Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις των ΗΠΑ έχουν την έδρα τους στο σπίτι. Οι εταιρείες αυτές συχνά θεωρούνται ως επιχειρήσεις για την ικανοποίηση ενός χόμπυ, αλλά μία νέα έρευνα δείχνει ότι η άποψη αυτή είναι λανθασμένη. Υπολογίζεται ότι 6,6 εκατομμύρια επιχειρήσεις με έδρα το σπίτι παρέχουν τουλάχιστον το ήμισυ του εισοδήματος του νοικοκυριού στους ιδιοκτήτες τους.
Συνολικά, αυτές οι «homepreneurs» απασχολούν έναν στους δέκα εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα και με πολλά κριτήρια είναι εξίσου ανταγωνιστικές με τους ομολόγους τους που δραστηριοποιούνται σε επαγγελματικούς χώρους.
Ρωτήστε τον Stephen Labuda, τον 35χρονο πρόεδρο της Agency-3, μιας εταιρείας web development την οποία διοικεί από το σπίτι του στο Κέμπριτζ της Μασσαχουσέτης. Ο πρώην προγραμματιστής της Deutsche Bank ξεκίνησε να φτιάχνει ιστοσελίδες ως δεύτερη δουλειά το 2003 και αυτό έγινε η κύρια δουλειά του τρία χρόνια αργότερα. Τα έσοδα της Agency-3 ανέρχονται σε εκατομμύρια και ο Labuda πρόκειται να προσλάβει τον πέμπτο υπάλληλό του, ο οποίος θα εργάζεται εξ αποστάσεως -όπως και το υπόλοιπο προσωπικό του και η μεγάλη πλειοψηφία των εργολάβων που χρησιμοποιεί.
«Δεν προτίθεμαι να ενοικιάσω χώρους γραφείων», λέει.
Μπορείτε να εντοπίσετε την άνοδο των επιχειρήσεων με έδρα το σπίτι τις πρώτες ημέρες της τηλεργασίας την δεκαετία του 1980 και της μαζικής χρήσης του Διαδικτύου στην δεκαετία του 1990. To Cloud Computing, η online συνεργασία και τα smartphones έχουν επιταχύνει την τάση και πρόσφατη έρευνα διευκρινίζει την οικονομική σημασία των εταιρειών όπως του Labuda.
«Βλέπουμε όλο και περισσότερες επιχειρήσεις με έδρα το σπίτι που είναι πραγματικές επιχειρήσεις», λέει ο Steve King, ο οποίος συνέγραψε την νέα έρευνα με την σύζυγό του Carolyn Ockels -το ζευγάρι διοικεί την Emergent Research, μία μικρή συμβουλευτική εταιρεία έρευνας, από το σπίτι τους στην Λαφαγιέτ της Καλιφόρνιας. Το ζευγάρι ανέλυσε στοιχεία της Απογραφής των ΗΠΑ και δεδομένα της Small Business Administration (SBA), μαζί με στοιχεία από τον δείκτη Small Business Success, μία έρευνα 1.500 εταιρειών η οποία χρηματοδοτήθηκε από την Network Solutions και το Robert Η.Smith School of Business του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ.
Μερικά ευρήματα της έρευνας: Το 43% των εταιρειών με έδρα το σπίτι, που παρέχουν τουλάχιστον το ήμισυ των εισοδημάτων των νοικοκυριών των ιδιοκτητών, είναι σε γενικές γραμμές μικρότερες από επιχειρήσεις που δεν έχουν έδρα το σπίτι. Όμως, συναγωνίζονται άλλες μικρές επιχειρήσεις σε βασικές πτυχές της επιχειρηματικής δραστηριότητας, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης σε κεφάλαια, τα οφέλη για τους εργαζομένους, το μάρκετινγκ και την καινοτομία. Κατά μέσον όρο έχουν δύο εργαζομένους, των ιδιοκτητών συμπεριλαμβανομένων, και συνολικά απασχολούν περισσότερους από 13 εκατομμύρια ανθρώπους -περισσότερους, σημειώνει ο King, από επιχειρήσεις που υποστηρίζονται από venture capitals (τέτοιες εταιρείες απασχολούσαν 12,1 εκατομμύρια άτομα σύμφωνα με την National Venture Capital Association).
