Για να επιτευχθούν οι στόχοι για καθαρούς μηδενικούς ρύπους, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει να αποτελούν περίπου το 60% των οχημάτων που πωλούνται ετησίως έως το 2030 και περίπου το 100% έως το 2050, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.
Και καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνονται, η ζήτηση για λίθιο, βασικό συστατικό στις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων έχει αυξηθεί.
Η Αυστραλία, η Χιλή, η Κίνα και η Αργεντινή έχουν κυρίαρχο ρόλο, καθώς παράγουν μαζί πάνω από το 95% του ορυκτού μετάλλου. Ωστόσο, η Κίνα κυριαρχεί στην εφοδιαστική αλυσίδα του μεταλλεύματος ελέγχοντας περίπου το 60% της παγκόσμιας επεξεργασίας λιθίου μέσω του τεράστιου δικτύου διυλιστηρίων της. Η Ευρώπη και οι ΗΠΑ κάνουν κινήσεις για να ενισχύσουν την ανεξαρτησία τους, αλλά δεν θα είναι απλό.
Παρά το γεγονός ότι είναι μία από τις χώρες με τα μεγαλύτερα κοιτάσματα στον κόσμο, οι ΗΠΑ διαθέτουν μόνο ένα ενεργό ορυχείο. Και στη Δύση απαιτούνται γενικά μακροχρόνιες διαδικασίες αδειοδότησης. Ακτιβιστές υποστηρίζουν ότι η εξόρυξη λιθίου έχει σοβαρές περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις.Τα σχέδια για το άνοιγμα ορυχείων λιθίου στην Ευρώπη έχουν έρθει σε αδιέξοδο λόγω ρυθμιστικών ζητημάτων και διαμαρτυριών.
Για παράδειγμα, το ορυχείο Μπαρόζο, στη βορειοανατολική Πορτογαλία, αναμενόταν να αρχίσει να παράγει λίθιο για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων το 2020, αλλά αναγκάστηκε να μεταφέρει την ημερομηνία έναρξης αρκετές φορές, καθώς αναμένει να λάβει περιβαλλοντική έγκριση. Στις ΗΠΑ, ένα άλλο σχέδιο για ορυχείο λιθίου στη Νεβάδα αντιμετώπισε χρόνια καθυστερήσεων λόγω διαμαρτυριών περιβαλλοντικών ομάδων.
Ταυτόχρονα, η Κίνα εκμεταλλεύεται όλο και περισσότερο την έλλειψη ρυθμιστικών καθεστώτων στην Αφρική και τη Λατινική Αμερική για να εξασφαλίσει πρώτες ύλες για τα τεράστια διυλιστήρια λιθίου της στο εσωτερικό, αλλά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εργάζεται σε σχέδια για τη μείωση των ρυθμιστικών φραγμών στην εξόρυξη και την παραγωγή κρίσιμων πρώτων υλών όπως όπως το λίθιο, το κοβάλτιο και ο γραφίτης.
Και πέρυσι, οι ΗΠΑ εισήγαγαν τον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού, ο οποίος περιλάμβανε γενναιόδωρες εκπτώσεις φόρου στα ηλεκτρικά οχήματα που προμηθεύονται τις πρώτες ύλες μπαταριών τους από τις ΗΠΑ και τις χώρες εταίρους.
© The Financial Times Limited 2023. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation