Τα 3+2 «αγκάθια» με την τρόικα

Σε μπρα ντε φερ οδηγείται η διαπραγμάτευση με τρόικα. Πού "βλέπουν" καθυστερήσεις και "αστοχίες" οι δανειστές. Τι θα ζητήσει η κυβέρνηση ως αντιστάθμισμα στο "λάθος". Ποια είναι τα περιθώρια για τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων.

Τα 3+2 «αγκάθια» με την τρόικα
Τις πρώτες μέρες της άνοιξης, στις 3 Μαρτίου, ο Π. Τόμσεν, ο Κλ. Μαζούχ και ο Μ. Μορς αναμένονται και πάλι στην Αθήνα για την πρώτη τριμηνιαία αξιολόγηση του 2013, η οποία θα οδηγήσει και στην αποδέσμευση της δόσης ύψους 2,8 δισ. ευρώ τον Μάρτιο. Κι αν ο καιρός -ημερολογιακά τουλάχιστον -προδιαγράφεται ανοιξιάτικος, τίποτα δεν προμηνύει ότι στις διαπραγματεύσεις του οικονομικού επιτελείου με την τρόικα δεν θα ενσκήψουν μαύρα σύννεφα.

Αυτά είναι που προσπαθεί να ξορκίσει τις τελευταίες ημέρες η κυβέρνηση και αναμένεται να συζητηθούν και σημερινή σύσκεψη των τριών κυβερνητικών εταίρων, στις 6 το απόγευμα, στο Μέγαρο Μαξίμου, αλλά όπως έχει δείξει η πρόσφατη Ιστορία με την τρόικα ποτέ δεν μπορείς να είσαι σίγουρος, ιδίως όταν έχεις πέντε ανοιχτά θέματα στο τραπέζι.

Ορισμένα εξ αυτών, μάλιστα, μπορούν να οδηγήσουν σε μεγάλο πολιτικό κόστος αν οι εξελίξεις δεν είναι «βελούδινες», όπως για παράδειγμα το θέμα των απολύσεων δημοσίων υπαλλήλων.

Επί της ουσίας, στην ατζέντα των συζητήσεων με την τρόικα τίθενται τρία κεφάλαια από την πλευρά των πιστωτών και δύο από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης, και συγκεκριμένα:

1. Οι 25.000 απολύσεις στο Δημόσιο. Σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση στην αξιολόγηση του Μαρτίου, θα πρέπει να παρουσιάσει καταστάσεις και ονόματα δημοσίων υπαλλήλων που θα μπουν στο καθεστώς διαθεσιμότητας-κινητικότητας, με φόντο την απόλυση αν σε διάστημα ενός έτους, στο οποίο θα λαμβάνουν το 75% των αποδοχών τους, δεν μετακινηθούν σε άλλη θέση.

Πηγές της τρόικας αναφέρουν ήδη πως υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις στις καταργήσεις και συγχωνεύσεις φορέων, που θα προσδιορίσουν σε μεγάλο βαθμό και τους υπαλλήλους που οδηγούνται στην κινητικότητα. Απόλυση χωρίς συζήτηση θα ζητηθεί για τους επίορκους υπαλλήλους και για τους κατόχους πλαστών πιστοποιητικών, οι οποίοι εξασφάλισαν με αυτόν τον τρόπο θέσεις, επιδόματα και άλλα προνόμια στο Δημόσιο.

2. Προϋπολογισμός - φοροδιαφυγή. Το νομοσχέδιο για την επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου, με το «ταβάνι» στις δαπάνες, το οποίο αποτελεί προαπαιτούμενο για την εκταμίευση της δόσης του Μαρτίου, είναι κατατεθειμένο στη Βουλή και αναμένεται να ψηφιστεί εντός των ημερών, οπότε δεν συντρέχει λόγος ανησυχίας. Το ίδιο φαίνεται να ισχύει και για την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2012.

