα διπλά. Τα προβλήματα και το κόστος της αναζήτησης νέων κοιτασμάτων διογκώνονται για τους κολοσσούς του πλανήτη…

του Thomas Catan από το Λονδίνο

Κάθε φορά που οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρίες προσπαθούν να μεταθέσουν τα όρια των τεχνολογικών δυνατοτήτων τους σε λίγο πιο αφιλόξενα εδάφη, συναντούν σοβαρές δυσκολίες και πισωγυρίσματα, όπως έδειξαν τα παραδείγματα της περασμένης εβδομάδας.

Η πολυδιαφημισμένη πλατφόρμα πολύ μεγάλου βάθους Thunder Horse της ΒΡ κινδυνεύει σοβαρά μετά το χτύπημα του τυφώνα Ντένις στον Κόλπο του Μεξικό. Αν και οι φόβοι μην τυχόν βυθιστεί ξεπεράστηκαν καθώς οι εργαζόμενοι ”ίσιωσαν” αρκετά την πλατφόρμα στο σαββατοκύριακο, έχουν έλθει και πάλι αντιμέτωποι με το χρόνο, καθώς ένας άλλος τυφώνας, ο τυφώνας Έμιλι να πλήξει τον Κόλπο του Μεξικό μέσα στην εβδομάδα.

Η πλατφόρμα των 1 δισ. δολαρίων, η μεγαλύτερη στο είδος της, ”στέκεται” σε 6.000 πόδια βάθος. Μέχρι τέλος του έτους, ο στόχος είναι να παράγει 250.000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα. Αλλά τα εγκαίνιά της μάλλον θα καθυστερήσουν αισθητά και θα κοστίσουν στην ΒΡ το 4,5% της παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου της επόμενης χρονιάς, σύμφωνα με την Goldman Sachs.

Στην άλλη άκρη του πλανήτη, το κολοσσιαίο έργο υγροποιημένου φυσικού αερίου της Royal Dutch/Shell, το Sakhalin-2, έχει μείνει πίσω από το πρόγραμμα οκτώ μήνες και θα κοστίσει στον όμιλο 20 δισ. δολάρια, διπλάσιο μέγεθος από την αρχική τιμή.

Η Shell επέρριψε την ευθύνη του αυξημένου κόστους στην αύξηση των τιμών πρώτων υλών, τον ρωσικό πληθωρισμό και τις διακυμάνσεις στις αγορές συναλλάγματος. Η εταιρία τόνισε όμως ότι το έργο αποδείχθηκε πολύ πιο ακριβό γιατί ήταν τοποθετημένο σε μια απομακρυσμένη νησιωτική ακτή η οποία είναι παγωμένη στο μεγαλύτερο διάστημα του έτους.

Επιπλέον, η Shell υποχρεώθηκε να καθυστερήσει για περιβαλλοντικούς λόγους και άλλαξε την πορεία ενός αγωγού της για να αποφύγει περιοχή διατροφής φαλαινών.

Οι μεγάλοι πετρελαϊκοί όμιλοι υποχρεώνονται να στραφούν σε τέτοια δύσκολα έργα, γιατί δεν έχουν πλέον πρόσβαση σε χώρες όπου είναι ”εύκολο” να αντληθεί πετρέλαιο.

Οι χώρες που έχουν δικά τους προσβάσιμα κοιτάσματα δεν χρειάζονται πλέον την τεχνογνωσία των ενεργειακών κολοσσών για να αντλήσουν και να πουλήσουν το πετρέλαιο.

© The Financial Times Limited 2005. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v