Ο αστακός, ο οποίος έχει εξελιχθεί σε προσιτή πολυτέλεια τα τελευταία πέντε χρόνια, μπορεί να γίνει πιο ακριβός καθώς οι τιμές χονδρικής έχουν αγγίξει τα υψηλότερα επίπεδά τους εδώ και μια δεκαετία, χάρη στη μεγάλη αύξηση της ζήτησης από αλυσίδες «Burger & Lobster».
Η ζήτηση για το θαλασσινό έρχεται καθώς η επιτυχία των εστιατορίων Burger & Lobster έχει κάνει πολύ πιο δημοφιλές το roll αστακού (lobster roll), το οποίο, μαζί με το «pork bun», έχουν εξελιχθεί στις αγαπημένες hipster επιλογές.
Στο Λονδίνο, το Burger & Lobster που άνοιξε το 2011, έχει σταθεί πρωτοπόρο στο είδος και έχει επεκταθεί σε άλλες πόλεις σε όλο τον κόσμο. Την λογική του, η οποία είναι να σερβίρει ένα συγκεκριμένο, μικρό μενού από burgers και συνταγές αστακού σε προσιτές τιμές, έχουν αγκαλιάσει ιδιοκτήτες εστιατορίων σε όλο τον κόσμο.
«Το ''φαινόμενο'' lobster roll έχει δημιουργήσει υπερβολική ζήτηση για ψίχα αστακού», εξήγησε ο Michael Tourkistas, διευθύνων σύμβουλος στην East Coast Seafoods, κορυφαία αμερικανική εταιρία θαλασσινών με έδρα στη Μασαχουσέτη.
Το lobster roll δεν είναι κάτι καινούριο, ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά «ήταν κάτι το παραδοσιακό, που τρωγόταν όταν κάποιος επισκεπτόταν την Νέα Αγγλία, για παράδειγμα», πρόσθεσε ο κ. Tourkistas, με την ιδέα να εξαπλώνεται από γκουρμέ εστιατόρια σε καντίνες σε ολόκληρες τις ΗΠΑ.
Οι τιμές του αστακού βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε υψηλά 11 ετών, με τις τιμές χονδρικής στα έξι δολάρια η λίβρα, σύμφωνα με τον αμερικανικό όμιλο δεδομένων, Urner Barry.
«Η ισχυρή ζήτηση και η περιορισμένη προσφορά πιέζουν τις τιμές υψηλότερα, ιδιαίτερα για ψίχα αστακού», επιβεβαίωσε ο Audun Lem, της Διεθνούς Οργάνωσης Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών (FAO).
Η αλλαγή της θέσης του αστακού στην αγορά θαλασσινών, από δαπανηρή λιχουδιά σε δημοφιλές έδεσμα, οφείλεται κατά ένα μέρος σε μια κρίση που καθήλωσε την αμερικανική βιομηχανία αστακού.
Η ζήτηση εμφάνισε τεράστια πτώση μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση το 2008, ενώ από την πλευρά της προσφοράς, τα ζεστά νερά οδήγησαν σε έναν κορεσμό στα καρκινοειδή στο Μέιν, στην ανατολική ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών. Η αγορά αστακού υποχώρησε σε ιστορικά χαμηλά, με τις τιμές χονδρικής να βουλιάζουν στα 3,70 δολάρια το 2009.
Η υποχώρηση των τιμών έφερε νέα ζήτηση, με την Ασία να γίνεται μία από τις αναπτυσσόμενες αγορές, μαζί με τη δημοτικότητα των lobster rolls στους hipsters των δυτικών αγορών. Ο αστακός έχει επίσης κάνει την εμφάνισή του σε αλυσίδες λιανικής χαμηλού κόστους, με το Lidl να προσφέρει κατεψυγμένο αστακό σε αγοραστές στη Βρετανία, για πέντε στερλίνες το κομμάτι.
Η αυξανόμενη δημοτικότητα σημαίνει πως η συνεχιζόμενη άνοδος στην προσφορά, ιδιαίτερα στη Βόρεια Αμερική, δεν έχει καταφέρει να ελαττώσει την τιμή. Οι αστακοί που «πιάστηκαν» πέρυσι εκτιμάται ότι αυξήθηκαν κατά 80% στα 300 εκατ. λίβρες από το 2005 και σχεδόν 60% από το 2009, όταν υποχώρησαν πολύ οι τιμές χονδρικής, σύμφωνα με την East Coast Seafoods.
Οι παγκόσμιες εισαγωγές αυξήθηκαν κατά περίπου 7% το πρώτο τρίμηνο του 2016 σε 29.100 τόνους σε σχέση με το 2015, με τις εισαγωγές στην ΕΕ να έχουν ενισχυθεί κατά 20%. Αν και έχει υποχωρήσει η ζήτηση από την Κίνα λόγω της επιβράδυνσης της οικονομικής ανάπτυξης, άλλες ασιατικές αγορές όπως η Κορέα, η Ιαπωνία και η Ταϊλάνδη αυξάνουν τις εισαγωγές τους, σύμφωνα με την FAO.
© The Financial Times Limited 2016. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation