Το Facebook γίνεται όπλο στα χέρια των... τραπεζών

Οι παραδοσιακοί φάκελοι των πελατών των τραπεζών δεν καλύπτουν πλέον την ανάγκη τους για νέες πωλήσεις σε δάνεια. Εναλλακτικές πηγές δεδομένων, από λογαριασμούς τηλεφώνου μέχρι αναρτήσεις στο Facebook, μπορούν να ανοίξουν νέες κατηγορίες πελατών.

  • του Ben McLannahan
Το Facebook γίνεται όπλο στα χέρια των... τραπεζών

Οι μεσαίες τάξεις των Ηνωμένων Πολιτειών είναι βουτηγμένες στο χρέος και η ζήτηση επιβραδύνεται. Επομένως, πώς χτίζουν κέρδη οι τράπεζες; Με το να παρακάμπτουν τους κανόνες.

Δύο από τις κορυφαίες εταιρίες credit-analytics εξερευνούν νέους τρόπους για την εκτίμηση της ικανότητας των καταναλωτών να διαχειριστούν δάνεια, αποφεύγοντας παραδοσιακές πηγές δεδομένων όπως πιστωτικές κάρτες και δάνεια αυτοκινήτων και ξεσκονίζοντας λογαριασμούς τηλεφώνων και δημόσιων υπηρεσιών, αρχεία αλλαγής διεύθυνσης και πληροφορίες που αντλούνται από DVD clubs και προμηθευτές επίπλων προς ενοικίαση.

Οι προσπάθειες θα μπορούσαν να διανοίξουν νέες κατηγορίες πελατών για τις μεγάλες αμερικανικές τράπεζες και έρχονται σε μία περίοδο κατά την οποία εκείνες παλεύουν να δημιουργήσουν σταθερά κέρδη σε ένα περιβάλλον σφιχτών κανονισμών και υπερβολικά χαμηλών επιτοκίων. Στα αποτελέσματά τους του τρίτου τριμήνου αυτή την εβδομάδα, οι τρεις μεγαλύτερες τράπεζες των ΗΠΑ -οι Wells Fargo, Bank of America και JPMorgan Chase- έχουν ανακοινώσει ετήσιες πτώσεις στα έσοδα τριμήνου.

Μία από τις εταιρίες, η Fico, εργάζεται πάνω σε ένα πιλοτικό πρότζεκτ με περίπου δώδεκα αμερικανικές εταιρίες πιστωτικών καρτών και τώρα ισχυρίζεται πως έχει αναπτύξει αξιόπιστους τρόπους για την τιμολόγηση δανείων εκατομμυρίων ανθρώπων που ιστορικά δεν είχαν εντοπιστεί.

Ο Will Lansing, διευθύνων σύμβουλος στην εταιρία με έδρα το San Jose της California, τόνισε πως η Fico ερευνά όλο και περισσότερο δεδομένα σε ένα εύρος: Με το ιστορικό της αποπληρωμής των πιστωτικών καρτών στη μία άκρη -τον πλέον αξιόπιστο οδηγό στην πιστοληπτική ικανότητα- και στην άλλη, πληροφορίες που δίνονται οικειοθελώς σε πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων όπως το Facebook.

«Αν δείτε πόσες φορές ένα άτομο αναφέρει τη λέξη ''wasted'' στο προφίλ του, αυτό έχει κάποια αξία όσον αφορά στην πρόβλεψή του αν πρόκειται να αποπληρώσει το χρέος του», υποστήριξε. «Δεν είναι πολύ, αλλά είναι περισσότερο από το τίποτα».

Οι πιστωτικές κάρτες και τα δάνεια των αυτοκινήτων πιθανώς είναι ανάμεσα στα φωτεινά σημεία στα αποτελέσματα των αμερικανικών τραπεζών για το τρίτο τρίμηνο, με το μεγαλύτερο μέρος της ανάπτυξης να οδηγείται από τμήματα που θεωρούνται υψηλού κινδύνου. Αλλά οι υποθήκες και τα προσωπικά δάνεια θα έπρεπε να είναι πιο ανομοιόμορφα, καταδεικνύοντας πως πολλοί καταναλωτές σε όλη τη χώρα έχουν δανειστεί περίπου όσο περισσότερο μπορούν.

