Οι Βρυξέλλες πρόκειται να κάνουν έκκληση στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να μην απαγορεύουν ή περιορίζουν υπηρεσίες όπως οι Uber και Airbnb, σε μια προσπάθεια να εκτρέψουν μια «ρυθμιστική επίθεση» των εθνικών αρχών στην «οικονομία διαμοιρασμού» στην Ευρώπη.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ορίσει αυτή την εβδομάδα τις κατευθυντήριες γραμμές προκειμένου να εναρμονίσει τη συχνά εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση που απολαμβάνουν οι επιχειρήσεις που προσπαθούν να αναδιοργανώσουν τομείς από τη διαμονή μέχρι τις μεταφορές, σε όλο το μπλοκ των 28 χωρών.
Παρότι επιχειρήσεις όπως η εταιρία άμεσων μεταφορών, Uber, έχουν καλωσοριστεί από χώρες περιλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, τα στελέχη τους έχουν απειληθεί με σκληρά πρόστιμα ή ακόμη και φυλάκιση σε χώρες όπως η Γαλλία.
Ένα συνεκτικό ρυθμιστικό πλαίσιο σε πανευρωπαϊκή βάση θα μπορούσε να προσφέρει τεράστια τόνωση σε αυτές τις επιχειρήσεις, ακυρώνοντας την ανάγκη οι εταιρίες να αντιμάχονται 28 διαφορετικές ρυθμιστικές αρχές.
Η απαγόρευση υπηρεσιών θα πρέπει να αποτελεί «μέτρο έσχατης ανάγκης» για τις κυβερνήσεις, σύμφωνα με τις οδηγίες που αναφέρονται σε προσχέδιο που εξέτασαν οι Financial Times και το οποίο θα δημοσιευτεί την Πέμπτη.
Η κίνηση να βοηθηθούν οι νέες εταιρίες που έρχονται, θα αμβλύνει μέρος των εντάσεων σχετικά με τις τεχνολογικές ρυθμίσεις μεταξύ Βρυξελλών και Ουάσινγκτον, όπου οι προσπάθειες της Ευρώπης να χαλιναγωγήσει την ισχύ εταιριών όπως η Google και η Apple στην αγορά, έχουν προκαλέσει τριβή. Πέρυσι, ο Αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα κατηγόρησε την ΕΕ πως το ρυθμιστικό της πλαίσιο έχει «σχεδιαστεί για να διαμορφώσει ένα μέρος των εμπορικών τους συμφερόντων».
Ωστόσο, αν και οι περισσότερες από τις νέες οδηγίες θα χαιρετιστούν από τους κυρίως αμερικανικούς ομίλους που κυριαρχούν στον τομέα της λεγόμενης οικονομίας διαμοιρασμού, κάποιες θα προκαλέσουν την ανησυχία της Silicon Valley.
Η Κομισιόν προτείνει, σε περίπτωση εταιριών που δεν επιτρέπουν στους φορείς τους να θεσπίσουν τις δικές τους τιμές ή που τους αναγκάζουν να δέχονται πελάτες, αυτό να θεωρείται «εργασιακή σχέση».
Οποιοσδήποτε τέτοιος ορισμός θα αντιμετωπίσει την αντίσταση της Uber, η οποία έχει επιχειρηματολογήσει δυναμικά ότι οι οδηγοί της δεν είναι εργαζόμενοι, το οποίο σημαίνει πως η εταιρία δεν απαιτείται να κάνει πράγματα όπως να καταβάλει για λογαριασμό τους εισφορές σε συστήματα κοινωνικής ασφάλισης.
Η κίνηση της Κομισιόν έρχεται αφότου υπηρεσίες όπως η Uber αντιμετώπισαν μερική απαγόρευση των δραστηριοτήτων τους σε χώρες σε όλη την Ευρώπη, περιλαμβανομένων του Βελγίου, της Ολλανδίας, της Γαλλίας και της Ολλανδίας.
Οι Βρυξέλλες έχουν επίσης ασκήσει κριτική σε κινήσεις όπως η προσπάθεια του Βερολίνου να πάρει αυστηρά μέτρα κατά ιδιοκτητών ακινήτων που συνεργάζονται με την Airbnb, εισάγοντας πρόστιμα μέχρι και 100.000 ευρώ για ανθρώπους που νοικιάζουν ολόκληρα τα διαμερίσματά τους μέσω του ιστότοπου.
Η Κομισιόν τόνισε πως τέτοιου είδους κανόνες είναι «γενικά δύσκολο να αιτιολογηθούν». Αντίθετα, οι χώρες θα έπρεπε να εξετάσουν μέτρα όπως η εισαγωγή φραγμών στον αριθμό των ημερών που μπορεί κανείς να μισθώσει ένα διαμέρισμα μέσω ιστότοπων όπως η Airbnb.
Η Επιτροπή φαίνεται επίσης ότι υπερασπίζεται τα συστήματα αξιολόγησης που χρησιμοποιούν εταιρίες όπως η Uber, επιχειρηματολογώντας πως το να μπορεί κανείς να αξιολογήσει έναν οδηγό μπορεί να οδηγήσει σε ασφαλέστερες υπηρεσίες. Οι επικριτές του συστήματος αυτού έχουν υπογραμμίσει ότι όταν βασίζεται κανείς σε αξιολογήσεις για να κρίνει τους οδηγούς, αυτό ενδέχεται να μην είναι ασφαλές.
Οι οδηγίες αποσκοπούν στο να ενθαρρύνουν τις ευρωπαϊκές χώρες να επανεξετάσουν τους ρυθμιστικούς τους κανόνες για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην οικονομία διαμοιρασμού. Εταιρίες όπως η Uber έχουν ήδη προχωρήσει σε καταγγελίες στις Βρυξέλλες –οι οποίες είναι επιφορτισμένες με το καθήκον να διασφαλίσουν την τήρηση των ευρωπαϊκών συνθηκών- σχετικά με τη συμπεριφορά που έχουν αντιμετωπίσει σε διάφορες χώρες. Τα αποτελέσματα αυτών των ερευνών αναμένεται να δοθούν σε λίγους μήνες.
Σε γενικές γραμμές, η Κομισιόν προσφέρει σε επιχειρήσεις της οικονομίας διαμοιρασμού πιο επιεικείς ακροάσεις. Η Elzbieta Bienkowska, η επίτροπος για τη βιομηχανία και την εσωτερική αγορά, συνέκρινε πέρυσι τους επικριτές της Uber με εκείνους που διαμαρτύρονταν ενάντια στα τυπογραφικά πιεστήρια στο μεσαίωνα.
Τόσο το Παρίσι όσο και το Βερολίνο είναι πρόθυμα να δείξουν μεγαλύτερη αυστηρότητα στις νέες εταιρίες που έρχονται, επιχειρηματολογώντας ότι τα εθνικά ρυθμιστικά πλαίσια δε θα έπρεπε να περιοριστούν για λογαριασμό τους.
© The Financial Times Limited 2016. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation