Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!
Αν και σε μία μάλλον κυνική εκδοχή της όλης υπόθεσης, το τερατώδες πολιτικό κεφάλαιο που έχει επενδυθεί στην οικονομική ανάκαμψη της Ευρώπης θεωρείται βέβαιον ότι θα οδηγήσει σε ευόδωση των σχεδίων για το Ταμείο Ανάκαμψης, θα ήταν ίσως χρήσιμο να θυμίσουμε, την επομένη των επίσημων εξαγγελιών Κυριάκου Μητσοτάκη περί επικείμενης άφιξης πακτωλού χρημάτων (και) στην πατρίδα μας, ότι υπάρχει η… Γερμανία.
Όχι η καγκελαρία και η κα Α. Μέρκελ αλλά η Καρλσρούη και το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο, το οποίο επιμένει να θεωρεί ότι έχει τον ύστατο λόγο σε ζητήματα ευρωπαϊκής ενοποίησης και ιδίως όταν θίγονται δύο φετίχ. Πρώτον, η αμοιβαιοποίηση χρέους και δεύτερον, η μεταβιβαστική ένωση ή σε απλά ελληνικά.. η περίφημη “European transfer union”, κάτι προς το οποίο προσομοιάζει... επικίνδυνα το Ταμείο Ανάκαμψης.
Πριν από σχεδόν μία εβδομάδα, το Συνταγματικό Δικαστήριο ανέστειλε την ισχύ νόμου, ο οποίος είχε εγκριθεί με μεγάλη πλειοψηφία από το Ομοσπονδιακό Κοινοβούλιο και επρόκειτο να υπογραφεί από τον Πρόεδρο Φρανκ-Βάλτερ Σταϊνμάιερ, για την εξουσιοδότηση της Κομισιόν ως προς την έκδοση ομολόγων που θα χρηματοδοτήσουν το ύψους 750 δισ. ευρώ Ταμείο Ανάκαμψης.
Αντίστοιχες εξουσιοδοτήσεις, εξάλλου, έχουν ήδη εκδώσει τα περισσότερα εκ των 27 κρατών-μελών της ΕΕ, καθώς ελπίζεται ότι οι πρώτες εκταμιεύσεις του Ταμείου θα αρχίσουν ήδη από εφέτος το καλοκαίρι.
Προχώρησε, δε, το Γερμανικό Συνταγματικό Δικαστήριο σε αυτή την κίνηση κατόπιν προσφυγής εναντίον του συγκεκριμένου νόμου εκ μέρους της «Συμμαχίας για τη βούληση των πολιτών» (Bündnis Bürgerwille), σύμφωνα με την οποία η ΕΕ δεν μπορεί να αναλάβει η ίδια χρέος και -άρα- το Ταμείο Ανάκαμψης δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί από ίδιους πόρους. Η παραπάνω αναστολή του νόμου σημειώθηκε έως ότου το Δικαστήριο αποφανθεί επί της ουσίας της υπόθεσης.
Στα ίδια νομικά «χωράφια» είχε κινηθεί και πέρυσι τον Μάιο αντίστοιχη υπόθεση που εκδικάστηκε στο Γερμανικό Ομοσπονδιακό Δικαστήριο, κρίνοντας αντισυνταγματικό το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων της ΕΚΤ, παρά την περί του αντιθέτου απόφαση που είχε λάβει το Ευρωδικαστήριο, εκτιμώντας ότι η πολιτική αγοράς ομολόγων που ακολουθεί η ΕΚΤ συνάδει με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Τότε το γερμανικό δικαστήριο εκτίμησε, δε, ότι η απόφαση του Ευρωδικαστηρίου «υπερέβαινε τις αρμοδιότητές του».
Αν και η υπόθεση είχε επιλυθεί τότε κατά τρόπο μάλλον διπλωματικό, καθώς δόθηκαν οι κατάλληλες εξηγήσεις από την ΕΚΤ στο Γερμανικό Συνταγματικό Δικαστήριο, η παρούσα υπόθεση αναδεικνύει για ακόμη μία φορά την άποψή του ότι οι αποφάσεις του υπερισχύουν εκείνων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.
Το όλο διακύβευμα, βεβαίως, αφορά το ενδεχόμενο -αν μη τι άλλο- καθυστερήσεων στη διαδικασία συγκρότησης του Ταμείου Ανάκαμψης, οι πόροι του οποίου ελπίζεται ότι θα οδηγήσουν την Ευρώπη σε καλύτερες... ημέρες.
Είναι κάτι τέτοιο πιθανό; Θεωρητικώς, είναι απολύτως πιθανό, καθώς το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο μπορεί να αναπέμψει τον συγκεκριμένο νόμο ως αντισυνταγματικό. Εάν όντως συμβεί τούτο, στο τραπέζι τίθεται το ενδεχόμενο ακόμη και συνταγματικής αναθεώρησης στην Ομοσπονδιακή Γερμανία, κάτι που προφανώς απαιτεί χρόνο.
Όταν όλα αυτά, δε, συμβαίνουν σε μία εκλογική χρονιά, κατά την οποία το διαβόητο AfD «Εναλλακτική για την Γερμανία» έχει επενδύσει πολιτικά στην αντίθεσή του στο Ταμείο Ανάκαμψης, έχοντας απέναντι σχεδόν σύσσωμο το λοιπό πολιτικό προσωπικό της χώρας (CDU, SPD, Φιλελεύθεροι και Πράσινοι), τα πάντα είναι πιθανά. Στους ιδρυτές του Bündnis Bürgerwille, που προσέφυγε κατά του παραπάνω νόμου, εξάλλου συμμετέχει και παράγοντας του AfD.
Υπ’ αυτό το πρίσμα, η Γερμανία, κυριότερος χρηματοδότης του Ταμείου Ανάκαμψης, θα μπορούσε να αποδειχθεί και το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό πρόβλημα στην πορεία ανάκαμψης της Γηραιάς Ηπείρου, ευρισκόμενη μόνη απέναντι στους 26.
Το γερμανικό πρόβλημα, δε, μάλλον, έχει και συνέχεια…