Οι διαμάχες ανάμεσα σε σκληροπυρηνικούς αριστερούς υπουργούς και οι μακροχρόνιες ανησυχίες σχετικά με το μέλλον της Ελλάδας στην ευρωζώνη δεν έχουν καταστήσει ευκολότερη την πώληση ελληνικών περιουσιακών στοιχείων σε ξένους επενδυτές.
Και πάλι, τέτοιου είδους περισπασμοί δεν έχουν πλήξει τις ελπίδες του Στέργιου Πιτσιόρλα, να ολοκληρώσει τρεις ζωτικής σημασίας πωλήσεις υποδομών, που πιθανώς αξίζουν δισεκατομμύρια ευρώ, μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους.
Ο πρόεδρος του ταμείου ιδιωτικοποιήσεων της Ελλάδας, του ΤΑΙΠΕΔ, επιμένει πως οι συμφωνίες που περιλαμβάνουν λιμάνια, σιδηροδρομικές γραμμές και αεροδρόμια και που είχαν παγώσει όταν η αριστερή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε τον Ιανουάριο, τώρα συνεχίζονται και πάλι.
«Αυτές οι συναλλαγές θα έχουν μεγάλο οικονομικό αντίκτυπο. Όταν ολοκληρωθούν, η ελληνική οικονομία θα παρουσιάζει μία πολύ διαφορετική εικόνα», τόνισε ο κ. Πιτσιόρλας σε συνέντευξή του.
Η Ελλάδα δεσμεύτηκε να ιδιωτικοποιήσει κρατικά περιουσιακά στοιχεία αξίας 50 δισ. ευρώ, προκειμένου να βοηθήσει την αποπληρωμή των δανείων της, όταν δέχθηκε την πρώτη διεθνή της διάσωση το 2010. Ωστόσο, το πρόγραμμα μέχρι στιγμής είναι ένα χάος. Οι εισπράξεις μετρητών το περασμένο έτος ήταν μόλις 530 εκατ. ευρώ.
Τα μέλη του αριστερού κόμματος του ΣΥΡΙΖΑ έχουν εκφράσει βαθιές αντιρρήσεις στις ιδιωτικοποιήσεις. Η οργισμένη αντιπαράθεσή του με τους Ευρωπαίους εταίρους νωρίτερα φέτος, σχετικά με μία τρίτη διάσωση, ώθησε την Ελλάδα έξω από τον χάρτη των πιθανών επενδυτών. Πολλοί επενδυτικοί τραπεζίτες εξακολουθούν να θεωρούν την Ελλάδα «μη επενδύσιμη».
Αλλά αφού ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας συμφώνησε τον Αύγουστο σε μία τριετή συμφωνία αξίας 86 δισ. με τους πιστωτές, η οποία διευκρίνιζε το ότι οι ιδιωτικοποιήσεις που ήδη έτρεχαν έπρεπε να ολοκληρωθούν, το ΤΑΙΠΕΔ συνέχισε τη δουλειά.
Τα έσοδα από τις πωλήσεις θα είναι ελάχιστα φέτος, αλλά το ταμείο προσβλέπει σε 3,5 δισ. ευρώ το 2016 που θα διοχετευθούν στη μείωση του τεράστιου δημόσιου χρέους της Ελλάδας, το οποίο έχει προβλεφθεί ότι θα αγγίξει το 200% της εθνικής παραγωγής το επόμενο έτος.
Μία νέα ελληνική αρχή ιδιωτικοποιήσεων και επένδυσης εγκαθιδρύεται τώρα, με ένα φιλόδοξο στόχο του να συλλέξει 50 δισ. ευρώ από πωλήσεις κρατικών εταιριών και ακινήτων. Με την επιμονή του ΣΥΡΙΖΑ, ένα ποσοστό των μελλοντικών εσόδων θα χρησιμοποιηθεί για τη στήριξη της οικονομικής ανάπτυξης, μία κίνηση που βοήθησε στο να ξεπεραστεί η περιχαρακωμένη αντίσταση της πιο σκληροπυρηνικής φατρίας του κόμματος στην ιδιωτικοποίηση.
Επιτακτική προτεραιότητα του κ. Πιτσιόρλα είναι να υπογράψει μία σύμβαση τον Δεκέμβριο με τη Fraport, τον γερμανικό φορέα εκμετάλλευσης αερολιμένων, η οποία συμφώνησε πέρυσι να πληρώσει 1,2 δισ. ευρώ για την εκχώρηση για 40 χρόνια 14 περιφερειακών αεροδρομίων, ώστε να τα αναβαθμίσει και να τα διαχειριστεί αναλαμβάνοντας τον όγκο της τουριστικής κίνησης προς την Ελλάδα.
