Ποιους κλάδους ”ταρακουνά” το πετρέλαιο

Η ανακοίνωση της British Airways προ ολίγων ημερών για αύξηση του κόστους καυσίμων από 50 εκατ. στερλίνες σε 150 εκατ. στερλίνες είναι μόνο μια ένδειξη των επιπτώσεων που επιφέρει η υψηλότερη τιμή του πετρελαίου στο επιχειρηματικό τοπίο.

του Chris Flood

Η ανακοίνωση της British Airways προ ολίγων ημερών για αύξηση του κόστους καυσίμων από 50 εκατ. στερλίνες σε 150 εκατ. στερλίνες είναι μόνο μια ένδειξη των επιπτώσεων που επιφέρει η υψηλότερη τιμή του πετρελαίου στο επιχειρηματικό τοπίο.

Με τις πετρελαϊκές τιμές στη Νέα Υόρκη αυξημένες σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% από τότε που ξεκίνησε η τελευταία ανοδική τάση του εμπορεύματος, τον Σεπτέμβριο του 2003, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο είναι οι τομείς με τις καλύτερες αποδόσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, με ανάπτυξη 23,3%, ενώ ο υποτομέας εξόρυξης και παραγωγής αναπτύχθηκε κατά 28,2%.

Αναλυτές της Credit Suisse First Boston, οι οποίοι εξέτασαν την πορεία διαφόρων παγκόσμιων κλάδων από το 1992, όταν ένα βαρέλι πετρέλαιο brent κόστιζε λίγο περισσότερο από 20 δολ., ανακάλυψαν πως οι κλάδοι που έχουν ταλανισθεί περισσότερο από την ενίσχυση του ”μαύρου χρυσού” είναι οι μεταφορές, τα μέταλλα και τα ορυχεία, καθώς και τα χημικά, το χαρτί και ο χαρτοπολτός. Αυτό φυσικά, δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς το κόστος των καυσίμων αποτελεί σημαντικό ποσοστό του συνολικού κόστους που επιβαρύνει τους εν λόγω τομείς.

Ωστόσο, η πρόσφατη περίοδος υψηλών πετρελαϊκών τιμών έπεται μιας περιόδου παγκόσμιας οικονομικής ανάκαμψης και κυκλικής ανοδικής τάσης των κεφαλαιαγορών, γεγονός που αποτελεί ένδειξη διαφορετικών κλαδικών τάσεων και ίσως ”μαρτυρά” πού θα σημειωθούν οι μελλοντικές αδυναμίες. Η τεχνική της CSFB συνδυάζει μεγέθη αποτίμησης και κερδών για να αναγνωρίσει εταιρίες που είναι ακριβές, αλλά και εκτεθειμένες στην υψηλότερη ενεργειακή επιβάρυνση.

Ο παγκόσμιος δείκτης του κλάδου των χημικών, στον οποίο το 60% του συνολικού κόστους σχετίζεται με τα καύσιμα, έχει σημειώσει μείωση 6% εφέτος. Εταιρίες όπως η Dow Chemicals (-6,3%), η Du Pont (-7,3%), η Ciba (-8,6%) και η Mitsui Chemicals (-13,8%) έχουν αποτυπώσει τα επιπλέον κόστη στη χρηματιστηριακή συμπεριφορά τους. Ωστόσο, άλλες όπως οι Syngenta, Eastman Chemicals, ΙCI και Sumitomo Chemicals επιδεικνύουν ακόμη κέρδη στο έτος.

Στον τομέα των ορυχείων, στον οποίο το 20% του συνολικού κόστους σχετίζεται με την ενέργεια, ο κλάδος έχει συρρικνωθεί σε παγκόσμιο επίπεδο κατά 10,3% μέχρι στιγμής εφέτος. Ωστόσο, άλλοι τομείς, όπως οι ανησυχίες για υπερθέρμανση της κινεζικής οικονομίας, έχουν επηρεάσει τη ζήτηση για βασικά μεταλλεύματα.

Οι μετοχές των εταιριών αλουμινίου είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένες στο υψηλότερο ενεργειακό κόστος, κάτι που αποτυπώνεται τόσο στις απώλειες ύψους 18,1% που σημειώνει η μετοχή της Alcoa όσο και στη συρρίκνωση κατά 21,7% του κλάδου αλουμινίου του S&P 500.

O κλάδος των εταιριών κατασκευαστικών υλικών, στις οποίες το 15% του κόστους αφορά τα καύσιμα, παραμένει σε θετικό έδαφος εφέτος, στο 1,9%. Ωστόσο, η μελλοντική εικόνα των παραγωγών τσιμέντου φαίνεται ”θολή”, καθώς το κόστος των καυσίμων ανέρχεται στο 25% του κόστους.

Οι αεροπορικές εταιρίες είναι το ολοφάνερο θύμα της ενεργειακής συγκυρίας και ο παγκόσμιος κλάδος έχει απολέσει 2,5% εφέτος.

Παρά το γεγονός ότι τα υποπροϊόντα πετρελαίου συνιστούν το 40% του κόστους πρώτων υλών των κατασκευαστών ελαστικών, τόσο η Michelin όσο και η Goodyear έχουν ενισχυθεί σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% εφέτος.

Διευρύνοντας το ερώτημα της επίδρασης της αυξημένης πετρελαϊκής τιμής στην οικονομική δραστηριότητα και τις τιμές, το οικονομικό μοντέλο του ΟΟΣΑ αναφέρει πως μια αύξηση κατά 10 δολ. το βαρέλι στις πετρελαϊκές τιμές, η οποία θα διατηρηθεί για περίοδο άνω του έτους, επιφέρει μείωση του πραγματικού ΑΕΠ των ΗΠΑ κατά 0,2% και προσθέτει 40 μονάδες βάσης στον πληθωρισμό.

Για την ευρωζώνη και την Ιαπωνία η επιβάρυνση που σχετίζεται με τον ως άνω παράγοντα είναι μεγαλύτερη –το επίπεδο του πραγματικού ΑΕΠ μειώνεται κατά 0,4% και ο πληθωρισμός ενισχύεται κατά 0,4%.

© The Financial Times Limited 2004. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v