Στο τέλος ενός έτους που σημαδεύτηκε από μια κόντρα με το YouTube, τα βλέμματα των δισκογραφικών στρέφονται στον ανταγωνιστή του ιστότοπου της Google στο διαδικτυακό βίντεο: το Facebook.
Oι μεγάλες δισκογραφικές πιέζουν το Facebook να αρχίσει να διαχειρίζεται δικαιώματα για μουσικά έργα και του στέλνουν ειδοποιήσεις για παραβιάσεις πνευματικής ιδιοκτησίας σε βίντεο που ανεβάζουν οι χρήστες. Πρόκειται για την τελευταία προσπάθεια να πάρουν πίσω αξία από τους δωρεάν ιστότοπους στους οποίους καταγράφεται η μεγαλύτερη κατανάλωση τραγουδιών.
Ο άμεσος στόχος είναι να αναγνωριστούν πνευματικά δικαιώματα για διασκευές και άλλο περιεχόμενο που οι χρήστες αναρτούν στο κοινωνικό δίκτυο, το οποίο έχουν εντοπίσει οι εταιρείες τους τελευταίους μήνες.
Το Facebook εργάζεται για τη δημιουργία μιας τεχνολογίας καταγραφής πνευματικών δικαιωμάτων ανάλογη με το «Content ID» του YouTube, σύμφωνα με δύο πρόσωπα που έχουν ενημερωθεί για το ζήτημα, καθώς το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο μπαίνει πιο βαθιά στην αγορά του διαδικτυακού βίντεο.
Μόλις θα έχει αναπτυχθεί μια τεχνολογία για τα πνευματικά δικαιώματα, οι δισκογραφικές και το Facebook θα μπορούν να εργαστούν πάνω σε μια συμφωνία για το πώς θα γίνονται οι πληρωμές για τη μουσική που κυκλοφορεί στο κοινωνικό δίκτυο. Οι συνομιλίες βρίσκονται σε αρχικό στάδιο και μια συμφωνία δεν αναμένεται πριν από την άνοιξη, ανέφεραν οι πηγές.
Οι δισκογραφικές εταιρείες θέλουν το Facebook να αναλάβει έναν πιο επίσημο ρόλο στη μουσική αγορά, κυρίως για να ανταγωνιστεί το YouTube, το οποίο συγκρούστηκε φέτος με τη μουσική βιομηχανία με τους καλλιτέχνες να διαμαρτύρονται ότι δεν τους πληρώνει αρκετά. Οι συνομιλίες με το Facebook αναθερμάνθηκαν το καλοκαίρι και πλέον είναι «πιο παραγωγικές από ποτέ», ανέφερε στέλεχος δισκογραφικής.
Το Σεπτέμβριο το Facebook έβγαλε αγγελία για υπεύθυνο διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων μουσικών έργων, το τελευταίο σημάδι ότι αναγνωρίζει περισσότερο το ρόλο του ως εταιρεία μέσων ενημέρωσης, δηλώνει ο Μαρκ Μάλιγκαν της Midi Research. «Για πολλά χρόνια το Facebook ήθελε να μείνει μακριά από τη διαχείριση πνευματικών δικαιωμάτων, γιατί γνώριζε πόσο κακό είναι για τα περιθώρια, αλλά η αγγελία δείχνει πως μπαίνουν σε πιο βαθιά νερά» προσθέτει.
Η μερίδα του μέλλοντος της μουσικής στο Facebook προέρχεται από οπαδούς και μουσικούς που κάνουν διασκευές γνωστών τραγουδιών. Η Εθνική Ομοσπονδία Εκδοτών Μουσικής (NMPA), το σωματείο των τραγουδοποιών, ανακοίνωσε τον Οκτώβριο ότι περίπου 900 από τα βίντεο αυτά στο Facebook χρησιμοποίησαν 33 τραγούδια από τους καταλόγους επιτυχιών, επιτυγχάνοντας πάνω από 600 εκατ. εμφανίσεις.
Αν και το YouTube μοιράζεται τα διαφημιστικά έσοδα με τους εκδότες μουσικής, πληρώνοντας 1 δισ. δολάρια φέτος σε κατόχους πνευματικών δικαιωμάτων, το Facebook δεν αναγνωρίζει δικαιώματα για την μουσική που καταναλώνεται στην πλατφόρμα του.
Οι δισκογραφικές επιδιώκουν να μοιραστούν τα διαφημιστικά έσοδα με το Facebook, όπως το κάνουν και με το YouTube. Την προηγούμενη χρονιά το Facebook ήρθε σε συμφωνία με νέους εκδότες για το μοίρασμα των διαφημιστικών εσόδων από άρθρα που ανεβαίνουν στην πλατφόρμα.
Ωστόσο, ενώ η πλατφόρμα που ανήκει στο Google πληρώνει δικαιώματα με βάση ένα ποσοστό επί των εσόδων, οι δισκογραφικές θέλουν να υπογράψουν με το Facebook μια συμφωνία για ένα ελάχιστο ποσό αμοιβής για κάθε εμφάνιση στο Facebook. Με τον τρόπο αυτό θέλουν να είναι λιγότερο ευάλωτες στην ασταθή παγκόσμια διαφημιστική αγορά, αφότου είδαν τις αμοιβές τους να πέφτουν φέτος σε σχέση με τη μουσική που καταναλώθηκε στο YouTube.
H ΝΜPA έχει καλέσει το Facebook για την υπογραφή μιας συμφωνίας με το Facebook και έχει στείλει ειδοποιήσεις για πνευματικά δικαιώματα, «αλλά οι προσπάθειες αυτές αποδείχθηκαν ανεπαρκής και αναποτελεσματικές» υποστηρίζει η ένωση, προσθέτοντας ότι οι όροι ιδιωτικότητας του Facebook δεν επιτρέπουν «να παρακολουθήσει κανείς την πραγματική κλίμακα» του προβλήματος.
© The Financial Times Limited 2016. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation