Lex: Πετρέλαιο

Ποια είναι τα στοιχεία που συνθέτουν μια ”πετρελαϊκή κρίση”; Η τιμή του ”μαύρου χρυσού” γίνεται ξανά είδηση στις εφημερίδες. Ωστόσο, στην πραγματικότητα η εικόνα είναι λιγότερο ανησυχητική. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Deutsche Bank, η τιμή του αργού πετρελαίου πρέπει να φθάσει στα 50- 55 δολ. το βαρέλι σε πραγματικές τιμές, για να φθάσει στα επίπεδα του 1990.

Ποια είναι τα στοιχεία που συνθέτουν μια ”πετρελαϊκή κρίση”; Η τιμή του ”μαύρου χρυσού” γίνεται ξανά είδηση στις εφημερίδες.

Τα αμερικανικά συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης (futures) του εμπορεύματος έχουν ”σκαρφαλώσει” στα υψηλότερα επίπεδα όλων των εποχών, ξεπερνώντας το υψηλό ενδοσυνεδριακό επίπεδο των 41,15 δολ. του 1991. Ωστόσο, στην πραγματικότητα η εικόνα είναι λιγότερο ανησυχητική.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Deutsche Bank, η τιμή του αργού πετρελαίου πρέπει να φθάσει στα 50- 55 δολ. το βαρέλι σε πραγματικές τιμές, για να φθάσει στα επίπεδα του 1990. Οι συγκρίσεις με ακόμη προγενέστερες κρίσεις είναι ακόμη πιο αξιοσημείωτες. Για να φθάσει στα ανώτατα επίπεδα του 1973 και του 1979, τα οποία πυροδότησαν τις περιόδους ύφεσης στις ΗΠΑ, οι ονομαστικές τιμές θα πρέπει να ανέλθουν στα 60 και τα 100 δολάρια αντίστοιχα.

Επίσης, η επίδραση των υψηλών τιμών του πετρελαίου στην οικονομική δραστηριότητα είναι πολύ μικρότερη από αυτήν της δεκαετίας του ’70. Η ενεργειακή συνεισφορά στην παραγωγή 1 δολ. στο αμερικανικό Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν έχει μειωθεί κατά ένα εκτιμώμενο 40% από το 1973.

Τα υπόλοιπα ανεπτυγμένα κράτη έχουν επίσης αυξήσει την ενεργειακή τους αποδοτικότητα, ενώ η αδυναμία του αμερικανικού νομίσματος έχει μετριάσει την επίδραση των αυξανόμενων ονομαστικών τιμών του πετρελαίου στις αγορές Αγγλίας και Ευρώπης.

Θα υπάρξουν προβλήματα στην οικονομική δραστηριότητα. Σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις της International Energy Agency μια ενδεχόμενη διατήρηση της τιμής του πετρελαίου στα 35 δολ. για την υπόλοιπη χρονιά, θα συρρικνώσει την παγκόσμια ανάπτυξη κατά 0,5%.

Ωστόσο, αυτή η μείωση θα πρέπει να τεθεί σε πλαίσιο. Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης προβλέπει πως η ανάπτυξη των μελών του θα ανέλθει σε 3,4% εφέτος και 3,3% το 2005. Οι καταναλωτές μπορεί να σοκάρονται μπροστά από την αντλία της βενζίνης, αλλά η παγκόσμια οικονομία, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, θα πρέπει να μετριάσει την ανησυχία της.

© The Financial Times Limited 2004. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v