Το διαζύγιο Πιτ-Τζολί και το αβέβαιο μέλλον των ταμπλόιντ

Ο χωρισμός του διάσημου ζεύγους ήταν ένα «διαδικτυακό σουξέ» αλλά τα σκανδαλοθηρικά έντυπα χρειάζονται νέες πηγές εσόδων. Γιατί το ίντερνετ ήταν ευχή και κατάρα μαζί. Η εγκατάλειψη του paywall, η βουτιά στα διαφημιστικά έσοδα και η στροφή σε συγγενείς υπηρεσίες.

  • του Matthew Garrahan
Το διαζύγιο Πιτ-Τζολί και το αβέβαιο μέλλον των ταμπλόιντ

H απόφαση της Αντζελίνα Τζολί να χωρίσει από τον Μπραντ Πιτ αυτήν την εβδομάδα ήταν – στον κόσμο των ταμπλόιντ τουλάχιστον – η αίτηση διαζυγίου που συντάραξε τον κόσμο.

Ήταν πρώτο θέμα σε εφημερίδες και ενημερωτικές ιστοσελίδες από την Ισλανδία ως το Ισραήλ, ενώ τα δίκτυα καλωδιακής τηλεόρασης στις ΗΠΑ έφτασαν στο σημείο να διακόψουν την κάλυψη του Ντόναλντ Τραμπ για να το μεταδώσουν.

Πρώτη μετέδωσε την είδηση για το ζεύγος Μπραντζελίνα η ΤΜΖ, η ιστοσελίδα της Time Warner που ειδικεύεται στα κουτσομπολιά του Χόλιγουντ και έχει κάνει τις μεγαλύτερες αποκαλύψεις για διασημότητες τα τελευταία χρόνια, από την σύλληψη του Μελ Γκίμπσον για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, μέχρι τους θανάτους των Μάικλ Τζάκσον και Πρινς.

Το διαδίκτυο έχει διευρύνει την διανομή σκανδαλοθηρικών ειδήσεων, το οποίο σημαίνει πως οποιοσδήποτε είχε ένα πρόσκαιρο ενδιαφέρον για την σχέση ανάμεσα στην κα Τζολί και στον κ. Πιτ ήταν σε θέση να βρει αμέτρητες φήμες  για αυτήν μέσα στην εβδομάδα. Έχει επίσης αυξήσει την ταχύτητα μετάδοσης, με την ΤΜΖ να δημοσιεύει την ιστορία στο διαδίκτυο λίγα μόλις λεπτά μετά την αίτηση διαζυγίου που κατέθεσαν οι δικηγόροι της κα Τζολί σε δικαστήριο του Λος Άντζελες.

Αλλά το διαδίκτυο είναι ταυτόχρονα και καταστροφή για τα ταμπλόιντ, τα οποία είχαν υψηλά κέρδη στο μεγαλύτερο μέρος του περασμένου αιώνα όταν οι πεινασμένοι για κουτσομπολιά αγόραζαν ακόμα σκανδαλοθηρικά έντυπα. Την τελευταία δεκαετία, oι πωλήσεις φύλλων έχουν καταγράψει μεγάλη πτώση, ενώ τελευταία συρρικνώνονται και τα διαφημιστικά έσοδα.

Το ίδιο δύσκολα είναι τα πράγματα και στο διαδίκτυο, ακόμα και για ιστοσελίδες όπως η ΤΜΖ, που δεν έχει συνδρομή, όπως οι περισσότεροι ανταγωνιστές.

Οι διαφημίσεις στο διαδίκτυο, που κάποτε ήταν η βασική πηγή εσόδων για τους ψηφιακούς εκδότες, αναμένεται να βουτήξουν τα επόμενα τρία χρόνια, ξεπερνώντας τις απώλειες διαφημιστικών εσόδων σε εφημερίδες και περιοδικά.

Oι δαπάνες για διαφημίσεις σε ιστοσελίδες στο διαδίκτυο θα υποχωρήσουν σε παγκόσμιο επίπεδο κατά 10,7 δισ. δολάρια στα 88 δισ. δολάρια ως το 2018, σύμφωνα με τις πρόσφατες προβλέψεις της Zenith για την επόμενη τριετία. Οι διαφημίσεις σε εφημερίδες και περιοδικά αντίθετα θα συρρικνωθούν κατά 5 δισ. δολάρια στα 54 δισ.

