Η απειλή του Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλλει υψηλούς δασμούς στον χάλυβα και το αλουμίνιο προκαλεί αναταράξεις στην αμερικανική βιομηχανία, με εταιρείες από τη μεταποίηση μέχρι την εξόρυξη πετρελαίου και αερίου να αντιμετωπίζουν αυξανόμενα κόστη για τα μέταλλα.
Πολλά στελέχη επιχειρήσεων σπεύδουν να βρουν τρόπους να μετριάσουν τις πολιτικές αναταράξεις και τις συνέπειες της αύξησης των τιμών, παρόλο που οι δασμοί του 25% θα τεθούν σε ισχύ σε ένα μήνα.
«Μέχρι στιγμής αυτό που βλέπουμε είναι πολύ κόστος και πολύ χάος» δήλωσε ο επικεφαλής της Ford, Jim Farley, σε συνέδριο της αυτοκινητοβιομηχανίας την Τρίτη. Πρόσθεσε πως θα επέστρεφε στην Ουάσινγκτον την επόμενη μέρα για να πιέσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για δεύτερη φορά μέσα σε τρεις εβδομάδες.
«Πρέπει να καταλάβουν πως υπάρχει πολλή αβεβαιότητα σε επίπεδο πολιτικής εδώ» είπε. «Αλλά στο μεταξύ αγωνιζόμαστε να διαχειριστούμε την εταιρεία ως επαγγελματίες».
Εκτόξευση τιμών αλουμινίου
Η προσπάθεια να ενισχυθούν οι προμήθειες κρίσιμης σημασίας πρώτων υλών έρχεται μετά την ανακοίνωση του Λευκού Οίκου τη Δευτέρα πως οι ΗΠΑ θα επιβάλλουν δασμούς 25% σε όλες τις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου από τις 12 Μαρτίου, στο πλαίσιο ενός σαρωτικού προγράμματος εμπορικών πολιτικών προστατευτισμού που έχουν ανησυχήσει πολλές αμερικανικές εταιρείες.
Οι ΗΠΑ είναι καθαρός εισαγωγέας χάλυβα και αλουμινίου, κάτι που σημαίνει πως οι δασμοί αναμένεται να οδηγήσουν υψηλότερα τις τιμές σε όλη την αγορά της χώρας. Το επιπλέον ποσό που πληρώνουν οι μονάδες στις Μεσοδυτικές πολιτείες για το αλουμίνιο, σε σύγκριση με εκείνες που προσφέρονται στο Λονδίνο, έχει εκτοξευθεί τις τελευταίες ημέρες.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης που παρακολουθούν το Midwest premium - έναν κρίσιμο δείκτη αναφοράς για τις τιμές του αλουμινίου που πληρώνουν οι αμερικανικές εταιρείες, στον οποίο συνυπολογίζονται τα κόστη μεταφοράς, οι φόροι και άλλα έξοδα - για διακανονισμό τον επόμενο μήνα έχουν κάνει άλμα 25% από τα τέλη Ιανουαρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία του LSEG.

Οι επιπτώσεις στον χάλυβα
Για τον χάλυβα, ακόμα και οι επιχειρήσεις που δεν εισάγουν το μέταλλο θα νοιώσουν τις επιπτώσεις των δασμών, καθώς τα εγχώρια χαλυβουργεία αυξάνουν τις τιμές.
Ο Rye Druzin, επικεφαλής τιμολόγησης χάλυβα στην Αμερική, στην Argus Media, είπε ότι οι τιμές άρχισαν να αυξάνονται στις ΗΠΑ τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, αφότου ο Τραμπ απείλησε για πρώτη φορά με ευρείς δασμούς τον Καναδά και το Μεξικό, δυο από τις μεγαλύτερες πηγές εισαγωγής χάλυβα στις ΗΠΑ.
Οι παραγωγοί χάλυβα με τη σειρά τους πίεσαν για υψηλότερες τιμές. Τα futures που παρακολουθούν τις τιμές των κυλίνδρων θερμής έλασης (hot-rolled coil) –ένα ευρέως διακινούμενο προϊόν που θεωρείται σημείο αναφοράς για τις τιμές χάλυβα- έχουν αυξηθεί κατά περίπου 70 δολάρια φτάνοντας στα 850 δολάρια ανά αμερικανικό short ton (σημ.μτφ. 1 short ton=0,90718474 μετρικοί τόνοι) από το τέλος Ιανουαρίου στις ΗΠΑ, σύμφωνα με στοιχεία της FactSet.
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.gr
FOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin«Τα χαλυβουργεία εκμεταλλεύονται πλήρως την αβεβαιότητα για την τρέχουσα κατάσταση», είπε ο Druzin.
Επιπτώσεις στη βιομηχανία ποτών
Στην Coca-Cola, το αλουμίνιο και ο χάλυβας που χρησιμοποιούνται σε κουτάκια και μπουκάλια αντιστοιχούν στο 26% της συσκευασίας ποτών παγκοσμίως. Ο διευθύνων σύμβουλος James Quincey είπε πως οι νέοι δασμοί στις εισαγωγές αλουμινίου θα μπορούσαν να αναγκάσουν την εταιρεία να χρησιμοποιήσει περισσότερα πλαστικά μπουκάλια. Πρόσθεσε όμως πως το κόστος των δασμών θα μπορούσε πιθανόν να περιορίζεται στη Βόρεια Αμερική, αφήνοντας αλώβητους τους παγκόσμιους όγκους πωλήσεων του 2025.
«Είναι ένα κόστος» είπε ο Quincey. «Θα ήταν καλύτερα να μην το είχαμε σε σχέση με τις αμερικανικές δραστηριότητες, αλλά θα το ξεπεράσουμε».

Οι συνέπειες στον ενεργειακό τομέα
Εμπορικοί όμιλοι και αναλυτές του τομέα της ενέργειας προειδοποίησαν ότι τα σχέδια του Τραμπ για τους δασμούς θα μπορούσαν να έρθουν σε σύγκρουση με τον στόχο του να ενισχύσει την εγχώρια παραγωγή ενέργειας, να χαμηλώσει τις τιμές για τους καταναλωτές και να ενισχύσει την εγχώρια μεταποίηση.
Ο κλάδος βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον χάλυβα και το αλουμίνιο για εξόρυξη πετρελαίου και αερίου, αγωγούς, υποδομές δικτύων και εξαρτήματα καθαρής ενέργειας όπως οι ανεμογεννήτριες και τα ηλιακά πάνελ.
«Η απελευθέρωση της αμερικανικής ενέργειας απαιτεί πρόσβαση σε υλικά που δεν είναι άμεσα διαθέσιμα στις ΗΠΑ», δήλωσε ο Dustin Meyer, ανώτερος αντιπρόεδρος πολιτικής, οικονομικών και ρυθμιστικών υποθέσεων του American Petroleum Institute. «Δεσμευόμαστε να συνεργαστούμε με την κυβέρνηση Τραμπ για προσεγγίσεις που θα αποφεύγουν ακούσιες συνέπειες».
Οι εισαγωγές αποτελούσαν το 40% της αμερικανικής ζήτησης για αγωγούς και άλλα προϊόντα έλασης μετάλλων, που χρησιμοποιούνται από τους παραγωγούς για τη διάνοιξη πετρελαιοπηγών, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων ενέργειας Wood Mackenzie. Ο Καναδάς και το Μεξικό αντιπροσώπευαν το 16% των αμερικανικών εισαγωγών αυτών των προϊόντων τον περασμένο μήνα.
Ο Nathan Nemeth, αναλυτής της Wood Mackenzie, προειδοποίησε πως οι δασμοί που θα εφαρμοστούν πέραν του Καναδά και του Μεξικό «θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε νέο πληθωρισμό κόστους».
Ο David Gitlin, διευθύνων σύμβουλος της Carrier Global, κατασκευαστικής εταιρείας με έδρα τη Φλόριντα, είπε την Τρίτη πως η εταιρεία είναι «σίγουρη» πως έχει μετριάσει την επίπτωση των δασμών στον χάλυβα και το αλουμίνιο, καθώς έχει ήδη εξασφαλίσει στη Βόρεια Αμερική τον χάλυβα που χρειάζεται για τη φετινή χρονιά.
Η Carrier κατασκευάζει συστήματα θέρμανσης και ψύξης και προκάλεσε την οργή του Τραμπ κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του με τα σχέδιά της να μεταφέρει ορισμένες θέσεις εργασίας στο Μεξικό.
Οι ευρύτεροι δασμοί στα μεξικανικά προϊόντα θα έβλαπταν περισσότερο από τους δασμούς στα μέταλλα, δήλωσε ο Gitlin, αλλά η Carrier εξετάζει το ενδεχόμενο να προσαρμόσει τις τιμές και τον τρόπο συνεργασίας με τους προμηθευτές, καθώς και να ενισχύσει την αμερικανική παραγωγή.
«Δεν είναι η πρώτη φορά που αντιμετωπίζουμε δασμούς», είπε. «Στηριζόμαστε στα εργοστάσιά μας στις Ηνωμένες Πολιτείες».
Στελέχη της LCI Industries, ενός προμηθευτή από την Ιντιάνα που κατασκευάζει σασί και άλλα εξαρτήματα για οχήματα αναψυχής, δήλωσαν την Τρίτη ότι οι δασμοί στα μέταλλα, καθώς και η πρόσθετη εισφορά 10% στα κινεζικά προϊόντα που ανακοινώθηκε την περασμένη εβδομάδα, ήταν «μια επιβάρυνση» που θα μπορούσε να πλήξει τα περιθώρια κέρδους της.
Αναμένουν να ελαχιστοποιήσουν τον αντίκτυπο των δασμών κατανέμοντας το κόστος στους προμηθευτές και τους πελάτες, αλλά αναγνώρισαν τη γενικότερη αβεβαιότητα.
«Δυστυχώς, τα πράγματα φαίνεται να αλλάζουν κάθε μέρα», δήλωσε η οικονομική διευθύντρια της LCI, Lillian Etzkorn. «Ξυπνάω και κοιτάζω τις ειδήσεις για να δω αν υπάρχει κάτι καινούργιο. Έτσι, μπορεί να αλλάξουν πράγματα στο μέτωπο των δασμών που δεν προβλέπουμε σε αυτό το σημείο».
© The Financial Times Limited 2025. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation