Η Πορτογαλία ανοίγει μέτωπο με ξένους επενδυτές

Η κίνηση της αριστερής κυβέρνησης να επιβάλει bail in σε κατόχους ομολόγων της Novo Banco άναψε τα αίματα. Την κόντρα συντηρεί η προσπάθεια ανάκτησης του ελέγχου της Air Portugal και η ακύρωση συμβάσεων.

  • του Peter Wise
Η Πορτογαλία ανοίγει μέτωπο με ξένους επενδυτές

Η Πορτογαλία έχει συγκρουστεί μετωπικά με διεθνείς επενδυτές για την αμφιλεγόμενη απόφαση να αναδιαρθρώσει μία από τις μεγαλύτερες τράπεζες της χώρας, καθώς η νέα σοσιαλιστική κυβέρνηση προσπαθεί να εξισορροπήσει ένα περιβάλλον φιλικό προς τις εταιρίες, με μια δέσμευση να δώσει τέλος στην τιμωρητική λιτότητα που έχει κρατήσει χρόνια.

Κάποιοι από τους μεγαλύτερους επενδυτές σε ομόλογα στον κόσμο απείλησαν πως θα αναλάβουν νομική δράση, αφού η Τράπεζα της Πορτογαλίας επέβαλε απώλειες σχεδόν δύο δισ. δολαρίων σε χρέος πρώτης εξασφάλισης (senior debt) στη Novo Banco. Κινήσεις για μεταβολή ή ακύρωση συμφωνιών στον τομέα των μεταφορών, περιλαμβανομένης της ιδιωτικοποίησης του εθνικού αερομεταφορέα, έχουν πυροδοτήσει παρόμοιες διαμαρτυρίες από εξοργισμένες ξένες εταιρίες.

Οι απειλές από τους επενδυτές έχουν αναδείξει το στενό μονοπάτι στο οποίο ο Αντόνιο Κόστα, ο νέος κεντροαριστερός πρωθυπουργός, πρέπει να βαδίσει ώστε να κρατήσει την Πορτογαλία ανοικτή για τις επιχειρήσεις και να διατηρήσει τη στήριξη των κομμάτων της άκρας αριστεράς, από την οποία εξαρτάται η κυβέρνηση μειοψηφίας του.

«(Ο κ. Κόστα) έχει έρθει αντιμέτωπος με το απίθανο έργο της συμφιλίωσης των ανταγωνιστικών απαιτήσεων μεταξύ των αριστερών εταίρων του και της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας», ανέφερε ο Mujtaba Rahman του συμβουλευτικού ομίλου Eurasia Group. Αυτό είναι πιθανό να «έχει αρνητικό αντίκτυπο στο επιχειρηματικό περιβάλλον της Πορτογαλίας για πολλά χρόνια».

Ο κ. Κόστα ανέλαβε τον Νοέμβριο, σφυρηλατώντας μια «συμμαχία κατά της λιτότητας» με το ριζοσπαστικό Αριστερό Μπλοκ (BE) και το σκληροπυρηνικό Κομμουνιστικό Κόμμα (PCP), αφού οι γενικές εκλογές δεν παρήγαγαν αποτέλεσμα.

Ο Pedro Passos Coelho, ο πρώην κεντροδεξιός πρωθυπουργός που ηγήθηκε της Πορτογαλίας κατά τη διάρκεια ενός τριετούς προγράμματος διάσωσης, επιτέθηκε την Τετάρτη στη νέα κυβέρνηση για τη στάση έναντι των επενδυτών εν μέσω μιας επισφαλούς οικονομικής ανάκαμψης. «Μεταστρέφοντας και καταστρέφοντας» αυτά που είχε κάνει η προηγούμενη διακυβέρνηση, ο κ. Κόστα «υπονομεύει την εμπιστοσύνη των ξένων επενδυτών», επεσήμανε μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό Renescença.

Η οργή των επενδυτών για το θέμα της Novo Banco, της «καλής» τράπεζας που διασώθηκε από τα απομεινάρια της Banco Espírito Santo, της κάποτε μεγαλύτερης εισηγμένης τράπεζας της χώρας, εστιάζει στην Τράπεζα της Πορτογαλίας και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ,επειδή αποφάσισαν τον Δεκέμβριο ένα bail in κάποιων 18μηνων senior bonds μετά την αρχική απόφαση της τράπεζας.

