Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!
Όταν ο ίδιος ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός απευθύνει έκκληση προς τους παράγοντες της αγοράς να «θωρακίσουμε το "value for money" στο ελληνικό τουριστικό προϊόν», είναι σαφές ότι τα πράγματα τείνουν να ξεφύγουν, και πάντως δεν οδεύουν προς τη σωστή κατεύθυνση από πλευράς τιμών.
Όπως παραδέχονται παράγοντες του κλάδου, μετά από μια επιτυχημένη διετία, η οποία αναπτέρωσε τις ελπίδες και τις προσδοκίες της τουριστικής αγοράς για αυξημένα έσοδα, το εφετινό «άνοιγμα» συνοδεύτηκε από ευρύ κύμα ανατιμήσεων, όχι μόνον ως αποτέλεσμα των πληθωριστικών τάσεων που είχαν επικρατήσει το προηγούμενο διάστημα, ελέω της περυσινής εκτόξευσης των ενεργειακών τιμών, αλλά και εξαιτίας της παραμέτρου της απληστίας, η οποία ήταν επίσης παρούσα στο επίπεδο των τιμών...
Για την ακρίβεια, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας ανάλυσης τουριστικών δεδομένων Mabrian Technologies, η Ελλάδα κατέγραψε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση τιμών στα ξενοδοχεία σε σχέση με το 2019. Οι τιμές στα ελληνικά ξενοδοχεία 5 αστέρων σημειώνουν το φετινό καλοκαίρι αύξηση σε ποσοστό 123% συγκριτικά με το τελευταίο έτος πριν από την πανδημία, με το κόστος διανυκτέρευσης να διαμορφώνεται στα 348 ευρώ.
Πρόκειται για μια εξέλιξη που, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, αποτυπώθηκε στα στοιχεία μηνών Μαΐου και Ιουνίου για κορυφαίους προορισμούς όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, που γνώρισαν σημαντική υποχώρηση τόσο σε αφίξεις όσο και σε έσοδα σε σχέση με πέρυσι, παρά το εντυπωσιακό άνοιγμα της αγοράς την περίοδο του Πάσχα.
Βεβαίως, δεν φέρουν μόνο οι ξενοδόχοι την ευθύνη γι' αυτή την εξέλιξη. Φταίει το σύνολο της αγοράς, από την επισιτιστική, η οποία διαπομπεύτηκε επανειλημμένως στα κοινωνικά δίκτυα για το επίπεδο των χρεώσεών της, έως τις τιμές που χρεώνονται για μια... θέση υπό τον ήλιο, στις ελληνικές παραλίες.
Έτσι, λοιπόν, μολονότι οι τιμές στα ελληνικά 5άστερα παραμένουν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με εκείνα στη Γαλλία και την Ιταλία, η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος εμφανίζεται να έχει υποχωρήσει εξαιτίας αυτού του κύματος ανατιμήσεων.
Κάτι το οποίο, ενδεχομένως, να αντικατοπτριστεί στην τουριστική δραστηριότητα των επόμενων ετών.
Ήδη, το Foreign Office εξέδωσε ταξιδιωτική οδηγία για τις ακραίες καιρικές συνθήκες που επικρατούν σε χώρες της Μεσογείου, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, προειδοποιώντας τους Βρετανούς που αναμένεται να επισκεφθούν τους συγκεκριμένους προορισμούς για τις υψηλές θερμοκρασίες με τις οποίες θα έρθουν αντιμέτωποι. Εξέλιξη που αναμένεται να επηρεάσει την τουριστική δραστηριότητα, σε συνδυασμό βεβαίως και με τις εικόνες των πυρκαγιών στην Ελλάδα, οι οποίες ήδη κάνουν τον γύρο του κόσμου.
Αποκούμπι, δε, στον εγχώριο τουρισμό δεν υπάρχει. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ, η Ελλάδα εμφάνισε το 2022 τη μεγαλύτερη πτώση εσωτερικού τουρισμού σε ολόκληρη την Ευρώπη, καταγράφοντας κάμψη άνω του 10% σε σχέση με το 2019, με 21,2 εκατ. διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία και καταλύματα έναντι 23,6 εκατ. διανυκτερεύσεων τη «χρυσή» τουριστική χρονιά.
Έτσι, λοιπόν, όταν η αγορά «εξοστρακίζει» πρώτα το εγχώριο κοινό και στη συνέχεια κάνει ό,τι μπορεί - τουλάχιστον στο πεδίο των τιμών- για να διώξει και τους ταξιδιώτες από το εξωτερικό, ας μην απορούμε εάν κάποια στιγμή «στραβώσει» η κυριότερη ελληνική «βιομηχανία», με προφανείς συνέπειες στο ΑΕΠ και στον προϋπολογισμό...