Η τέχνη του να χάνεις δισεκατομμύρια

Η εξαγορά της Jaguar, της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, από τη Ford τείνει να εξελιχθεί σε μία από τις πλέον ενδιαφέρουσες γκάφες της επιχειρηματικής ιστορίας. Ωστόσο, δεν είναι η μόνη περίπτωση που, σε αναζήτηση ανάπτυξης μέσω εξαγορών, μια εταιρία υπέστη σοβαρότατες ζημίες.

του John Plender

Η εξαγορά της Jaguar, της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, από τη Ford τείνει να εξελιχθεί σε μια από τις πλέον ενδιαφέρουσες γκάφες της επιχειρηματικής ιστορίας.

Η αργοπορημένη δημοσιοποίηση των λογιστικών καταστάσεων της Jaguar Cars αποκάλυψε ότι οι ζημίες προ φόρων είχαν αυξηθεί στα 601 εκατ. στερλίνες από 322 εκατ. στερλίνες, λόγω τακτοποίησης ύψους 534 εκατ. στερλινών, που αντανακλά χαμηλότερες πωλήσεις από αυτές που αναμενόταν βάσει της αναπτυξιακής στρατηγικής της εταιρίας.

Ωστόσο, ακόμη και τα αναθεωρημένα στοιχεία δεν αποδίδουν το πραγματικό μέγεθος των ζημιών, καθώς αυτές καταγράφονται μετά τη χρέωση της μητρικής εταιρίας, Ford Motor, για υπερβολικές δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης. Εάν προστεθούν αυτά τα κόστη, η ζημία για το 2003 ενισχύεται στα 751 εκατ. στερλίνες, με βάση τα επίπεδα ισοτιμιών του 2003.

Πρόκειται για πολύ μεγάλη ζημία με βάση τα αγγλικά δεδομένα, ενώ δεν είναι ”ψίχουλα” ούτε με βάση τα καθαρά κέρδη της Ford, που διαμορφώθηκαν σε 495 εκατ. δολ. το 2004. Παρ’ όλα αυτά, οι ατυχίες με την Jaguar δεν έτυχαν αναφοράς στην ετήσια γενική συνέλευση για τα κέρδη της Ford.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μου, κατά τη διάρκεια της τελευταίας τριετίας οι συνδυαστικές ζημίες της Jaguar ανέρχονται σε 975 εκατ. στερλίνες, ενώ εάν προστεθούν και οι δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης η ζημία διαμορφώνεται στα 1,5 δισ. στερλίνες. Το μέγεθος αυτό συνεχίζει να ενισχύεται, καθώς αναμένονται ζημίες εκατοντάδων εκατομμυρίων και για την οικονομική χρήση του 2004.

Τουλάχιστον η Ford δεν είναι μόνη της. Στην αγορά των αυτοκινήτων πολυτελείας η Rolls Royce Motor Cars φαίνεται επίσης να μην ευθυγραμμίζεται με τους στόχους πωλήσεων για το Phantom, αν και τα στοιχεία κερδοφορίας που δημοσιεύονται από τη Rolls Royce και την μυστικοπαθή μητρική της BMW δεν αποσαφηνίζουν την εικόνα αναφορικά με τα οικονομικά αποτελέσματα. Τέλος, και η Bentley Motors κατέγραψε ζημίες της τάξεως των 300 εκατ. στερλινών το 2003. Όμως, η Bentley έχει το συγκριτικό πλεονέκτημα ότι οι καταναλωτές θέλουν τόσο απελπισμένα το μοντέλο Continental GT στην εγχώρια αγορά, που αγωνίζεται για να ευθυγραμμιστεί με τη ζήτηση.

Δεδομένων των ανωτέρω γίνεται αντιληπτό ότι χρειάζεται πολύ περισσότερος χρόνος και είναι πολύ δυσκολότερο να χάσει κανείς χρήματα από την παλιά καλή λειτουργική ανάπτυξη παρά μέσω εξαγορών.

Θυμηθείτε ότι οι ζημίες της AOL Time Warner στο πρώτο τρίμηνο του 2002 ανήλθαν σε 54 δισ. δολ. με την απαξίωση της αξίας των στοιχείων που προέκυψαν από τη συγχώνευση.

Οι ζημίες της Marconi το 2002, μετά τις απαξιώσεις των στοιχείων των εξαγορών της στις ΗΠΑ, ανήλθαν σε 5,5 δισ. στερλίνες, ένα τεράστιο ποσόν συγκριτικά με την περίπτωση της Jaguar.

To ηθικό δίδαγμα είναι: Αν θέλετε να χάσετε πραγματικά πολλά χρήματα, αναζητήστε τις συμβουλές ενός investment banker.

© The Financial Times Limited 2005. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v