Τα συνολικά υπόλοιπα χρέους των νοικοκυριών ήταν αμετάβλητα το δεύτερο τρίμηνο στα 11,85 τρισ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της Fed, και παραμένουν περισσότερο από 6% χαμηλότερα από τα επίπεδά τους πριν την κατάρρευση της Lehman Brothers.

Η TransUnion, ένας άλλος όμιλος credit-analytics, έχει ξεκινήσει ένα πρότζεκτ προκειμένου να παράγει εναλλακτικές πηγές δεδομένων, ώστε να βοηθήσει ανθρώπους με επιβαρυμένα μητρώα να εξασφαλίσουν καλύτερους όρους.

Τόσο η Fico, όσο και η TransUnion, επισημαίνουν πως ανταποκρίνονται στη ζήτηση των τελικών πελατών τους, των τραπεζών, οι οποίες ανησυχούν ότι με το να απορρίπτουν ανθρώπους που δεν έχουν παραδοσιακές επιδόσεις σε ό,τι αφορά στην πίστωση, γυρίζουν την πλάτη τους σε πιθανές πηγές κέρδους.

«Η αγορά ήταν απόλυτα διψασμένη για μία λύση», τόνισε ο Jim Wehmann, εκτελεστικός αντιπρόεδρος για τις επιδόσεις στη Fico.

Η Fico, η οποία πρωτοπόρησε στην πρακτική της αυτόματης βαθμολόγησης κατά τη δεκαετία του 1950 και της οποίας οι βαθμολογίες χρησιμοποιούνται τώρα στις ΗΠΑ για περίπου το 90% των αποφάσεων που αφορούν στην πίστωση, συνεργάζεται στο πρότζεκτ της με την Equifax, ένα από τα τρία κορυφαία γραφεία πιστοληπτικής αναφοράς, και με τη LexisNexis Risk Solutions.

Το νέο μοντέλο δίνει υψηλές βαθμολογίες σε ανθρώπους που πληρώνουν τακτικά το τηλέφωνο και τους λογαριασμούς δημόσιων υπηρεσιών και που δεν έχουν μετακομίσει αρκετές φορές, γεγονός που καταδεικνύει προβλήματα στην πληρωμή ενοικίου.

Κάποιοι από τους καινούριους πελάτες που είναι επιλέξιμοι για να δανειστούν είναι νέοι στη χώρα, κάποιοι είναι νέοι στην ηλικία και κάποιοι απλά δεν έχουν δανειστεί αρκετά ώστε να έχουν παραδοσιακούς φακέλους. Αλλά τα εναλλακτικά δεδομένα υπονοούν πως πολλοί αποτελούν καλές περιπτώσεις από άποψη πιστωτικού κινδύνου. «Τώρα μπορούμε να βαθμολογήσουμε εκείνους που πριν δεν γινόταν να βαθμολογηθούν», εξήγησε ο κ. Wehmann.

Ο Mike Mondelli, ανώτατος αντιπρόεδρος στις υπηρεσίες εναλλακτικών δεδομένων της TransUnion με έδρα το Σικάγο, επεσήμανε πως μία ευρύτερη προσέγγιση στη βαθμολόγηση θα μπορούσε να οδηγήσει σε φθηνότερα δάνεια για 23 εκατ. καταναλωτές -τυπικά «κάποιος που έχει κάποια μικρά προβλήματα για να πάρει πίστωση, αλλά πληρώνει περισσότερο από το ελάχιστο μηνιαίο».

Από την οπτική των τραπεζών, τόνισε, είναι «καλό για να προσθέσουν περισσότερους πελάτες με ένα αποδεκτό ποσοστό κινδύνου».

© The Financial Times Limited 2015. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v