Τα προβλήματα, όμως, αρχίζουν από τον Ιανουάριο, όταν τα πρώτα σημάδια για την πορεία των εσόδων σήμαναν κώδωνα κινδύνου και στο μεταξύ το καλάθι των παρεμβάσεων κατά της φοροδιαφυγής παραμένει εφιαλτικά άδειο.

3. Αποκρατικοποιήσεις. Τα αποτελέσματα μέχρι σήμερα κρίνονται μη ικανοποιητικά και ο στόχος είσπραξης 2,5 δισ. ευρώ στη διάρκεια του έτους παραμένει. Μάλιστα, στο μέτωπο αυτό, αν δεν δοθούν πειστικά χρονοδιαγράμματα, «τρίζει» και η καρέκλα των επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς η τρόικα έχει καταστήσει σαφές ότι το καλοκαίρι αν δεν υπάρχουν αποτελέσματα θα καρατομηθεί η ηγεσία του ταμείου και θα αντικατασταθεί από ξένους ειδικούς. Αυτός είναι και ο λόγος που ήδη στο τραπέζι βρίσκονται και εναλλακτικά σχέδια για τιτλοποιήσεις μελλοντικών εσόδων.

Στις συζητήσεις θα τεθούν και δύο ζητήματα με πρωτοβουλία της ελληνικής πλευράς:

1. Η ρύθμιση για τα ληξιπρόθεσμα χρέη. Το θέμα είναι υπαρκτό, το πρόβλημα τεράστιο, αλλά το υπουργείο Οικονομικών, σε αντιδιαστολή με τις διαρροές από το υπουργείο Εργασίας, επιχειρεί να κρατήσει το θέμα χαμηλά. Πράγματι, στους σχεδιασμούς του οικονομικού επιτελείου είναι να επανέλθει το θέμα της διευκόλυνσης των φορολογουμένων με ρύθμιση των οφειλών τους σε όσο το δυνατόν περισσότερες δόσεις.

Σενάρια όμως για 100 δόσεις θεωρείται ότι δεν πρόκειται να περάσουν από την τρόικα, καθώς στο παρελθόν είχε εξαναγκάσει την κυβέρνηση να μειώσει από 60 σε 48 τις δόσεις διακανονισμού ληξιπρόθεσμων οφειλών. Αρχικά, δε, το περασμένο φθινόπωρο είχε απορρίψει ακόμα και το ενδεχόμενο νέας ρύθμισης. Τώρα, οι συνθήκες φαίνεται να είναι πιο ώριμες- ιδίως μετά την έκρηξη των νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών στα 13,2 δισ. ευρώ πέρυσι-, αλλά τίποτα δεν μπορεί να θεωρείται κλειδωμένο.

2. Η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση. Σε δέκα μέρες, η ειδική ομάδα εργασίας που έχει συσταθεί στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους θα παραδώσει το πόρισμά της με τις επιπτώσεις της αύξησης του συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση από το 13% στο 23%. Πηγές του υπουργείου Οικονομικών σημειώνουν ότι θα θέσουν ευθέως ζήτημα μείωσης του συντελεστή. Το αν το αίτημα θα συναντήσει τοίχο από την πλευρά της τρόικας ή ευήκοα ώτα αναμένεται να πρωταγωνιστήσει σε κάθε περίπτωση στο εγχώριο πολιτικό σκηνικό.

Η κυβέρνηση συνέδεσε τις προηγούμενες ημέρες το «λάθος» του ΔΝΤ με τον πολλαπλασιαστή με τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση και ήδη συνολικά το αίτημα επανεξέτασης του λάθους που υπεβλήθη άτυπα από τον υπουργό Οικονομικών στο Eurogroup μπήκε στον πάγο τόσο από το ΔΝΤ όσο και από την Κομισιόν. Αν δεν καταφέρει να εξασφαλίσει έστω τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, προφανές είναι ότι μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν βούτυρο στο ψωμί της αξιωματικής αντιπολίτευσης.


***To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v