Τι φταίει για το νέο ”ξύπνημα” του πετρελαίου;

Η μείωση του ”τρομοκρατικού” premium, η απομάκρυνση των κερδοσκοπικών κεφαλαίων, η επιβράδυνση της κινεζικής ζήτησης και η αύξηση της παραγωγής του OPEC θα έπρεπε να έχουν οδηγήσει τις τιμές του ”μαύρου χρυσού” σε πιο φυσιολογικά επίπεδα. Όμως, για άλλη μια φορά, ξεπερνά τα επίπεδα των 53 δολ. το βαρέλι.

του Philip Coggan, συντάκτη επενδύσεων των FΤ

Πολύς κόσμος θεωρεί ότι οι υψηλές πετρελαϊκές τιμές θα έπρεπε να αποτελούσαν παρελθόν εδώ και καιρό. Η μείωση του ”τρομοκρατικού” premium, η απομάκρυνση των κερδοσκοπικών κεφαλαίων, η επιβράδυνση της κινεζικής ζήτησης και η αύξηση της παραγωγής του OPEC θα έπρεπε να έχουν επιδράσει, μεμονωμένα ή συνδυαστικά, έτσι ώστε να οδηγηθούν οι τιμές του ”μαύρου χρυσού” σε πιο φυσιολογικά επίπεδα.

Όμως, για άλλη μια φορά, η τιμή στα futures του αμερικανικού αργού πετρελαίου ξεπερνά και πάλι τα επίπεδα των 53 δολ. το βαρέλι. Ο Adnan Shihab-Eldin, γενικός γραμματέας του OPEC δήλωσε την Πέμπτη ότι η τιμή του μπορεί να φθάσει έως και τα 80 δολάρια το βαρέλι, εάν συμβεί μια μεγάλη διατάραξη της προσφοράς.

Η πρόσφατη αναρρίχηση στις τιμές συνδέθηκε με το κύμα κακοκαιρίας στην Ευρώπη και τη Βόρειο Αμερική, καθώς και με διακοπές στην παραγωγή ορισμένων διυλιστηρίων. Οι τιμές της βενζίνης διαμορφώνονται επίσης σε επίπεδα ρεκόρ, μετά τα απογοητευτικά στοιχεία για τα αμερικανικά αποθέματα.

Όμως ο Jeffrey Currie, αναλυτής της Goldman Sachs, επισημαίνει ότι η εκτίναξη πηγάζει από την πρόσφατη βελτίωση των οικονομικών δεδομένων, που οδήγησαν τον παγκόσμιο οικονομικό δείκτη του οίκου σε υψηλότερα επίπεδα για πρώτη φορά το τελευταίο δεκάμηνο. Αυτό επανέφερε τα κερδοσκοπικά συμφέροντα σε πολλά εμπορεύματα.

Ο Currie επισημαίνει ότι πολλοί κερδοσκόποι είχαν απομακρυνθεί από τις τοποθετήσεις τους σε εμπορεύματα στο τρίτο και το τέταρτο τρίμηνο του 2004 και είχαν θέσεις short (στοιχημάτιζαν ότι η τιμή θα υποχωρήσει), τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο. Η μεταβολή στις θέσεις τους προσέθεσε αμέσως 3-4 δολάρια το βαρέλι στην πετρελαϊκή τιμή.

Αν και ο OPEC ενδέχεται να αυξήσει την παραγωγή του, ο Currie επισημαίνει ότι η τιμή του εμπορεύματος ”είναι περισσότερο πρόβλημα στη διύλιση παρά στην παραγωγή. Τα διυλιστήρια δεν έχουν τις απαιτούμενες επιπλέον δυνατότητες για να απορροφήσουν τον τύπο του πετρελαίου που παράγει ο OPEC”.

Ένα ζήτημα ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για τους επενδυτές είναι η επίπτωση του ακριβότερου πετρελαίου στις υπόλοιπες κατηγορίες επενδύσεων. Πέρυσι, η ενίσχυση των πετρελαϊκών τιμών συνέπεσε με μείωση των αποδόσεων των ομολόγων. Οι επενδυτές θεωρούσαν ότι το πετρέλαιο θα λειτουργήσει ως φόρος στην καταναλωτική ζήτηση. Όμως αυτή τη φορά, η ενίσχυση συνοδεύτηκε από ενίσχυση των αποδόσεων των αμερικανικών δεκαετών ομολόγων από 4% σε 4,4%.

Ίσως οι επενδυτές αποφάσισαν ότι η οικονομία είναι λιγότερο ευάλωτη στις ακριβότερες πετρελαϊκές τιμές από ότι στο παρελθόν, δεδομένου ότι η προηγούμενη υπέρβαση των 50 δολ. το βαρέλι λάμβανε χώρα ταυτόχρονα με έντονο ρυθμό ανάπτυξης της παραγωγής. Ή ίσως οι επενδυτές αρχίζουν να ανησυχούν ότι οι υψηλότερες τιμές των εμπορευμάτων ίσως είναι τελικά σημάδι για γενικότερες πληθωριστικές πιέσεις.

© The Financial Times Limited 2005. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v