Πως μπορούν και επιβιώνουν τα ταμπλόιντ και οι ιστοσελίδες σκανδαλοθηρικού περιεχομένου;

Η απάντηση κρύβεται στα έσοδα από συγγενείς υπηρεσίες. Η Time Warner δεν δημοσιεύει αναλυτικά στοιχεία για τις οικονομικές επιδόσεις της TMZ – η ιστοσελίδα θεωρείται μέρος των στούντιο Warner Brothers στο Χόλιγουντ – αλλά η μονάδα είναι γνωστό ότι βγάζει τα περισσότερα κέρδη της από ένα τηλεοπτικό σόου, που έχει μετατρέψει σε σταρ τoν εκδότη της Χάρβει Λέβιν.

Η TMZ προσφέρει επίσης τουρ με λεωφορεία στο Λος Άντζελες, μεταφέροντας τουρίστες σε δρόμους γεμάτους πολυτελή σπίτια όπου μπορούν να κοιτούν με το στόμα ανοιχτό τις κατοικίες διάσημων και πλουσίων.

Και άλλα εκδοτικά συγκροτήματα με ισχυρή παρουσία στο διαδίκτυο έχουν αλλάξει προσέγγιση. Η Sun, το πιο δημοφιλές ταμπλόιντ της Βρετανίας και ένα από τα πιο πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία του Ρούπερτ Μέρντοχ, πρόσφερε το περιεχόμενο της πίσω από ένα paywall – με το σκεπτικό ότι οι τακτικοί αναγνώστες θα ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν. Αλλά αν και η News UK επιμένει με την χρήση paywall στους Times – τον Ιανουάριο, η εφημερίδα είχε περίπου 170.000 συνδρομητές – η Ρεμπέκα Μπρουκς, που επέστρεψε στην εταιρεία ως CEO, έκανε την Sun ελεύθερη για το αναγνωστικό κοινό, προσλαμβάνοντας τον Κιθ Πουλ από την Mail Online στις ΗΠΑ ως ψηφιακό εκδότη.

Η εγκατάλειψη του paywall και η επιλογή πιο εύπεπτων θεμάτων έχει σίγουρα αυξήσει το αναγνωστικό κοινό: η Sun είχε κοντά στα 3 εκατομμύρια καθημερινούς αναγνώστες το Σεπτέμβριο και ήταν η ενημερωτική ιστοσελίδα με την ταχύτερη ανάπτυξη εκείνο τον μήνα.

Αλλά χρειάζεται κάτι περισσότερο από νέους αναγνώστες. Οπότε αυτό το καλοκαίρι λάνσαρε την Sun Bets, μια διαδικτυακή αθλητική εφημερίδα που παντρεύει την κάλυψη αθλητικών γεγονότων με το στοίχημα. Η News UK απέκτησε πρόσφατα και την Wireless Group, την ιδιοκτήτρια του ραδιοφωνικού σταθμού Talksport, έναντι 220 εκατ. βρετανικών λιρών, με στόχο τις συνδυαστικές πωλήσεις διαφημίσεων με τις εφημερίδες της, κυρίως την Sun.

Τα ταμπλόιντ συνεχίζουν να ασκούν μεγάλη επιρροή και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Η Sun για παράδειγμα, ήταν μια από τις πιο δυνατές φωνές στον βρετανικό τύπο υπέρ της αποχώρησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση και είχε επίσης στηρίξει με επιτυχία το συντηρητικό πάρτι στις προηγούμενες βουλευτικές εκλογές.

Αλλά η κατάρρευση των διαφημιστικών εσόδων στο διαδίκτυο και στον τύπο έχει αποδυναμώσει τα ταμπλόιντ οικονομικά και δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι θα βρεθεί γρήγορα η απάντηση, εκτός αν πείσουν τους αναγνώστες τους στο διαδίκτυο να αγοράσουν σχετικές υπηρεσίες και προϊόντα.

Στα θετικά για την Sun είναι η αύξηση των αναγνωστών της στο διαδίκτυο. Και μολονότι δεν αναμένεται να προσφέρει τουρ με διασημότητες στο Λονδίνο, θα εξετάσει σίγουρα άλλες νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες.  

Χωρίς αυτές η Sun θα δυσκολευτεί να λάμψει στο μέλλον.

© The Financial Times Limited 2016. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v