Ε.Ε: Ante portas η απελευθέρωση των ταχυδρομείων

Προς απελευθέρωση οδεύει η ευρωπαϊκή αγορά ταχυδρομείων από το 2009, σύμφωνα με προτάσεις που θα παρουσιαστούν ενώπιον της Κομισιόν στις αρχές του επόμενου μήνα. Ενώ επίσημοι προειδοποιούν για ηχηρές αντιδράσεις από συνδικαλιστές, η πρώτη άτυπη απάντηση εννέα κρατών- μελών, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, είναι σαφώς αρνητική.

του Tobias Buck στις Βρυξέλλες

Προς απελευθέρωση οδεύει η ευρωπαϊκή αγορά ταχυδρομείων από το 2009, σύμφωνα με προτάσεις που θα παρουσιαστούν ενώπιον της Κομισιόν στις αρχές του επόμενου μήνα.

Οι Βρυξέλλες διάκεινται ευνοϊκά έναντι της προοπτικής να εξαφανίσουν τα κατάλοιπα μιας εποχής στην οποία οι ταχυδρομικές υπηρεσίες κυριαρχούνταν από κρατικά μονοπώλια, και να ολοκληρώσουν το μετασχηματισμό της αγοράς σε έναν ανταγωνιστικό κλάδο υπηρεσιών. Η Επιτροπή επίσης ελπίζει ότι η πλήρης ταχυδρομική απελευθέρωση θα οδηγήσει σε χαμηλότερο κόστος για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις.



Ωστόσο, το σχέδιο θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις από τα συνδικαλιστικά σωματεία που ανησυχούν για τυχόν απώλειες θέσεων εργασίας, αλλά και από κράτη-μέλη, όπως η Γαλλία που παραδοσιακά τείνουν να προασπίζονται τις κρατικές υπηρεσίες έναντι του ανταγωνισμού από τον ιδιωτικό τομέα.

Η αγορά των ευρωπαϊκών ταχυδρομικών υπηρεσιών εκτιμάται ότι αξίζει περισσότερα από 90 δισ. ευρώ τον χρόνο, ενώ απασχολεί περίπου 5 εκατ. ανθρώπους. Η αγορά έχει ήδη γνωρίσει βαθιές αλλαγές κατά τα προηγούμενα έτη λόγω και της ευρωπαϊκής διάταξης-ορόσημου του 1997 η οποία επέτρεπε τον ανταγωνισμό σε σημαντικό αριθμό ταχυδρομικών υπηρεσιών.

Ωστόσο, ο νόμος του 1997 σταμάτησε προτού επιτρέψει τον ανταγωνισμό σε μία από τις μεγαλύτερες και πλέον ελπιδοφόρες αγορές -την διακίνηση της αλληλογραφίας που ζυγίζει λιγότερο από 50 γραμμάρια. Αυτού του τύπου η υπηρεσία που σε πολλά κράτη-μέλη αντιστοιχεί περίπου στο μισό πλήθος της παραδιδόμενης αλληλογραφίας, κυριαρχείται ακόμη από κρατικές εταιρίες, όπως η La Poste ή η Deutsche Post.

Ο γερμανικός και ο ολλανδικός ταχυδρομικός όμιλος είπαν τον Ιούλιο ότι είναι έτοιμοι να εγκαταλείψουν το τελευταίο αυτό ”έδαφος”, επέμειναν ωστόσο πως κάτι τέτοιο πρέπει να κάνουν και οι ανταγωνιστές τους σε άλλα κράτη μέλη. Η πρόσκλησή τους απορρίφθηκε άμεσα από αντίστοιχους οργανισμούς εννέα χωρών, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Ισπανίας, του Βελγίου, της Ελλάδας και της Πολωνίας, που διεμήνυσαν την αντίθεσή τους έναντι όποιας περαιτέρω απελευθέρωσης της αγοράς.



Η Βρετανία, η Σουηδία και η Φινλανδία έχουν ήδη εισαγάγει τον ανοικτό ανταγωνισμό στις ταχυδρομικές τους αγορές και περιμένουν με ανυπομονησία να δουν παρόμοιο ”άνοιγμα” και σε άλλες χώρες.

Οι νέες προτάσεις της Κομισιόν θα αναγκάσουν όλα τα κράτη-μέλη να επιτρέψουν τον ανταγωνισμό σε κάθε περιοχή έως το 2009. Το σχέδιο θα απαιτήσει έγκριση τόσο από τα κράτη-μέλη, όσο και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με τους επισήμους να προειδοποιούν για ”σκληρή μάχη εν όψει”.

© The Financial Times Limited 2006. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v