Δόξα ή θάνατος: Το τρελό ράλι της Tesla

Tα θεμελιώδη μεγέθη της Tesla δεν δικαιολογούν τα επίπεδα της μετοχής. Πού αποδίδουν την εκρηκτική άνοδο οι χρηματιστές. Το σενάριο των «ταύρων» και η ερώτηση του Dirty Harry.

Δόξα ή θάνατος: Το τρελό ράλι της Tesla
  • Lex

O Έλον Μασκ αψηφά τη βαρύτητα. Ξεχάστε τη διαστημική του εταιρεία. Είναι η μετοχή της Tesla αυτή που έστειλε στο Διάστημα.

Στο κλείσιμο της Τρίτης είχε καταγράψει άνοδο περίπου 60% από την περασμένη Τετάρτη, όταν ο δισεκατομμυριούχος προκάλεσε ενθουσιασμό, ανακοινώνοντας ετήσια αποτελέσματα που ήταν υψηλότερα των προβλέψεων. Πρόκειται για εκπληκτικό άλμα, ακόμα και για την Tesla και τον ιδρυτή της, που μας έχουν συνηθίσει σε έντονες μεταπτώσεις.

Πώς πρέπει να την αποτιμήσουμε;

Η βασική υπόθεση είναι πως οι «ταύροι» της Tesla πιστεύουν ότι η εταιρεία θα αποδειχθεί «φονιάς» στην κατηγορία των ηλεκτρικών οχημάτων. Πιστεύουν ότι η μάρκα θα εξαλείψει τον ανταγωνισμό. Διαφορετικά είναι δύσκολο να δικαιολογηθεί η κεφαλαιοποίηση των $164 δισ. με βάση την τιμή της μετοχής το πρωί της Τρίτης. Η Volkswagen, η Ford και η General Motors είχαν και οι τρεις μαζί περίπου την ίδια αξία. Συνολικά, παρήγαγαν 35 φορές περισσότερα οχήματα από την Tesla το 2019.

Οι σκεπτικιστές θα υποστηρίξουν ότι η μετοχή της Tesla φαίνεται κάτι παραπάνω από ακριβή, με την κεφαλαιοποίηση να είναι 111 φορές μεγαλύτερη από τα προβλεπόμενα κέρδη του 2020, με βάση την S&P Global. Φαίνεται ακριβή ακόμα και με βάση τις προβλέψεις για το 2024, όταν η κεφαλαιοποίηση θα είναι 27 φορές υψηλότερη από τα κέρδη.

Η συμβατική ανάλυση χάνει την ουσία. Στην αργκό των παλιών χρηματιστών, η Tesla είναι μια μετοχή «δόξα ή θάνατος». Οι εταιρείες αυτές προορίζονται να επιτύχουν σπουδαία πράγματα -στη συγκεκριμένη περίπτωση, την ανατροπή των δεδομένων στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία- ή να καταρρεύσουν. Η Microsoft, η Alphabet και η Apple είχαν το ίδιο στάτους στο παρελθόν.

Oι μετοχές με μεγάλη μεταβλητότητα διχάζουν το επενδυτικό κοινό και είναι επιρρεπείς σε εκτεταμένο «σορτάρισμα». Η Tesla είναι ο μεγαλύτερος στόχος στην αμερικανική αγορά, με το 18% των μετοχών της να έχει «σορταριστεί».

Κατά τη διάρκεια του ξέφρενου ράλι της μετοχής, μπορούσε να μυρίσει κανείς την τσίκνα από μπριζόλα «αρκούδας» στα κάρβουνα. Η S3 Analytics, αμερικανική εταιρεία δεδομένων, υπολογίζει ότι οι «σορτάκηδες» έχουν χάσει πάνω από $11 δισ. από την Tesla φέτος.

Οι χρηματιστές και οι διαχειριστές κεφαλαίων αποδίδουν το πρόσφατο ράλι πιο πολύ σε αγορές μετοχών από «ταύρους» παρά στην κάλυψη θέσεων από «σορτάκηδες». Οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιούνται στο trading προκαλούν μεγάλες διακυμάνσεις στην τιμή των μετοχών στις μέρες μας. Ο τεράστιος όγκος των μετοχών που αγοράστηκαν ή πουλήθηκαν δείχνει πως υπήρξε μεγάλη συμμετοχή μικροεπενδυτών.

Η ερώτηση που τους καλεί να απαντήσουν η Tesla θυμίζει αυτή του Dirty Harry: «Πες μου, αλήτη, νιώθεις τυχερός;». Νιώθουν και έχουν φτιάξει τη μέρα του κ. Μασκ.

Η στήλη Lex πιστεύει ότι κολοσσοί όπως η VW και η Toyota θα θριαμβεύσουν στα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα. Αλλά ακόμα και στις σκληροπυρηνικές «αρκούδες», η Tesla έχει αρχίσει να θυμίζει βιώσιμη επιχείρηση παρά ένας πύραυλος που είναι καταδικασμένος να τυλιχθεί στις φλόγες στο Διάστημα.

© The Financial Times Limited 2020. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v