Lex: Το δεύτερο ”κύμα” του Internet

Πριν από μια επταετία το πρώτο ”κύμα” του Internet έσπασε, ύστερα από μαζικές εξαγορές παραδοσιακών και νέων media. Η Time Warner και η AOL ακόμη προσπαθούν να διορθώσουν τη ζημιά. Θα οδηγήσει το δεύτερο και πιο προσεκτικό ”κύμα” ευφορίας για το Internet σε μια ακόμη προσπάθεια για ένα deal που θα επαναπροσδιορίσει τον κλάδο;

Πριν από μια επταετία, το πρώτο ”κύμα” του Internet έσπασε, ύστερα από μαζικές εξαγορές παραδοσιακών και νέων media. Η Time Warner και η AOL ακόμη προσπαθούν να διορθώσουν τη ζημιά. Θα οδηγήσει το δεύτερο και πιο προσεκτικό ”κύμα” ευφορίας για το Internet σε μια ακόμη προσπάθεια για ένα deal που θα επαναπροσδιορίσει τον κλάδο;

Μέχρι στιγμής, οι εταιρίες media και Internet έχουν προχωρήσει κυρίως σε μικρές εξαγορές. Η ειδοποιός διαφορά αυτή τη φορά είναι ότι εταιρίες όπως η MySpace, η οποία αγοράστηκε από τη News Corporation, έχουν ήδη δείξει περισσότερη ουσία σε σχέση με τον ”αέρα” που είχε εξαγοραστεί στα τέλη της δεκαετίας του ΄90.

Η Google για παράδειγμα υπέγραψε μια συμφωνία στις μηχανές αναζήτησης που εγγυάται έσοδα 900 εκατ. δολαρίων στη MySpace εντός τριών ετών -περισσότερα από τα 580 εκατ. δολάρια που πλήρωσε η News Corp. για να την εξαγοράσει πριν από έναν χρόνο. Αυτά τα μικρά deals αναμένεται να συνεχιστούν, τη στιγμή που εταιρίες όπως η Viacom προσπαθούν να ισχυροποιήσουν τις πλατφόρμες τους και οι Google και Yahoo συνεχίζουν να διευρύνουν τις θέσεις τους.

Ωστόσο, η εξαγορά ύψους 1,6 δισ. δολαρίων της YouTube από την Google ίσως να μην είναι το αποκορύφωμα. Αν υπάρχει ενδεχόμενο άλλης μεγάλης συμφωνίας, τότε η Yahoo φαίνεται πως είναι ο πιθανότερος στόχος. Παραμένει μία από τις ελκυστικότερες πλατφόρμες του Διαδικτύου με τεράστιο κοινό παγκοσμίως, σε μια ευρεία γκάμα προϊόντων, στα οποία περιλαμβάνονται η αναζήτηση, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και το βίντεο. Όμως, αντιμετωπίζει προβλήματα, κατά ένα μεγάλο μέρος γιατί η τεχνολογία της δεν έχει αποφέρει αρκετά διαφημιστικά έσοδα. Οι μετοχές της Yahoo υποχώρησαν κατά 35% το 2006 – ενώ την ίδια στιγμή ορισμένοι γίγαντες των ”παλαιών media” κατέγραφαν ισόποσα κέρδη.

Κάτι θα πρέπει να αλλάξει στη Yahoo προκειμένου να αντιστραφεί το κλίμα. Μέχρι στιγμής η εταιρία έχει αναπροσαρμόσει την οργανωτική δομή της και έχει αντικαταστήσει ορισμένα κορυφαία στελέχη της. Βασίζεται ακόμα στην εξεύρεση λύσης μέσω του project ”Panama” προκειμένου να ενισχύσει τα έσοδά της από κάθε αναζήτηση.

Όμως, εάν υπάρξει άλλη μια παροδική πτώση στο χρηματιστήριο, που να οφείλεται για παράδειγμα σε προειδοποίηση για τα κέρδη της, θα αυξηθεί η πίεση για πιο δραστικά μέτρα. Αυτό ίσως επιφέρει πιο δραστικές αλλαγές στη διοίκησή της. Εναλλακτικά, θα μπορούσε να ενθαρρύνει μια άλλη εταιρία να ”στοιχηματίσει” ότι θα μπορέσει να κάνει καλύτερη χρήση της αξιοζήλευτης παρουσίας της Yahoo στο Διαδίκτυο.

Το εμφανέστερο ”ταίρι” είναι η Microsoft. Αφήνοντας κατά μέρος το ρίσκο της ενοποίησης και τις ενδεχόμενες ανησυχίες των αρχών ανταγωνισμού, η Microsoft θα μπορούσε με άνεση να αντέξει το κόστος της κεφαλαιοποίησης της Yahoo, που ανέρχεται σε 35 δισ. δολάρια. Ο όμιλος θα ”γέμιζε” ένα κενό της στρατηγικής της Microsoft στο Internet. Ο συνδυασμός των προϊόντων αναζήτησης των δυο εταιριών θα μπορούσε να ανταγωνιστεί το μερίδιο της αγοράς της Google, ενώ θα δημιουργούνταν μια σοβαρή δύναμη στον τομέα του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και του instant messaging.

Ενδιαφέρον θα μπορούσαν να δείξουν και άλλες εταιρίες, εάν η Yahoo άρχιζε να δείχνει ευάλωτη. Στρατηγικά θα ήταν λογικό μια μεγάλη εταιρία media να κάνει το ”μεγάλο άλμα” στο Διαδίκτυο. Αν και θα ήταν μεγάλη συμφωνία, τουλάχιστον η πρόσφατη κακή απόδοση της μετοχής της Yahoo θα σήμαινε ότι δεν διαπραγματεύεται πλέον με πολλαπλασιαστή εντελώς αποσυνδεδεμένο από αυτόν των κολοσσών των media. Το Ebay αναμφισβήτητα θα εξέταζε μια συγχώνευση. Και η Google θεωρείται ότι θα προσπαθούσε να βρει τρόπους για να συνδεθεί με την τεράστια online ”κίνηση” της Yahoo.

Η δεύτερη διαδικτυακή ”έκρηξη” σημαδεύεται από μεγαλύτερη περίσκεψη. Η διαφορά αυτή τη φορά είναι ότι δεν αποκλείεται να είναι μια μεγάλη εταιρία αυτή που θα αποτελέσει τον στόχο εξαγοράς.

© The Financial Times Limited 2006. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v