Τα νέα δεδομένα που δημιούργησε ο φόβος και η αβεβαιότητα της Covid-19 επιβάλλουν ξαφνικά στις περισσότερες εταιρείες να ζητήσουν από τους εργαζομένους τους να δουλέψουν είτε εξ αποστάσεως είτε τμηματικά/εκ περιτροπής.
Μια νέα πραγματικότητα που οδηγεί σε μια τεράστια αλλαγή φιλοσοφίας και κουλτούρας, που πολλές επιχειρήσεις και εργαζομένους τούς βρήκε εντελώς απροετοίμαστους. Σε ένα ιδανικό σενάριο, η πιο σωστή προσέγγιση θα ήταν να έχουν προετοιμάσει ένα πλάνο, που θα δημιουργεί το πλαίσιο υπό το οποίο θα λειτουργεί η απομακρυσμένη εργασία, έχοντας προηγηθεί και η κατάλληλη καθοδήγηση και εκπαίδευση και των δύο πλευρών. Σίγουρα ένα τέτοιο πλάνο διαχείρισης κρίσης ή ξαφνικών αλλαγών θα σχεδιαζόταν πιο αποτελεσματικά σε μια «ήσυχη» περίοδο, αλλά δυστυχώς οι επιχειρήσεις, στην παρούσα φάση, δεν διαθέτουν αυτή την πολυτέλεια.
Χωρίς αμφιβολία, οι εταιρείες που έχουν περάσει στην εποχή του digital transformation, έχοντας επενδύσει στην ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού τους, είναι πολύ καλύτερα προετοιμασμένες. Σε αυτές τις δύσκολες στιγμές που διανύουμε, η επικοινωνία -ειδικά μέσα από virtual μεθόδους- είναι πιο σημαντική από ποτέ, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους εργαζόμενους.
Παρ' όλα αυτά, ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις -μιλώντας το τελευταίο διάστημα με πολλά στελέχη όχι μόνο από την Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό-, τη συντριπτική πλειοψηφία τη διακατέχει ένα αίσθημα απογοήτευσης και κούρασης, ένα κλίμα πανικού και συνεχόμενων back to back video calls, στο πλαίσιο της ενημέρωσης -μέσα από άπειρες πλατφόρμες που έχουν εγκαταστήσει. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αισθητή μείωση του πραγματικού παραγωγικού χρόνου και την αναπλήρωσή του με εργασία έως πολύ αργά.
Σε έναν επιχειρηματικό κόσμο όπου πρωταρχική αξία έχει το “Simplicity & Time Management” και με δεδομένο ότι νέα μοντέλα εργασίας θα διαμορφωθούν από δω και στο εξής, αναρωτιέμαι μήπως είναι μία πρόκληση στο πώς θα χρησιμοποιηθεί σωστά και αποτελεσματικά η επικοινωνία αυτή, η οποία στο πλαίσιο του digital transformation, θα μπορέσει να προσφέρει προστιθέμενη αξία και στις δύο πλευρές, τόσο στα αποτελέσματα της επιχείρησης όσο και στην αποδοτικότητα των εργαζομένων της.
Αναμφισβήτητα, η εσωτερική επικοινωνία μέσα από την τεχνολογία έχει πλέον πρωταρχικό ρόλο και σίγουρα μιλάμε για μία εποχή, όπου όλες οι επιχειρήσεις πρέπει να επενδύσουν ουσιαστικά σε αυτήν -εντάσσοντάς την στη στρατηγική τους- και σε απόλυτη συνεργασία με το τμήμα HR, για να μπορέσουν να ξεπεράσουν όσο πιο ανώδυνα την κρίση αυτή αλλά και να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις του μέλλοντος.
Σίγουρα η τεχνολογία στο HR θα παίξει καθοριστικό ρόλο σε αυτό το μεταβατικό στάδιο, εφόσον η επικοινωνία με τους εργαζόμενους γίνεται από απόσταση, μέσα από virtual μεθόδους, αποτελώντας τον μοναδικό τρόπο σύνδεσής τους με την εταιρεία. Πρωταρχικός στόχος -τώρα περισσότερο από ποτέ- είναι η δέσμευση των εργαζομένων μέσα από συνεχή ανοικτά κανάλια επικοινωνίας, προκειμένου να μη νιώσουν “disconnected ” από τους στόχους της εταιρείας αλλά και από τη λήψη αποφάσεων.
Ωστόσο, πέρα από την πλευρά των εργαζομένων, υπάρχει και η «απροετοίμαστη» πλευρά αρκετών επιχειρήσεων που θα πρέπει να προσαρμοστούν σε μια νέα πραγματικότητα, οι οποίες μέχρι σήμερα δεν είχαν φανταστεί πώς είναι δυνατόν να προσλάβουν κάποιον εργαζόμενο χωρίς να τον συναντήσουν από κοντά, ότι δεν θα υπάρχει η καθημερινή παρουσία ενός στελέχους ή ακόμα και ότι ένας φορητός υπολογιστής δεν είναι παροχή αλλά απαιτούμενο εργαλείο.
Έννοιες όπως υπηρεσίες cloud, data security, fraud, cybersecurity, agile virtual teams και άλλα πολλά θα αποτελέσουν βασικούς στόχους για ορισμένες επιχειρήσεις, που μέχρι σήμερα, δυστυχώς, γι' αυτές δεν ήταν στις προτεραιότητές τους, κάτι που τις οδήγησε σε πολύ προσωρινά πλάνα διαχείρισης μιας τέτοιας μεγάλης κρίσης, με ακόμα περισσότερο αυξημένο το ρίσκο σε σχέση με το αποτέλεσμα.
Ένα είναι σίγουρο. Τα νέα δεδομένα «επιτάσσουν» περισσότερο από ποτέ, η τεχνολογία να χρησιμοποιηθεί ως βασικό κανάλι επικοινωνίας, που θα ενώνει την επιχείρηση με τους εργαζόμενους και τους πελάτες της. Και όπως είναι αναμενόμενο, στο πλαίσιο αυτού του ψηφιακού μετασχηματισμού, αυξάνεται δραματικά η ανάγκη από πλευράς επιχειρήσεων για την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων αλλά και soft skills του ανθρώπινου δυναμικού τους, όπως ηγεσία, συναισθηματική νοημοσύνη, προσαρμοστικότητα, ευελιξία, διαχείριση των αλλαγών κ.α. Μόνο με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουν να μετατρέψουν και να ενσωματώσουν αυτή την τεχνολογία σε μια νέα διάσταση, που θα αποτελέσει πλέον αναπόσπαστο κομμάτι μιας εσωτερικής κουλτούρας ψηφιακού μετασχηματισμού και στην οποία θα λειτουργούν αποτελεσματικά όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.
Χωρίς αμφιβολία, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους εργαζόμενους, η μεγαλύτερη πρόκληση είναι μπροστά... και το στοίχημα θα το κερδίσουν οι καλύτερα προετοιμασμένοι και μάλιστα άμεσα.
*Η κ. Ελενα Κατσίνα είναι Director People & Culture της People for Business.