Δέκα μέρες νωρίτερα, η νέα κυβέρνηση είχε διασώσει την Banco Internacional de Funchal (Banif), δαπανώντας 2,2 δισ. ευρώ για να σώσει μια μικρή τράπεζα αποτρέποντας μια εκκαθάριση. Ο Μάριο Σεντένο, υπουργός Οικονομικών, ανέφερε πως αν η χώρα άφηνε την Banif να καταρρεύσει, αυτό θα στοίχιζε στο κράτος 10 δισ. ευρώ, θα οδηγούσε χιλιάδες στην ανεργία και θα κλόνιζε τη σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος.

Το δίκτυο καταστημάτων και τα βιώσιμα περιουσιακά στοιχεία της Banif πωλήθηκαν στην ισπανική Santander για 150 εκατ. ευρώ. Η κυβέρνηση δεσμεύτηκε επίσης πως δεν θα ξοδευτούν άλλα χρήματα φορολογουμένων για διασώσεις τραπεζών, οι οποίες ήδη κόστισαν στο κράτος 11,8 δισ. την περίοδο μεταξύ 2008 και 2014.

Η υπόσχεση τηρήθηκε όταν η Τράπεζα της Πορτογαλίας παρενέβη την επόμενη εβδομάδα για να καλύψει μια έλλειψη κεφαλαίου 1,4 δισ. ευρώ στη Novo Banco, επιβάλλοντας απώλειες στους ανώτατους πιστωτές, αντί να απευθυνθεί στο fund για τη διάσωση των τραπεζών, στο οποίο συνδράμουν όλες οι τράπεζες ώστε να συμπληρωθούν τα 4,9 δισ. ευρώ που ήδη έχουν τοποθετηθεί στην τράπεζα.

Οι διεθνείς επενδυτές που έχουν πληγεί από τον κανονισμό, έχουν προειδοποιήσει πως αυτός θα πιέσει προς τα πάνω τα κόστη δανεισμού για άλλες πορτογαλικές τράπεζες και πως επίσης θα επηρεάσει τα κόστη δανεισμού της κυβέρνησης.

Οι επενδυτές έχουν επίσης εξοργιστεί από τις προσπάθειες του κ. Κόστα να επανεγκαθιδρύσει τον δημόσιο έλεγχο στην TAP-Air Portugal, την εθνική αεροπορική εταιρία από την οποία η προηγούμενη κυβέρνηση είχε πουλήσει πλειοψηφική συμμετοχή σε μια κοινοπραξία που περιλάμβανε τον David Neeleman, ιδρυτή της JetBlue, και μια πορτογαλική εταιρία λεωφορείων.

Ο σοσιαλιστής ηγέτης, αμφισβητώντας την ισχύ μιας σύμβασης που υπογράφηκε τον Νοέμβριο από την υπηρεσιακή κεντροδεξιά κυβέρνηση, έχει τονίσει ότι το κράτος θα ανακτήσει το ποσοστό πλειοψηφίας στην TAP «ό,τι κι αν γίνει».

Ωστόσο, η κοινοπραξία, η οποία έχει πληρώσει 10 εκατ. ευρώ για το 61% της βαθιά χρεωμένης αεροπορικής εταιρίας και έχει εκπληρώσει ένα μέρος μιας δέσμευσης για επενδύσεις 338 εκατ., αγωνίζεται να υποστηρίξει το συμβόλαιο που υπέγραψε.

«Η μεταστροφή της ιδιωτικοποίησης θα ήταν οπισθοδρομικό βήμα για την TAP και την Πορτογαλία», ανέφερε ο κ. Neeleman.

Στο μεταξύ, η βρετανική National Express, μαζί με ισπανικές, γαλλικές και μεξικανικές εταιρίες, αντιστέκονται σε μια κυβερνητική απόφαση να ανατρέψει την ανάθεση των συμβάσεων που αναμένουν τελική έγκριση από τις ρυθμιστικές αρχές, ώστε να λειτουργήσουν δίκτυα λεωφορείων, τραμ και ελαφρού σιδηροδρόμου σε Λισαβόνα και Πόρτο. Η μεξικανική και η βρετανική πρεσβεία στη Λισαβόνα έχουν εκφράσει δημόσια τις ανησυχίες τους επάνω στο θέμα.

© The Financial Times Limited 2016. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v