Οι εξαγωγές εγχώριων προϊόντων και υπηρεσιών έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα για την οικονομία της χώρας μας, καθώς αντιπροσωπεύουν το 17,3% του ΑΕΠ για το 2019, ενώ ο ρόλος τους θεωρείται καταλυτικός για την στήριξη και την ανάκαμψη της ελληνικής Οικονομίας.
Ένα σημαντικό ποσοστό επιχειρήσεων συμμετέχουν σε συλλογικές προωθητικές ενέργειες εξαγωγών κυρίως εμπορικές εκθέσεις και επιχειρηματικές αποστολές στο εξωτερικό. Οι ακυρώσεις διεθνών εμπορικών εκθέσεων τόσο στη χώρα μας, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο ανατρέπουν ένα σημαντικό μέσο αναζήτησης νέων συνεργασιών για τις επιχειρήσεις.
Η διατήρηση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων, προκειμένου να διατηρηθεί η εξαγωγική δραστηριότητα και να ανακτηθεί ένα μέρος της απώλειας του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, μπορεί να επιτευχθεί μέσω του ψηφιακού μάρκετινγκ (digital marketing).
Μια επιχείρηση που εξάγει ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, χρειάζεται σήμερα -περισσότερο από κάθε άλλη φορά- να επενδύσει σε νέους καινοτόμους τρόπους προσέλκυσης πελατών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Παραδοσιακά οι επιχειρήσεις έβρισκαν συνεργαζόμενες εταιρείες στο εξωτερικό με επισκέψεις σε εμπορικές εκθέσεις, ή μέσω εταιρειών που εξειδικεύονταν στις εξαγωγές. Όλες αυτές οι δραστηριότητες είχαν ένα υψηλό κόστος σε χρήμα και χρόνο, καθώς οι επιχειρηματίες προσπαθούσαν να εισέλθουν σε νέες αγορές.
Με το ψηφιακό μάρκετινγκ, μία επιχείρηση αρχίζει να διαφημίζει τα προϊόντα της και τις υπηρεσίες της, απαντώντας απ’ ευθείας σε όσους αναζητούν παρόμοια προϊόντα σε οποιαδήποτε χώρα του κόσμου. Βεβαίως, το ψηφιακό μάρκετινγκ δεν καταργεί τους παράγοντες, που θα πρέπει να εξετάσει μία εταιρεία στην εξαγωγική της δραστηριότητα, όπως το νόμισμα, η τοπική γλώσσα, οι μέθοδοι πληρωμής, οι ανταγωνιστές σε αυτήν την αγορά, το επιχειρηματικό δυναμικό κ.λπ.
Πώς όμως μπορεί να βοηθήσει το ψηφιακό μάρκετινγκ στην προώθηση των εξαγωγών;
Με βάση τη χώρα ή και τις χώρες που μία επιχείρηση αποφασίζει να εξερευνήσει χρειάζεται να συλλεχθούν μία σειρά από δεδομένα.
Μερικά από αυτά είναι:
- αν υπάρχουν παρόμοια προϊόντα στην αγορά στόχευσης,
- αν υπάρχει τοπικός παραγωγός των προϊόντων,
- ποιες είναι οι αντίστοιχες μάρκες που πωλούνται περισσότερο σε αυτή την αγορά,
- ποιο είναι το μέγεθος της αγοράς άρα και η δυναμικής της,
- ποιοι είναι οι τοπικοί εισαγωγείς, χονδρέμποροι, προμηθευτές αντίστοιχων προϊόντων,
- ποιοι είναι οι ανταγωνιστές,
- ποιες οι τακτικές άλλων εταιρειών στην προώθηση προϊόντων στην αγορά στόχευσης,
- ποια η τιμολογιακή πολιτική των ανταγωνιστών.
Η εποχή που διανύουμε χαρακτηρίζεται από πολλούς, ως η «εποχή της πληροφορίας» ή της «ψηφιακής επανάστασης», καθώς έχουν επέλθει σαρωτικές μεταβολές στον τρόπο και τα μέσα επικοινωνίας. Το Internet έχει επαναπροσδιορίσει την έννοια του χώρου και του χρόνου καταργώντας κάθε γεωγραφικό ή χρονικό όριο.
Η δυναμική του προϊόντος μας στο εξωτερικό
Αν θέλουμε να δούμε πόσες φορές ένας συνδυασμός λέξεων-κλειδιών υποβάλλεται στην αναζήτηση Google, το ψηφιακό μάρκετινγκ μπορεί να βοηθήσει. Εάν το προϊόν ή η υπηρεσία είναι κάτι, που οι χρήστες του διαδικτύου τείνουν να αναζητούν στη google, τότε το ψηφιακό μάρκετινγκ θα βοηθήσει να καταλάβουμε πόσο δημοφιλές είναι ένα προϊόν στη συγκεκριμένη αγορά, αλλά και ποιες άλλες παραλλαγές του προϊόντος ή της υπηρεσίας απαιτούνται στη χώρα που σκέφτεστε να εξαγάγετε.
Το ψηφιακό μάρκετινγκ μπορεί επίσης, να εντοπίσει τους ανταγωνιστές, που χρησιμοποιούν υπηρεσίες διαφήμισης στη Google για την προώθηση των προϊόντων τους στη χώρα που μία επιχείρηση σκοπεύει να εξάγει. Σε συνδυασμό με τα εργαλεία μέτρησης της δημοτικότητας ιστοσελίδων των ανταγωνιστών σε φράσεις-κλειδιά και της κατάταξής τους στα οργανικά αποτελέσματα της Google, μία επιχείρηση μπορεί να κατανοήσει ευκολότερα τα σημεία που θα πρέπει να εστιάσει στη διαδικτυακή στρατηγική της.
Τα εργαλεία ψηφιακού μάρκετινγκ, που έχουμε πλέον στη διάθεσή μας και τα οποία συνεχώς αναβαθμίζονται, μας δίνουν τη δυνατότητα να αναγνωρίσουμε τις προτιμήσεις /επιθυμίες των πελατών, αλλά και να ερευνήσουμε τους ανταγωνιστές μέσα από το διαδικτυακό τους αποτύπωμα.
Η προώθηση εξαγωγών καθορίζεται μέσα από ανάλυση των παραπάνω παραμέτρων και εφαρμόζεται μέσω ενός συνόλου ενεργειών, που λέγεται στρατηγική Inbound Marketing, η οποία καταφέρνει να προσελκύσει πιθανούς πελάτες ή leads και να τους οδηγήσει στην επιχείρησή σας.
Το Inbound Marketing προσελκύει τους εν δυνάμει πελάτες στη χώρα στόχευσης, μέσα από την παρουσία της επιχείρησης σε online πλατφόρμες όπως: μηχανές αναζήτησης, blogs, forums και social media.
Συγκεκριμένα, όλες οι ενέργειες του Inbound Marketing αρχίζουν και καταλήγουν στον ιστότοπο της επιχείρησης. Δημιουργώντας ένα στοχευμένο περιεχόμενο, που απαντάει με σαφήνεια σε βασικές ερωτήσεις και ανάγκες των πελατών και το οποίο και προβάλλεται στις online πλατφόρμες, οι επιχειρήσεις επιτυγχάνουν να προσελκύσουν τον εν δυνάμει πελάτη τους στην εταιρική τους ιστοσελίδα.
Για παράδειγμα, μιλώντας για ένα στοχευμένο περιεχόμενο και επιλέγοντας την πώληση προϊόντων ή υπηρεσιών σε χώρες, που τα αγγλικά δεν είναι μία συχνά ομιλούμενη γλώσσα, η εμπειρία μας, μας έχει δείξει ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας, αλλά και των εργαλείων προβολής χρειάζεται να προσαρμοστούν στην τοπική γλώσσα.
Ειδικά για τις επιχειρήσεις, που ενδιαφέρονται για B2B πωλήσεις και αναζητούν τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων των υποψήφιων πελατών τους, το Inbound Marketing μπορεί να βοηθήσει, ώστε να εντοπίσουν τους υπεύθυνους και να επικοινωνήσουν μαζί τους.
Στη Bluemind Digital Marketing Services κατανοώντας τις ανάγκες των ελληνικών επιχειρήσεων για αποτελεσματική προώθηση των εξαγωγών, από το 2018 έχουμε δημιουργήσει την υπηρεσία WEB EXPORTS, η οποία βασίζεται στη στρατηγική του Inbound Marketing και είναι κατάλληλη για τις επιχειρήσεις, που θέλουν να ξεκινήσουν ή και να ενδυναμώσουν την εξαγωγική τους δραστηριότητα.
Στη Bluemind εξετάζουμε επιπλέον των παραπάνω παραμέτρων και τις συνήθειες ενημέρωσης και επικοινωνίας του κοινού στην αγορά που στοχεύουμε. Τα διαδικτυακά κανάλια που προτιμούν οι κάτοικοι ανά χώρα για την ενημέρωσή τους ή την ψυχαγωγία τους ή και την επικοινωνία τους αποτελούν κρίσιμα στοιχεία, που αξιοποιούμε για την προώθηση των εξαγωγών.
Για παράδειγμα η google δεν αποτελεί τη δημοφιλέστερη μηχανή αναζήτησης σε όλες τις χώρες. Η Ρωσία μάλιστα διαθέτει τη δική της μηχανή αναζήτησης, το Yandex. Το ίδιο συμβαίνει και με τα social media, καθώς άλλες χώρες μπορεί να προτιμούν περισσότερο το Twitter, άλλες το Facebook – Instagram, ενώ έχουμε εντοπίσει και χώρες που έχουν τοπικά κοινωνικά δίκτυα .
Ακόμη, κι αν μία επιχείρηση εξάγει ήδη τα προϊόντα της, το ψηφιακό μάρκετινγκ είναι μια εξαιρετική επιλογή επένδυσης, τόσο για την επέκταση των συνεργασιών της σε νέες αγορές, όσο και να κάνει δημοφιλή τα προϊόντα της στους πελάτες των συνεργατών της.
* Η κα Ρενάτα Ζαχαροπούλου είναι Digital Marketing Expert, Bluemind Digital Marketing Services (www.bluemind.gr)