Σε σημείο καμπής ο πιστωτικός κύκλος;

Οι αναδυόμενες αγορές, εξαιρουμένων των ασιατικών, δέχτηκαν σημαντικά πλήγματα από ένα πρωτοφανές κύμα πωλήσεων. Πρόκειται άραγε για το σημείο καμπής σε έναν πιστωτικό κύκλο που σηματοδοτήθηκε από ένα μανιασμένο κυνήγι αποδόσεων;

του John Plender

Οι αφελείς και οι carry traders δέχονται πιέσεις. Για πολλά hedge funds και traders της τραπεζικής βιομηχανίας η προηγούμενη εβδομάδα δεν αποτέλεσε διόλου ευχάριστη εμπειρία.

Ο συνδυασμός της ενίσχυσης των αποδόσεων των αμερικανικών κρατικών δεκαετών ομολόγων, της ισχυρής τιμής του πετρελαίου και των απειλών ότι οι εταιρίες πιστοληπτικής αξιολόγησης θα υποβαθμίσουν την General Motors σε κερδοσκοπική κατηγορία (junk) οδήγησαν σε μια ξαφνική απώλεια της όρεξης για ρίσκο. Ή, σύμφωνα με την άκομψη φράση που προτιμάται από τη στήλη, η πτήση προς τα σκουπίδια αντιστράφηκε.

Οι αναδυόμενες αγορές, εξαιρουμένων των ασιατικών, δέχτηκαν σημαντικά πλήγματα από ένα πρωτοφανές κύμα πωλήσεων. Είναι άραγε το σημείο καμπής σε έναν πιστωτικό κύκλο που σηματοδοτήθηκε από ένα μανιασμένο κυνήγι αποδόσεων;

Εκτιμώ ότι όντως θα μπορούσε το 2005 να είναι το τραυματικό σημείο καμπής, αν και δεν έχω πειστεί. Οι νομισματικές συνθήκες στις ΗΠΑ, ακόμη και μετά τις συνεχείς αυξήσεις επιτοκίων από τη Fed από πέρυσι τον Ιούνιο, είναι χαλαρές - παρά την πολιτική της ”μετριασμένης σύσφιξης”. Ο κόσμος, κορεσμένος από υπερβολική αποταμίευση, έχει ακόμη σημαντικά επίπεδα ρευστότητας.

Ενώ η άνοδος των αποδόσεων των treasuries έχει προκαλέσει μερικό ”σφίξιμο” των χρηματοοικονομικών συνθηκών, η ομολογιακή αγορά δεν έχει ακολουθήσει ακόμη. Αυτό σημαίνει ότι ενώ οι carry traders που δανείζονται σε χαμηλό επιτόκιο και επενδύουν σε υψηλότερες αποδόσεις θα έχουν πιο δύσκολο έργο και οι κατηγορίες επενδύσεων με ρίσκο θα είναι επιρρεπείς σε σποραδικές πανικόβλητες ”εκκενώσεις”, αυτό ίσως να μην αρκεί για να πυροδοτήσει σοκ σε ολόκληρο το σύστημα.

Μπορεί η General Motors να αλλάξει αυτό το σενάριο; Από τη στιγμή που κατέκρινε τις εταιρίες πιστοληπτικής αξιολόγησης πέρυσι, επειδή δεν υποβάθμισαν τις εκδόσεις χρέους της GM σε κερδοσκοπική κατηγορία, φαίνεται ότι ξύπνησαν. Τα ομόλογα της αυτοκινητοβιομηχανίας θα υποβαθμιστούν σύντομα.

Μια τέτοια τεράστια προσθήκη στην αγορά ομολόγων junk θα προκαλέσει αναταραχές, με πολλούς μικρότερους ”παίκτες” να τίθενται εκτός αγοράς.

Ωστόσο, η εξέλιξη αυτή είχε τόσους πολλούς οιωνούς, που πολλοί εμπλεκόμενοι στην αγορά θα πρέπει να έχουν κάνει ήδη hedging για μια τέτοια προοπτική. Αυτό που θα προκαλούσε τραύμα στην αγορά θα ήταν εάν συνέπιπτε με άλλα σοκ, όπως υπερβολική μεταβλητότητα στην ομολογιακή αγορά ή την αγορά συναλλάγματος. Αυτό θα ενθάρρυνε πολλούς υπερδανεισμένους traders να βρεθούν στην ίδια πλευρά της βάρκας, γεγονός που οδηγεί αναπόφευκτα στην ανατροπή.

Ακόμη και χωρίς σοκ στο σύνολο του συστήματος, οι μεταβολές στον πιστωτικό κύκλο θα αφήσουν εκτεθειμένους πολλούς εμπλεκομένους, μεταξύ των οποίων και ορισμένες τράπεζες που προχώρησαν σε ακριβές εξαγορές και επενδύσεις όταν τα επιτόκια βρίσκονταν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.

© The Financial Times Limited 2005. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v