Η διάσωση των monoliners

Αγορά και πολιτικοί φαίνεται να θεωρούν πως ”ό,τι είναι καλό για την Ambac είναι καλό για την αμερικανική οικονομία”. Μάλλον κάνουν ”μέγα λάθος”, σπεύδει να υπογραμμίσει ο κ. Bill Gross, επικεφαλής της Pimco και γκουρού των ομολογιακών αγορών.

του William Gross, ιδρυτή και επικεφαλής της Pimco

Ό,τι είναι καλό για την Ambac, τον εκδότη ομολόγων, είναι καλό και για τις ΗΠΑ. Ιδιαίτερα σε βραχυχρόνιο ορίζοντα, εάν αποτρέψει τη στροφή στο ”σκιώδες” τραπεζικό σύστημα: Το υπερμοχλευμένο χρηματοοικονομικό μας σύστημα το οποίο στήριξε τις δαπάνες προκειμένου να κρατήσει σε ευθεία γραμμή την αμερικανική οικονομία.

Το επιχειρηματικό μοντέλο της Ambac είναι τόσο εσφαλμένο, όσο και αυτό που είχε περιγράψει ο κ. Charles Wilson, πρόεδρος της General Motors, πριν από μισό αιώνα.

Η απάντηση του κ. Wilson στην απόφαση της αμερικανικής Γερουσίας το 1955 για την G.M. ήταν ότι ο σχεδόν απόλυτος έλεγχός της από την αυτοκινητοβιομηχανία ήταν κάτι εξαιρετικά θετικό για τις ΗΠΑ. Όμως όταν η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία έπαψε να είναι μονοπώλιο και αναγκάστηκε να προσφέρει πραγματικά κίνητρα στους εργαζομένους της, τότε το χαμόγελο του κ. Wilson μετατράπηκε σε γκριμάτσα αγωνίας.

Αποτέλεσμα ήταν η αμερικανική οικονομία να εγκαταλείψει τη βιομηχανία και να αποφασίσει ότι αυτό που θα μπορούσε να τη στηρίξει είναι ο χρηματοοικονομικός κλάδος.

Όσοι διατηρούν την πίστη τους ότι η οικονομία που στηρίζεται στον χρηματοοικονομικό κλάδο μπορεί να παραμείνει υγιής τίθενται υπό αμφισβήτηση το τελευταίο διάστημα.

Όποιος επιθυμεί να ασκήσει κριτική μπορεί να ανακαλύψει πλήθος παραδειγμάτων από ”φούσκες” που αφορούν σε δομημένα επενδυτικά προϊόντα –από την αγορά subprime έως τις εγγυημένες δανειακές υποχρεώσεις (CDOs)– και απειλούν να τινάξουν στον αέρα την οικονομία.

Το πλέον πρόσφατο αφορά στην Ambac, η οποία θεωρείται ο σημαντικότερος κρίκος σε μία αλυσίδα που δεν θα πρέπει να επιτρέψουμε να σπάσει.

Οι ασφαλιστές πιστωτικών κινδύνων, ή monoliners, έχουν λάβει αυτή την ”ονομασία” καθώς ασφαλίζουν μόνο μία συγκεκριμένη μορφή επιχειρήσεων - τα δημοτικά ομόλογα.

Σήμερα, όμως, έχουν στραφεί στην ασφάλιση πληθώρας χρηματοπιστωτικών προϊόντων. Με δεδομένο, δε, ότι διαθέτουν αξιολόγηση ”AAA”, τους βοήθησε να δημιουργήσουν μια μορφή φούσκας.

Η πιθανότητα οι monoliners να κατορθώσουν να σηκώσουν όλο το βάρος όπως ο Άτλαντας εξαρχής δεν θεωρούνταν ορθή. Πώς μπορεί η Ambac, παρά την εντυπωσιακή αξιολόγηση ”ΑΑΑ”, αλλά με μετοχικό κεφάλαιο λιγότερο από πέντε δισ. δολάρια, να ασφαλίσει την πολιτεία της Καλιφόρνιας, δηλαδή την έκτη μεγαλύτερη οικονομία της υφηλίου;

Πώς θα μπορούσε κάποιος που επενδύει σε δημοτικά ομόλογα της Καλιφόρνιας να εμπιστευτεί μία εταιρία που δεν μπορεί να του εξασφαλίσει ότι σε περίπτωση αποστράγγισης των πιστωτικών αγορών ο ίδιος θα έχει πρόσβαση σε κεφάλαια;

Όσο, όμως, το παραπάνω όνειρο διατηρούνταν ζωντανό, κατέστη φανερό ότι οι monoliners στήριξαν το ”σκιώδες” τραπεζικό μας σύστημα και ως εκ τούτου την ανάπτυξη των ΗΠΑ αλλά και της παγκόσμιας οικονομίας.

Οι Αμερικανοί καταναλωτές είχαν τη δυνατότητα εκτεταμένου και εύκολου δανεισμού, γεγονός το οποίο ανέβασε σε αφύσικα επίπεδα τις δαπάνες τους και την υποτιθέμενη αγοραστική τους δύναμη.

Προκειμένου αυτή η εικόνα να μην αντιστραφεί, οι λαμβάνοντες τις αποφάσεις κατήρτισαν ένα ”σχέδιο σωτηρίας”, υπό τη λογική πως ό,τι είναι καλό για την Ambac είναι καλό για τις ΗΠΑ και πιθανώς και για την παγκόσμια οικονομία.

Σε βραχυπρόθεσμο διάστημα αυτό λειτουργεί. Το αποδεικνύει και η ανάκαμψη των αγορών. Αλλά όπως και στην περίπτωση της General Motor αυτό το ”όνειρο” δεν μπορεί να διαρκέσει για πάντα. Η μοντέρνα οικονομία των ΗΠΑ προσπαθεί να πείσει ότι έχει τη δυνατότητα να εγγυηθεί την παγκόσμια ευμάρεια, χωρίς όμως να διαθέτει το απαραίτητο υπόβαθρο για να το πράξει.

Ούτε τα εξαιρετικά χαμηλά επιτόκια, ούτε οι φοροαπαλλαγές, ούτε η παροχή βοήθειας στους monoliners μπορούν να αλλάξουν την παραπάνω αντίληψη.

© The Financial Times Limited 2008. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v