Η στόχευση για επίτευξη μηδενικών εκπομπών επιταχύνεται συνεχώς σε πόλεις, περιοχές και εταιρείες σε κάθε γωνία του κόσμου, ενώ η τάση δεν δείχνει καμία ένδειξη επιβράδυνσης.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του The NewClimate Institute, υπάρχει τριπλάσια αύξηση στον αριθμό των επιχειρήσεων που θέτουν στόχους για μηδενικές εκπομπές. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των εταιρειών που έχει δεσμευτεί να είναι ουδέτερες ως προς τις εκπομπές άνθρακα (carbon neutral) αυξήθηκε από 500 στο τέλος του 2019 σε 1.565 τον Οκτώβριο του 2020. Επιπλέον, εκτιμάται ότι η αγορά αντιστάθμισης άνθρακα θα μπορούσε να ανέλθει στα 1,4 τρισεκατομμύρια δολάρια ετησίως σε 20 χρόνια, αύξηση κατά πέντε χιλιάδες φορές από τα 247,9 εκατομμύρια δολάρια του 2020.
Οι εταιρείες αισθάνονται πλέον την ανάγκη να ακολουθήσουν τους νομικά δεσμευτικούς στόχους για μηδενικές εκπομπές που έχουν θέσει αρκετές χώρες. Η Amazon δεσμεύτηκε να γίνει carbon neutral έως το 2040. Η Apple είναι πιο φιλόδοξη, λέγοντας ότι θα φτάσει εκεί μέχρι το 2030. Αυτές είναι δύο από τις πολλές πολυεθνικές εταιρείες που έχουν θέσει παρόμοιους στόχους. Οι μικρότερες εταιρείες μπορούν και αυτές να επιδιώξουν ουδετερότητα άνθρακα.
Η κύρια διαδικασία είναι η ίδια για κάθε εταιρεία: μέτρηση των εκπομπών, θέσπιση φιλόδοξων στόχων, δράση για τη μείωση και την αντιστάθμιση των εκπομπών. Ωστόσο, η προσέγγιση είναι αυτή που θα καθορίζει εν τέλει το αποτέλεσμα.
Ακολουθούν ορισμένα κοινά λάθη που μια εταιρεία πρέπει να αποφύγει καθ 'όλη τη διάρκεια της διαδικασίας:
Μην Ξεχνάτε τις εκπομπές Scope 3
Οι περισσότερες εταιρείες δεν υποχρεώνονται από το νόμο να κάνουν αναφορές σχετικά με τις εκπομπές Scope 3, οι οποίες είναι έμμεσες εκπομπές από την εφοδιαστική αλυσίδα, μεταφορά προϊόντων, διάθεση προϊόντων και άλλα. Σύμφωνα με το CDP, οι εκπομπές Scope 3 είναι κατά μέσο όρο 11,4 φορές υψηλότερες από τις λειτουργικές εκπομπές τους. Αυτό σημαίνει ότι η πλειονότητα των εκπομπών δεν ελέγχεται.
Ορισμός Στόχου χωρίς αλλαγή των επιχειρηματικών πρακτικών σας
Προσεγγίστε το στόχο για μηδενικές εκπομπές με ακεραιότητα. Δημοσιεύστε μετρήσιμους ενδιάμεσους στόχους και κάντε τους στόχους για τα πεδία 1, 2 και 3 πιο συγκεκριμένους.
Αποφύγετε το Greenwashing
Τα χαμηλά πρότυπα διαφάνειας των στόχων μπορούν να οδηγήσουν στη λεγόμενη «πράσινη παραπλάνηση». Υπάρχει σημαντικός κίνδυνος οι μη διαφανείς στόχοι για μηδενικές εκπομπές να παραπλανήσουν τους πολίτες, τους καταναλωτές και τους επενδυτές. Είναι επίσης σημαντικό να επιλέξετε σοφά τη γλώσσα με την οποία παρουσιάζετε τους στόχους σας. Εάν στοχεύετε σε καθαρές μηδενικές εκπομπές, τότε ο στόχος πρέπει να είναι μόνο αυτός. Εάν στοχεύετε σε κάτι άλλο, αλλάξτε τον τρόπο που το επικοινωνείτε.
Μην αποφεύγετε τη δημοσιοποίηση
Το να διατηρείτε τη στρατηγική σας μυστική μπορεί να επηρεάσει τη διαφάνειά σας. Οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι διαφανείς και ειλικρινείς και να δημοσιοποιούν τα στοιχεία σχετικά με τους στόχους και τις ενέργειές τους.
Η κλιματική ουδετερότητα παίζει ζωτικό ρόλο στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και είναι εξαιρετικά θετικό το γεγονός ότι όλο και περισσότερες επιχειρήσεις και οργανισμοί, ξεκινώντας από τις πιο μεγάλες, δεσμεύονται να μειώσουν τις εκπομπές τους και να γίνουν carbon neutral. Ακόμη και βιομηχανίες υψηλής έντασης εκπομπών, όπως τα ορυκτά καύσιμα, θέτουν φιλόδοξους στόχους.
Αυτό που προέχει, ωστόσο, είναι να διαμορφωθούν το συντομότερο σωστές πολιτικές και ρυθμιστικά πλαίσια, που τη στιγμή αυτή μεταβάλλονται ραγδαία.
* Ο κ. Νίκος Αυλώνας είναι Πρόεδρος Κέντρου Αειφορίας (CSE), Επισκέπτης Καθηγητής Οικονομικό Πανεπιστήμιο Aθηνών (IMBA), www.cse-net.gr