«Αυτό θα σηματοδοτήσει ότι η Ελλάδα είναι πλέον σταθερή χώρα, ότι ένας μεγάλος Γερμανός επενδυτής δεν διστάζει να κάνει μια τόσο μεγάλη δέσμευση εδώ», τόνισε.
Ο Stefan Schulte, διευθύνων σύμβουλος της Fraport, ανέφερε την περασμένη εβδομάδα στην ελληνική εφημερίδα Καθημερινή: «Βρισκόμαστε σε πολύ εποικοδομητικές και στοχοθετημένες διαπραγματεύσεις με το ΤΑΙΠΕΔ (...) Αν όλα πάνε καλά, θα αρχίσουμε να λειτουργούμε αυτά τα αεροδρόμια μέχρι το δεύτερο μισό του 2016».
Η Fraport και ο ελληνικός εταίρος της, ο οικοδομικός όμιλος Κοπελούζος, θα επενδύσουν επιπλέον 330 εκατ. τα πρώτα τέσσερα χρόνια για να βελτιώσουν τις υπηρεσίες στα αεροδρόμια των νησιών που μετά βίας έχουν δει οποιαδήποτε επένδυση τις δύο τελευταίες δεκαετίες, παρά τη μεγάλη ανάπτυξη στην κίνηση.
«Το παράδειγμα που έχουμε από άλλες πρόσφατες επενδύσεις της Fraport είναι ότι η κίνηση αμέσως θα εκτοξευθεί», υποστήριξε ο κ. Πιτσιόρλας, επικαλούμενος τα αεροδρόμια Βάρνα και Μπουργκάς στην ακτή της Βουλγαρίας στη Μαύρη Θάλασσα, όπου η κίνηση έχει διπλασιαστεί από τη στιγμή που ανέλαβε ο γερμανικός φορέας.
Έπειτα έρχεται η πώληση του ΟΛΠ, της κρατικής εταιρίας που έχει τον έλεγχο του λιμανιού του Πειραιά, και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του φορέα που εκμεταλλεύεται τις ελληνικές σιδηροδρομικές γραμμές, που μαζί θα ενισχύσουν τις προοπτικές η χώρα να γίνει μία πύλη στην κεντρική Ευρώπη για τους Ασιάτες εξαγωγείς.
Οι τελικές προσφορές λήγουν τον Ιανουάριο για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία έχει το μονοπώλιο ενός υπανάπτυκτου σιδηροδρομικού δικτύου που χρειάζεται απελπισμένα επένδυση. Οι προσφορές είναι πιθανό να είναι χαμηλές, επεσήμανε ο κ. Πιτσιόρλας.
«Το δίκτυο χρειάζεται τεράστια βελτίωση, οπότε δεν ψάχνουμε μεγάλες αποτιμήσεις, αλλά είναι σημαντικό να βρούμε έναν επενδυτή που μπορεί να τοποθετήσει χρήματα σε σιδηροδρομικά βαγόνια και ανθρώπινους πόρους, ώστε να καλύψει τις ανάγκες των πελατών», σημείωσε.
Το προβάδισμα έχει το Grup Ferrovia της Ρουμανίας, μία ιδιωτική εταιρία που κάνει την προσφορά της σε συνεργασία με τη Watco, έναν ιδιωτικό σιδηροδρομικό μεταφορέα με έδρα τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ο όμιλος Cosco της Κίνας και η Maersk της Δανίας είναι δυνατοί πιθανοί πλειοδότες για τον ΟΛΠ, την εισηγμένη εταιρία που έχει τη λειτουργία του λιμανιού του Πειραιά και ελέγχει σημαντικές εκτάσεις κρατικής γης γύρω από τη ζώνη του λιμανιού. Η Cosco ήδη φορτώνει containers προς την κεντρική Ευρώπη μέσω σιδηρόδρομων από το λιμάνι, όπου λειτουργεί ένας τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων με μακροπρόθεσμη εκχώρηση.
Οι τελικές προσφορές για ένα μερίδιο 51% λήγουν τον επόμενο μήνα. «Στοχεύουμε στο να ολοκληρώσουμε αυτή τη συναλλαγή γρήγορα και να έχουμε έναν νέο επενδυτή που θα αναλάβει στις αρχές του επόμενου έτους», τόνισε ο κ. Πιτσιόρλας. «Αυτή είναι μία συμφωνία που θα μπορούσε να κάνει τον Πειραιά ένα από τα κορυφαία λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο».
© The Financial Times Limited 2015. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation