Πώς να ξεφορτωθείτε τα ανεπιθύμητα δώρα

Τα Χριστούγεννα τελείωσαν για μια ακόμη χρονιά, οι συγγενείς επέστρεψαν σπίτια τους και το Νέο Έτος είναι στα σκαριά. Υπάρχει μόνο ένα πρόβλημα που μένει σε εκκρεμότητα προτού ατενίσουμε το μέλλον με αισιοδοξία: πώς να ξεφορτωθούμε τα ανεπιθύμητα δώρα.

του John Gapper

Τα Χριστούγεννα τελείωσαν για μια ακόμη χρονιά, οι συγγενείς επέστρεψαν σπίτια τους και το Νέο Έτος είναι στα σκαριά. Υπάρχει μόνο ένα πρόβλημα που μένει σε εκκρεμότητα προτού ατενίσουμε το μέλλον με αισιοδοξία: πώς να ξεφορτωθούμε τα ανεπιθύμητα δώρα.

Τα προηγούμενα χρόνια υπήρχαν σχεδόν ανυπέρβλητες δυσκολίες. Κάποια συγγενικά πρόσωπα είχαν σκεφθεί τουλάχιστον να βάλουν μια απόδειξη μαζί με το πιθανότατα άχρηστο δώρο, όπως κάλτσες, ένα after shave και άλλα περίεργα αντικείμενα που εμφανίζονται στα μαγαζιά μόνο τα Χριστούγεννα μόνο και μόνο επειδή κανείς δεν θα ήταν τόσο χαζός ή απελπισμένος ώστε να τα αγοράσει σε άλλη χρονική στιγμή. Αυτά τουλάχιστον θα μπορούσαν να αλλαχθούν με κάτι πιο χρήσιμο.

Άλλα, όμως, θα έπρεπε να δοθούν ως δώρα σε ανθρώπους που δεν ξέρατε καλά ή δεν συμπαθούσατε ιδιαίτερα. Αυτό ήταν επικίνδυνο: υπήρχε ο κίνδυνος να αναγνωρίσει το άτομο που σας έκανε το απαίσιο δώρο στο σπίτι του ανθρώπου που το είχατε ”σπρώξει”. Ως εκ τούτου, αυτή η στρατηγική απαιτούσε καλό σχεδιασμό και γερά νεύρα.

Μετά ήρθε στη ζωή μας η e-Bay και τα πράγματα έγιναν απλούστερα. Όλα αυτά τα απεχθή αντικείμενα μπορούν να τεθούν σε ηλεκτρονική δημοπρασία (φυσικά με άλλη ταυτότητα) και να πουληθούν σε αυτόν που θα καταθέσει τη μεγαλύτερη προσφορά. Έτσι, το δώρο αποκτά αξία -σε μορφή μετρητών- και ενισχύεται και η εκτίμησή σας γι’ αυτόν που σας το έκανε. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι εάν έχετε συνειδησιακά προβλήματα σε τέτοια ζητήματα, αισθάνεστε ενοχές.

Ωστόσο, υπάρχουν λόγοι για να μην ταράζεστε. Από τότε που καθιερώθηκαν τα καταστήματα, τον 19ο αιώνα, οι καταναλωτές αγοράζουν τα προϊόντα σε σταθερές τιμές. Αυτό έχει πλεονεκτήματα -δεν χρειάζεται να παζαρεύετε ό,τιδήποτε αγοράζετε- αλλά κρύβει και κινδύνους. Οι κατασκευαστές ειδών λιανικής πώλησης και τα καταστήματα μπορούν να θέσουν υψηλότερες τιμές.

Φυσικά, οι δυνάμεις της αγοράς και της ζήτησης ασκούν πιέσεις στις τιμές. Εάν υπάρχει ανεπαρκής ζήτηση για ένα αντικείμενο, τελικά θα μειωθεί η τιμή του. Όμως, οι δυνάμεις της αγοράς δεν λειτουργούν σωστά κατά τη διάρκεια της περιόδου πριν και κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων, όταν οι καταναλωτές είναι αγχωμένοι να αγοράσουν δώρα και να κάνουν τις εορταστικές αγορές τους. Μόνο όταν επιστρέφουν οι φυσιολογικοί ρυθμοί ζωής, στις ημέρες μετά τις γιορτές, γίνεται σαφές ότι πλήρωσαν περισσότερα από τη δίκαιη αξία των αντικειμένων.

Οι πωλήσεις των καταστημάτων τον Ιανουάριο είναι η απόδειξη του ανωτέρω συλλογισμού. Οι τιμές πέφτουν ξανά μόλις τελειώνει η εορταστική περίοδος. Όμως, γιατί θα πρέπει οι καταναλωτές να επιβραβεύσουν τα καταστήματα για την αύξηση των τιμών το Δεκέμβριο, δίνοντάς τους περισσότερες δουλειές τον επόμενο μήνα; Αγοράζοντας και πουλώντας τα ανεπιθύμητα δώρα στο e-Bay, αποκλείονται οι μεσάζοντες που χρέωσαν υπερβολικά φίλους και συγγενείς τον προηγούμενο μήνα.

Άλλωστε, έτσι λειτουργούν και οι υπόλοιπες αγορές. Οι εταιρίες πουλούν τις μετοχές τους σε σταθερές τιμές κατά τη δημόσια εγγραφή, αλλά αμέσως μετά οι τιμές μεταβάλλονται στη χρηματιστηριακή αγορά.

Πουλώντας τα χριστουγεννιάτικα δώρα σας στην e-Bay, δεν αξιοποιείτε μόνο αντικείμενα που θα κατέληγαν στα σκουπίδια, αλλά ασκείτε και υγιή σωφρονισμό στους κατασκευαστές και τους εμπόρους. Δεν είναι εγωιστική πράξη, αλλά υπηρεσία προς το δημόσιο συμφέρον.

© The Financial Times Limited 2004. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v