Από το 2012 η Kea&Partners, η οποία συμμετέχει στο Ινστιτούτο BarretValueCenter, καλεί τους πολίτες της Γαλλίας να αναφέρουν τις αξίες στις οποίες είναι πιο προσκολλημένοι, είτε στην κοινωνία γενικά, στην επιχείρησή τους είτε στην οικογένειά τους.
Χρησιμοποιώντας ένα ερωτηματολόγιο που διαχειρίζεται το Ινστιτούτο μελετών OpinionWay, η Kea&Partners παράγει ένα βαρόμετρο που μετρά μέσα στον χρόνο την εξέλιξη αυτών των αξιών, προσωπικών ή συλλογικών, και τις συγκρίνει στα διάφορα περιβάλλοντά τους.
Από το 2014, το βαρόμετρο έδειχνε ότι η επιχείρηση είχε γίνει ο προτιμώμενος χώρος για να «ζουν μαζί» οι πολίτες με ένα ποσοστό 23%. Αυτό σημαίνει ότι όταν μιλούν για την επιχείρησή τους, σχεδόν 8 από τις 10 αναφερόμενες αξίες είναι θετικές. Η ομαδική εργασία, η αναζήτηση αποτελεσμάτων και η ικανοποίηση πελατών είναι τρεις από τις κορυφαίες αξίες της γαλλικής επιχειρηματικής κουλτούρας.
Το βαρόμετρο Kea&Partners αποκαλύπτει επίσης πολλές κοινές αξίες σε επιχειρήσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών. Οι μόνες αξιοσημείωτες διαφορές μεταξύ των δύο φύλων είναι ότι οι άνδρες τείνουν να προωθούν αξίες όπως η εμπιστοσύνη και η αποτελεσματικότητα, ενώ οι γυναίκες δίνουν προτεραιότητα σε αξίες όπως η προσαρμοστικότητα και ο σεβασμός για το ανθρώπινο άτομο. Η μελέτη έδειξε ότι αυτές οι μεγάλες θετικές αξίες στις επιχειρήσεις μοιράζονται τόσο σε νέους όσο και σε ηλικιωμένους.
Εποχή κορωνοϊού
Το ερώτημα που τίθεται: οι επιχειρήσεις αντέδρασαν καλύτερα από το κράτος για τη διαχείριση της κρίσης; Το 65% των πολιτών της Γαλλίας πιστεύει πως ναι, σύμφωνα με μια δημοσκόπηση Odoxa-DentsuConsulting για την FranceInfo και τη Figaro, που έγινε αρχές Μαΐου. Το αποτέλεσμα αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, αν αναλογιστούμε ότι και την εποχή των κίτρινων γιλέκων οι επιχειρήσεις έμειναν στο απυρόβλητο.
Η επιδημία της Covid-19 βεβαίωσε ότι οι Γάλλοι εκτιμούν τις επιχειρήσεις τους. Ενώ η κυβέρνηση μπλοκαρίστηκε στην αναζήτηση μασκών και υδροαλκολικού τζελ, οι επιχειρήσεις επαναπροσδιόρισαν την παραγωγή τους για να προμηθεύσουν στο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό αναπνευστήρες και μάσκες για τους ασθενείς, επιχορήγησαν τα εργαστήρια με χρήματα για την αναζήτηση του εμβολίου. Χωρίς να ξεχνάμε τις μικρές επιχειρήσεις της εστίασης που προμήθευαν γεύματα στο προσωπικό των νοσοκομείων.
Συμπερασματικά, η επιχείρηση θεωρείται ως μια νέα οντότητα κοινωνικής πρόνοιας, ασφαλής αξία έναντι των κινδύνων της ύπαρξης της ζωής των ανθρώπων. Ο νέος ρόλος ύπαρξής της ορίζει την πορεία της για την ενσωμάτωση των κοινωνικών-περιβαλλοντικών και πολιτικών προβληματισμών της, στο επίκεντρο της επιχειρηματικής, στρατηγικής (βλ. Ζοπουνίδης,ο νέος ρόλος ύπαρξης της επιχείρησης, Πολυτεχνείο Κρήτης, 29/04/2020).
Τελειώνοντας, είναι ενδιαφέρον να αναφερθούν οι δέκα πρώτες αξίες που αναμένονται από τις επιχειρήσεις:
- Αναγνώριση
- Ομαδική εργασία
- Δημιουργικότητα
- Αποτελεσματική επικοινωνία
- Ευεξία
- Εμπιστοσύνη
- Ικανοποίηση πελάτη
- Άνθηση - τέλεια ανάπτυξη
- Τιμιότητα
- Ισορροπία οικογενειακής/επαγγελματικής ζωής.
* Ο κ. Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης είναι καθηγητής στο Πολυτεχνείο Κρήτης, Ακαδημαϊκός στη Βασιλική Ακαδημία Οικονομικών και Χρηματοοικονομικών της Ισπανίας και στη Βασιλική Ευρωπαϊκή Ακαδημία των Διδακτόρων, Distinguished Research Professor, Audencia Business School