Σε ορισμένες από αυτές τις εταιρείες οι δραστηριότητες συγκεντρώνονται στο σπίτι του ιδιοκτήτη. Άλλοι χρησιμοποιούν την κατοικία τους ως έδρα αλλά κάνουν την περισσότερη από την εργασία τους στα σπίτια ή τα γραφεία των πελατών. Οι εταιρείες με έδρα το σπίτι δεν εντοπίζονται σε λίγους τομείς, αλλά οι επιχειρηματικές και επαγγελματικές υπηρεσίες, οι κατασκευές, το λιανικό εμπόριο και οι προσωπικές υπηρεσίες βρίσκονται στην κορυφή.
Υπάρχουν τάσεις που βρίσκονται πίσω από την ανάπτυξη σοβαρών εταιρειών με έδρα το σπίτι. Πρώτον, η τεχνολογία έχει καταστήσει ευκολότερη την ίδρυση και λειτουργία μιας επιχείρησης από οπουδήποτε.
Εξίσου σημαντικό όμως είναι το γεγονός πως υπήρξε αλλαγή της συνείδησης του επιχειρηματικού κόσμου να αναγνωρίσουν τέτοιες επιχειρήσεις ως σοβαρό εγχείρημα. Ο Labuda έχει δει αυτή την αλλαγή στην Agency-3. «Όταν ξεκίνησα, πραγματικά αισθανόμουν υποχρεωμένος να ενοικιάσω ένα γραφείο. Ένοιωθα πως, προκειμένου να με πάρουν στα σοβαρά, θα έπρεπε να έχω ένα γραφείο στο οποίο θα μπορούσαν να έρχονται οι πελάτες μου», λέει. Δεν είχε σημασία -τελικά οι πελάτες του δεν ήθελαν να τον επισκεφθούν. Ο Labuda συναντά τους περισσότερους στις επιχειρήσεις τους ή σε καφετέριες. Επίσης, αν χρειαστεί χρησιμοποιεί on-demand χώρους γραφείου, όπου μπορεί να ενοικιάσει ένα δωμάτιο για συναντήσεις με την ώρα.
Τώρα ο Labuda δεν θεωρεί ότι το γεγονός πως εργάζεται από το σπίτι του προκαλεί κακό στην αξιοπιστία της Agency-3. Αντίθετα, είναι κάτι που μπορεί να πουλήσει. «Αντανακλάται στην τιμολογιακή μας πολιτική και δεν έχουμε το ίδιο είδος του κόστους υποδομών και των σταθερών εξόδων που έχουν ορισμένοι από τους ανταγωνιστές μας», λέει.
Ο King προβλέπει ότι καθώς οι μεγάλες εταιρείες προσπαθούν να μειώσουν τις πάγιες δαπάνες τους από την εξωτερική ανάθεση επιχειρηματικών λειτουργιών, οι μικρές επιχειρήσεις με έδρα το σπίτι θα διαδραματίσουν ακόμη μεγαλύτερο ρόλο στην οικονομία.
«Κατά την διάρκεια των προσεχών 20 έως 30 ετών μπορεί να δούμε το ποσοστό των ατόμων που είναι αυτοαπασχολούμενοι και δουλεύουν από το σπίτι τους ακόμα και να διπλασιάζεται», λέει. Πρόκειται δηλαδή για μία οικονομική και κοινωνική, ταυτοχρόνως, καινοτομία που σίγουρα θα επιφέρει και ευρύτερες ανακατατάξεις τόσο στην αγορά εργασίας όσο και στην οικονομική πραγματικότητα -σε συνδυασμό, βέβαια, και με μιαν άλλη αντίληψη για το επιχειρείν.
*Ο John Tozzi αίναι αρθρογράφος στο περιοδικό Business Week, αρμόδιος για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις