Ιμπν Χαλντούν ή πώς ένας Αραβας «στολίζει» τους «δικούς του»

Με τα πιο μελανά χρώματα περιγράφει τους ομοεθνείς και ομόθρησκούς του το 1380 μ.Χ. ο κορυφαίος - μεταξύ των εποχών Αριστοτέλη και Μακιαβέλι - Άραβας επιστήμονας Ιμπν Χαλντούν στα «Προλεγόμενά» του. Γράφει ο Αθ. Χ. Παπανδρόπουλος.

Δημοσιεύθηκε: 27 Ιουνίου 2024 - 07:28

Load more

Στον κόσμο που ζούμε, τίποτε δεν είναι άσχετο με τις ιστορικές του καταβολές. Έτσι, στον ευρύτερο αραβικό και ισλαμικό κόσμο, αυτοί που θρασύδειλα δολοφονούν αθώους, βιάζουν ανήλικα κορίτσια και επαγγέλλονται την εξαφάνιση χωρών από τον παγκόσμιο χάρτη, ασφαλώς και αποτελούν την συνέχεια μίας ιστορικής πραγματικότητας.

Αυτήν δε την πραγματικότητα, για τον αραβο-ισλαμικό κόσμο, περιγράφει με μοναδική διαύγεια ένας κορυφαίος Άραβας ιστορικός και κοινωνιολόγος, ο Ιμπν Χαλντούν, στο πολύ σημαντικό έργο του που φέρει τον τίτλο "Προλεγόμενα" και το οποίο κυκλοφόρησε περί το 1380 μ.Χ

Όπως αναφέρουν ιστορικοί οι οποίοι έχουν μελετήσει το έργο του, ο Ιμπν Χαλντούν, ο οποίος γεννήθηκε στην Τύνιδα το 1332, αποτελεί τη μεγαλύτερη φυσιογνωμία που εμφανίστηκε στον χώρο των κοινωνικών επιστημών από την εποχή του Αριστοτέλη ως αυτήν του Μακιαβέλλι.

Κατά τον Άρνολντ Τόινμπι, ο Ιμπν Χαλντούν, στα "Προλεγόμενα", συνέλαβε και διατύπωσε μία φιλοσοφία της ιστορίας που, αναμφίβολα, αποτελεί το μεγαλύτερο στο είδος του έργο το οποίο δημιουργήθηκε ποτέ από οποιαδήποτε διάνοια, σε οποιαδήποτε εποχή και σε οποιονδήποτε τόπο. Για πρώτη φορά στην ισλαμική σκέψη, η ιστορική αιτιοκρατία γίνεται αντιληπτή ως ένα δόγμα, που απορρέει αποκλειστικά από την αντικειμενική ανάλυση των γεγονότων και του περιβάλλοντος. Ιδού, λοιπόν, ορισμένα αποσπάσματα για το πώς έβλεπε ο μεγάλος Άραβας φιλόσοφος τους συμπατριώτες του, στον τόμο I, σελ. 270, του προαναφερόμενου βιβλίου του:

«Όταν οι Άραβες κατακτούν μια χώρα, γρήγορα επέρχεται η ερείπωσή της. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι Άραβες είναι βάναυσος λαός. Ο χαρακτήρας τους διαμορφώθηκε έτσι από την τραχιά ζωή που ζουν, ώσπου η τραχύτητα έγινε δεύτερη φύση τους. Μάλιστα, απολαμβάνουν κιόλας την τραχιά ζωή τους, γιατί τους επιτρέπει να αποσείουν τον ζυγό της εξουσίας και να αποφεύγουν την πολιτική ποδηγέτηση.

»Ένας τέτοιος χαρακτήρας, όμως, αντίκειται στην διάδοση του πολιτισμού και την αντιστρατεύεται. Έτσι, η αγαπημένη τους απασχόληση είναι να μετακινούνται διαρκώς και να περιπλανώνται στην έρημο, κι αυτό δεν συμβιβάζεται με την ήσυχη και εδραία ζωή από την οποία εξαρτάται η ανάπτυξη του πολιτισμού. Για παράδειγμα, όταν χρειάζονται πέτρες για να υποβαστάζουν τα τσουκάλια τους, γκρεμίζουν ένα κτίριο. Με τον ίδιο τρόπο, παίρνουν ορθοστάτες και μικρούς πασσάλους από την σκεπή ενός σπιτιού για να στήσουν τα αντίσκηνά τους. Αποτέλεσμα του τρόπου που ζουν είναι ότι η ίδια η παρουσία τους είναι εχθρική για την ύπαρξη οικοδομημάτων, που αποτελούν το ίδιο το θεμέλιο του πολιτισμού.

»Αυτά για την γενική τους νοοτροπία. Επιπρόσθετα, συνηθίζουν να ληστεύουν άλλους λαούς και τα πλούτη τους τα μαζεύουν με την αιχμή των δοράτων τους. Οι λεηλασίες στις οποίες επιδίδονται δεν έχουν όρια. Αρπάζουν κάθε λογής περιουσιακά στοιχεία, έπιπλα ή σκεύη, που πάνω τους πέφτει το μάτι τους. Γι αυτό, όταν η κατάκτηση και η καθυπόταξη μιας χώρας τους επιτρέπουν να ικανοποιήσουν τις ορέξεις τους, σύντομα βάζουν τέρμα σε όλους τους καθιερωμένους κανόνες που περιφρουρούν την ιδιοκτησία και έτσι καταστρέφουν τον πολιτισμό».

Ο Άραβας διανοούμενος συνεχίζει: «Προσέξτε πως όλες οι χώρες του κόσμου που κατακτήθηκαν και εξουσιάσθηκαν από Άραβες, είδαν τον πολιτισμό τους να καταστρέφεται, τον πληθυσμό τους να σκορπίζει, ακόμα και το ίδιο το έδαφος να μεταμορφώνεται ολοφάνερα. Έτσι, η Υεμένη είναι ρημαγμένη, εκτός από λίγες περιοχές. Και το Ιράκ, που τόσο ανθηρό ήταν κάτω από την κυριαρχία των Περσών, έχει ερημωθεί. Το ίδιο συμβαίνει σήμερα και με την Συρία. Στην Βόρεια Αφρική και το Μαγκρέμπ, όπου εισέβαλαν οι Μπανου Χιλάλ και οι Μπανου Σουλάιμ στις αρχές του πέμπτου αιώνα της μουσουλμανικής εποχής και έσπερναν τον όλεθρο επί τριακόσια πενήντα χρόνια, εξακολουθούν να κυριαρχούν ερείπια και συντρίμμια.

»Στη μουσουλμανική θρησκεία, που απευθύνεται στο καθετί και επιδιώκει να προσηλυτίσει όλους τους ανθρώπους με την πειθώ ή με την βία, το τζιχάντ -ο ιερός πόλεμος- είναι υποχρεωτικό. Επομένως, στο Ισλάμ, το χαλιφάτο και η βασιλεία -δηλαδή, η πνευματική και η κοσμική εξουσία- συνάπτονται, για να ενωθούν όλες οι προσπάθειες προς έναν κοινό σκοπό ... Απεναντίας, οι άλλες θρησκείες δεν απευθύνονται στο κάθε τι και ο ιερός πόλεμος δεν επιτρέπεται στους οπαδούς τους, παρά μόνον σε περίπτωση αυτοάμυνας ...».

Αυτά και άλλα πολλά, εξόχως ενδιαφέροντα, γράφει ο Ιμπν Χαλντούν, το οποίον καλά θα έκαναν να διαβάσουν κάποιες εγχώριες «προοδευτικές» ψυχές αλλά και οι σύμβουλοι του Αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν.

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων