Μένουν από "καύσιμα" τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια

Περιθώρια κέρδους που εξανεμίζονται και χρόνια υπερβάλλουσα παραγωγικότητα: Ο λόγος για την ευρωπαϊκή βιομηχανία διυλιστηρίων, όπου η ελβετική Petroplus, βρίσκεται ένα βήμα πριν την κατάρρευση.

  • Lex
Μένουν από καύσιμα τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια
Περιθώρια κέρδους που εξανεμίζονται και χρόνια υπερβάλλουσα παραγωγικότητα. Όχι, δεν πρόκειται για την αεροπορική βιομηχανία, αλλά για την ευρωπαϊκή βιομηχανία διυλιστηρίων. Η Petroplus, ελβετική εταιρία διυλιστηρίων, βρίσκεται ένα βήμα πριν την κατάρρευση.

Εννέα ευρωπαϊκά διυλιστήρια έχουν κλείσει από τα μέσα του 2008 και 2,6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίων παραγωγικής δυνατότητας έχουν αφαιρεθεί από τις ανεπτυγμένες οικονομίες, από τότε που ξέσπασε η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση, σύμφωνα με τα στοιχεία της International Energy Agency. Επιπλέον, τα περιθώρια λειτουργικού κέρδους ήταν αρνητικά τον Νοέμβριο. Οπότε, θα υπάρξουν κι άλλα θύματα.

Η Petroplus είναι "περιφερειακός" παίκτης, που δεν έχει την κλίμακα και οικονομική δύναμη να εκσυγχρονίσει τις εγκαταστάσεις της και να εξασφαλίσει αποδοτικότητες. Ετσι, ήταν αναμενόμενο οι πιστωτές της να επιταχύνουν τα προβλήματα, κλείνοντας τις στρόφιγγες του δανεισμού. Η πιστωτική αποστράγγιση υποχρέωσε την επιχείρηση να αρχίσει την διακοπή της λειτουργίας τριών από τα πέντε διυλιστήριά της. Με υψηλό πάγιο κόστος, η εταιρία αντιμετωπίζει άμεσο πρόβλημα ρευστότητας αν δεν αποκατασταθούν οι πιστωτικές γραμμές.

Το ερώτημα είναι εάν μπορεί να σωθεί κάτι από τα συντρίμμια υπέρ των μετόχων. Η μετοχή της Petroplus κατέρρευσε σχεδόν 90% σε έναν χρόνο και κατά 99% από το υψηλό του Ιουλίου 2007. Αν της απομένει κάποια αξία, θα εξαρτηθεί από το αν μπορούν να πωληθούν τα διυλιστήριά της.

Αν διακόψει την παραγωγική δυνατότητα των 667.000 βαρελιών ημερησίως δια παντός, θα διευκολύνει τους άλλους περιφερειακούς παίκτες των διυλιστηρίων. Αλλά αυτή η κίνηση θεωρείται πρακτικώς αδύνατος, εξαιτίας πολιτικών φόβων.

Για τις πιο αποδοτικές εγκαταστάσεις της Ευρώπης υπάρχουν αγοραστές (η Essar Energy πλήρωσε στην Shell 350 εκατ. δολ. το 2011 για τα βρετανικά διυλιστήρια Stanlow, για παράδειγμα). Όμως μόνο δύο διυλιστήρια της Petroplus –στην Γερμανία και την Βρετανία- διαθέτουν παραγωγική δυνατότητα και περιθώρια κέρδους που μπορούν να προσελκύσουν αγοραστές.

Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια είναι υπερβολικά εκτεθειμένα σε χαμηλής αξίας πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης –και ανεπαρκώς εκτεθειμένα στα υψηλής κερδοφορίας καύσιμα αεροσκαφών και ντήζελ. Αν δεν αντιμετωπιστεί η υπερβάλλουσα παραγωγική δυνατότητα, αυτό δεν θα αλλάξει. Η Petroplus κρούει το «καμπανάκι» σε μια εφησυχασμένη βιομηχανία.
© The Financial Times Limited 2012. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v